Biografanmeldelse
09. okt. 2013
Dybet
Ólafur Darri Ólafson er stilfærdigt stærk og bærer filmen om den islandske overlever på sine skuldre. Foto | Bergsteinn Björgúlfsson

Dybet

Overlevelseskampen er højdramatisk nervepirrende i den autentiske historie om en islandsk fisker, der mod al logik klarer seks timer i iskoldt vand.

Af Henrik Østergaard

En kold nat i 1984 går fiskerskibet Breki ned fem sømil ud for Islands stormombruste Vestmannaøer. Besætningen overlever ikke længe i det bare fem grader, iskolde vand. Med undtagelse af én: fiskeren Guðlaugur ”Gulli” Friðþórsson.

Kroppens naturlige, hypotermiske nedkøling burde have taget livet af ham i løbet af nogle minutter, men efter seks timer i vandet kæmper han sig op på land, vandrer barfodet over glasskarpe vulkanske klipper for endelig at kollapse af udmattelse ved det første hus, han finder.

Baltasar Kormákur fortæller denne utrolige, men sande historie med en – for det meste – afbalanceret dramatik, der fungerer bedst, når vi befinder os til vands.

Baltasar Kormákur er en svingende instruktør, der – ligesom flere af sine danske kolleger – ofte kommer på glatis, når han drager ud i det store udland (Contraband, A Little Trip to Heaven og senest 2 Guns, der pudsigt nok også får dansk premiere i dag).

Med Dybet er han tydeligvis på hjemmebane og viser et fint blik for fiskernes stoiske liv og sammenhold på de vulkanske Vestmannaøer, der skildres i afdæmpede, blege gråtoner. Kontrasten mellem det blåsorte nattehav, den gråkolde dis og det hvide snelandskab er på en gang smukt og skræmmende.

Som i den barske krimi Jar City (2006) og det komisk isnende familiedrama Havet (2002) viser Kormákur også her udpræget talent for at få det bidende og bidske islandske klima til at gå i spænd med historien og samtidig trænge ind under huden på os. Gullis overlevelseskamp til vands og til lands giver bogstavelig talt kuldegysninger.

Til gengæld havde man gerne undværet den lidt irriterende, kælne musik i nogle af de dramatiske scener, der fint kunne have stået alene.

Instruktøren har dog fået en gave i form af hovedrolleindehaveren Ólafur Darri Ólafson, der er et kendt og meget benyttet ansigt i Island. Det meste af filmen hviler på hans skuldre, der heldigvis er brede nok til at bære det (naturligt) tynde plot.

Darri Ólafsons præstation er økonomisk turneret uden de store fagter, men er alligevel stilfærdigt stærk, hvad enten han er på druk med de andre fiskere, taler til nysgerrige måger mutters alene i det kolde vand eller ser utilpas til, mens ivrige videnskabsmænd undersøger, hvordan i alverden han kunne overleve.

Kormákur har lidt overraskende valgt at inkludere ulykkens lange efterspil, hvor Gulli på landjorden møder omverdenens forundring og beundring som henholdsvis videnskabelig anomali og national folkehelt.

Midt i interessen fra medier, videnskabsmænd og andre nysgerrige er Gulli i sorg over tabet af sine venner og kolleger. Samtidig nages han af skyldfølelse over, at han overlevede, mens de andre døde – uden at han møder nævneværdig forståelse eller medfølelse fra omverdenen.

Det er et interessant perspektiv, som man sjældent ser i denne slags overlevelseshistorier, men det er også en dramaturgisk mavepuster til den ellers højdramatisk medrivende overlevelseskamp. Efterhånden bliver dette efterspil til skibsforliset mere og mere urytmisk fortalt og kommer til at fremstå påklistret.

Men Ólafur Darri Ólafsons ensomme fisker gør alligevel Dybet til en stærkt anbefalelsesværdig film.

Mens Gullis kamp i vandet var ren overlevelse, er hans trængsler på landjorden et eksistentielt spørgsmål. Han bryder sig ikke om at blive trukket rundt i manegen som hverken cirkushest eller forsøgsrotte. Han vil bare gerne levesit liv. Og man kan ikke undgå at blive bevæget, da han endelig sætter foden for døren – på sin egen stilfærdige facon.

Trailer: Dybet


Land:
Island

År:
2012

Originaltitel:
Djúpið

Instruktør:
Baltasar Kormákur

Manuskript:
Jón Atli Jónasson, Baltasar Kormákur

Medvirkende:
Ólafur Darri Ólafsson, Stefán Hallur Stefánsson, Jóhann G. Jóhannsson

Spilletid:
104 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
10. oktober 2013

Fra samme skribent

Cph Pix
07. apr. 2014
Snowpiercer

Snowpiercer

Biografanmeldelse
02. apr. 2014
Guld

Guld

Biografanmeldelse
19. feb. 2014
Lone Survivor

Lone Survivor

Biografanmeldelse
05. feb. 2014
Familien

Familien

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten