Cph:Dox
09. nov. 2014
Double Happiness
Double Happiness er en billedskøn dokumentar, men i længden er filmens glade, kinesiske sangerinde, der iført en østrigsk kjole popper op i både den ene og anden by, bare irriterende. Foto | Martin Putz

Double Happiness

Østrigsk dokumentarist forvandler en spændende idé til et besynderligt og indforstået makværk med alt for megen søgt symbolik.

Af Ida Rud

Fascinationskraften er stor i Double Happiness, der starter løfterigt og bjergtagende.

Vi præsenteres for smukke billeder af sø og bjerge, mens en kvinde nynner en melodi, der tonalt lyder asiatisk. Overraskende dykker der en meget europæisk miniputby op på bredden af en sø. Den er komplet med Heidi-hytter og pelargonier ophængt i alle tænkelige trækrummelurer.

Ikke mindre overraskende er der pludselig en kinesisk mand i et højhus, der snakker om verdens smukkeste by, og så en østrigsk dame, der er irriteret over en kinesisk kvinde, som har arbejdet fem dage i streg i lobbyen på hendes hotel.

Efterhånden går det op for os, at den arbejdsomme kinesiske kvinde udførligt dokumenterer alle bygninger, gader, facader og farver i byen. Et kinesisk byggeprojekt vil nemlig kopiere den østrigske by Hallstatt og opføre den ned til mindste detalje i nærheden af millionbyen Shenzen – og det i relativ hemmelighed!

Det er jo virkelig spændende at dokumentere, men på trods af en god indledning er fortsættelsen af historien forvirrende og mærkeligt løst.

Ingen interviewpersoner i dokumentaren bliver introduceret. Man skal selv regne ud, hvad de laver, og hvilken relevans det har i forhold til filmens historie. Heller ingen af stederne bliver stadfæstet, medmindre en person selv nævner det.

En arkitekt og en byplanlægger giver relativt let sig selv, men der dukker også et ægtepar op, som i både bryllupsudstyr og formand Mao-arbejdsuniformer smiler til kameraet foran både et falsk Pantheon og ditto Eiffeltårn. Selvfølgelig knytter det an til hele plagieringsprojektet, men de bruger lovligt mange af filmens minutter på at køre på motorcykel – storsmilende.

Det var først i denne anmelders researchfase, at google afslørede, at titlens ”Double Happiness” er et orientalsk, kinesisk design, der bruges som symbol på ægteskab – og det er altså rimeligt søgt at presse romantisk symbolisme ned over Hallstatt’erne i henholdsvis Østrig og Kina.

Østrigerne er ikke glade for kopibyen i Kina, og ikke alle kinesere bifalder den plagieringsbølge, der foregår i Kina. Men man bliver forvirret, for er titlens ”lykke” i virkeligheden ironisk ment? Hvorfor så alle de velformulerede og tilfredse interviewpersoner? Er det, fordi det er en tvetydig glæde?

Det er også forvirrende og frustrerende med den glade, kinesiske sangerinde, der popper op iført polyesterskinnende dirndl – den traditionelle østrigske kjole. Så står hun ellers og synger om månen i både den ene by, den anden by – og sågar en computeranimeret by.

Musik fylder meget i filmen, og i Hallstatt-kopiens byggerod runger tonerne af Richard Strauss’ valseklassiker An der Schönen Blauen Donau, ligesom sangene fra The Sound of Music lyder i den færdige bys brostensbelagte gader. Det er sjovt, også selv om man ikke kender referencen, men i det store hele er det bare endnu en frustration, at filmen er så karrig med oplysninger.

Det, der giver dokumentaren noget ballast, er et klip fra et kinesisk talkshow. En vært og to gæster diskuterer Kinas byggeboom og landets stræben efter at kopiere alt vestligt.

”Alt det gamle er blevet ødelagt. Om ti år er vi måske ikke i stand til at kalde os kinesere, for hvis der ikke er noget, du kan relatere til som kinesisk, hvordan kan du så selv kalde dig kinesisk,” reflekterer den unavngivne vært på fjernsynet. Scenen er stiliseret iscenesat, idet samtalen foregår på et tv, som bliver filmet i en restaurant, mens en umælende, kvindelig tjener står og glaner på det.

Filmen er kort sagt en kaotisk blanding af klassisk dokumentar i form af interviews og moderne, kreativ iscenesættelse. Et mere stringent instruktørgreb kunne have gjort underværker. I stedet er filmen endt som en collage af små dele, hvoraf de fleste er gode, men sammenkoblingen er uelegant, og man kunne med fordel have slettet nogle scener for at skabe en bedre sammenhæng.

Idéen er så fængende, at andre filmskabere burde tage den op.

Titel:
Double Happiness

Land:
Danmark

År:
2014

Instruktør:
Ella Raidel

Manuskript:
Ella Raidel

Spilletid:
74 min.

Premiere:
Vises under Cph:Dox 10. november kl. 14.20 i Grand og 13. november kl. 14.15 i Palads.

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten