Biografanmeldelse
23. jan. 2013
Drengen fra bjerget
Simon og Louise er to overlevere, der må klare sig alene i de schweiziske bjerge, hvor forældrene er ude af syne. Foto | Roger Arpajou

Drengen fra bjerget

Blændende børnepræstationer overskygger for de fattigdomspornografiske undertoner i Ursula Meiers festivalhit.

Af Leslie Felperin

”Poverty porn”, bliver en særlig undergenre af de arthouse-film, som hvert år farer rundt på festivalerne, sommetider benævnt. 

Hvis man har set Slumdog Millionaire, City of God eller film af Dardenne-brødrene, Ken Loach eller deres mange efterabere, kender man til hudløshed budskabet: Livet er hårdt, hvis du er fattig, men øjeblikke af nåde og medmenneskelighed kan frelse de lidende for en stund. De rige skal samtidig have så dårlig samvittighed som muligt over deres privilegerede tilværelser, når de drikker kaffe og græder over al smerten i biografer, som de ressourcesvage aldrig ville sætte deres ben i, selv hvis de havde råd til det. 

Ursula Meiers ellers på mange måder vellykkede Drengen fra bjerget passer som fod i hose til beskrivelsen af denne genre. Som så mange andre fattigdomspornografiske film er dens hovedperson et barn på tærsklen til puberteten, en passende repræsentant for tabt uskyld. Tolvårige Simon (en mere og mere imponerende Kacey Mottet Klein, der også gjorde sig bemærket som den unge Serge Gainsbourg i Gainsborg – manden, myten og musikken) bor sammen med sin søster Louise (Léa Seydoux) i et trøstesløst højhus i en fransk-schweizisk dal. 

Der er ingen forældre i syne, og selvom Louise tydeligvis er lidt ældre end Simon, kan hun dårligt nok tage vare på sig selv, endsige agere forælder for sin lillebror. Hun farer ind og ud af deres lejlighed, muligvis med en tjans som prostitueret ved siden af, og når hun kommer tilbage, tager Simon sig af hende, som var han hendes storebror eller far. Han er til gengæld ved at blive familiens forsørger med en lukrativ forretning, der består i at stjæle skiudstyr fra de rige gæster på det lokale ski-resort oppe i det omkringliggende bjerg. 

For det meste virker det, som om Simon, der tilsyneladende aldrig går i skole, er usynlig for de voksne omkring ham, særlig på ski-resortet, hvor ingen sætter spørgsmålstegn ved, at et barn slæber afsted med et sæt ski, så længe han er iklædt den rigtige slags dyre vintertøj. Og dem, der bemærker ham, enten udnytter hans langfingrede evner til deres egen fordel, som den skotske kok Mike (Loach-skuespilleren Martin Compston), eller hopper godtroende på hans søforklaring om, at han er søn af rige hotelejere – som den engelske mor Kristin (Gillian Anderson), hvis kærlige forhold til sine to små børn Simon tydeligvis misunder. 

Som drama er filmen intelligent strikket sammen. Den lægger langsomt brikkerne ud og bygger op til et stort twist, der afsløres med en henkastet list og pludselig bringer mening til de små detaljer, der før virkede ubetydelige. Det viser sig, at tingene både er bedre og værre end forventet for Simon og Louise, to overlevere, hvis forhold er fyldt med bitterhed, vrede og skam, men også med kærlighed, hvilket røbes i den rørende slutscene, som ender filmen med velafbalanceret, stille brod. 

Meier får henrivende, mangefacetterede præstationer ud af de unge hovedrolleskuespillere, især Klein, som utvivlsomt har en seriøs skuespillerkarriere foran sig. Seydoux’ barnlige skønhed og hårde øjne har sjældent været udnyttet så effektivt som her. John Parish’ elektriske guitar-musik tilfører kant, og den mesterlige Agnes Godards subtile kameraarbejde er flødeskummet på lagkagen med sine kontraster med de blændende hvide og lyse farver i bjergene og det triste mørke og jordfarverne i dalen. 

Når alt kommer til alt, er der dog noget lidt for pænt og omhyggeligt over Drengen for bjerget, som gør, at den ikke løfter sig til en rigtigt stor film. Den formidler poverty porn-budskabet autoritativt og lidt for åbenlyst, så man til sidst føler sig en anelse mere manipuleret end opløftet, udbrændt af en overophedning af empati. Her adskiller den sig fra mere dybsindige og subtile film i genren som Dardenne-brødrenes eller Ken Loach på en god dag.

Land:
Schweiz / Frankrig

År:
2012

Originaltitel:
L'enfant d'en haut

Instruktør:
Ursula Meier

Manus:
Ursula Meier, Antoine Jaccoud, Gilles Taurand 

Medvirkende:
Kacey Mottet Klein, Léa Seydoux, Martin Compston

Spilletid:
97 min.

Premiere:
24. januar 2013

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten