Streaminganmeldelse
12. nov. 2021
Dobbeltliv
Skoleveninderne Clare (Ruth Negga) og Irene (Tessa Thompson) mødes ved et tilfælde på en hotelcafé i 1920’ernes New York, hvor de begge prøver at skjule deres afroamerikanske ophav. Foto | Emily Aragones

Dobbeltliv

Debutinstruktør udforsker identitet i simrende racedrama, hvor maskefaldet rammer som en mavepuster.

Af Wendy Ide

Den engelske skuespiller Rebecca Halls instruktørdebut Dobbeltliv er et afdæmpet og imponerende selvsikkert periodedrama om race, identitet og socialklasse.

Filmens originale titel Passing henviser til den sociale praksis, hvor lyshudede sorte foregiver at være hvide – ”passing for white”. Det er et stadig ømtåleligt emne, som i 1920’ernes strengt raceopdelte amerikanske samfund var sprængfarligt.

Datidens New York vækkes sprudlende til live med elegante sort-hvide billeder af fotograf Eduard Grau, der understreger tidens rigide sociale strukturer.

Rebecca Hall er draget af samfundets usikre, inciterende gråzoner. Hun er selv af blandet etnisk ophav, og filmen – baseret på Nella Larsens bog fra 1929 – er ikke bare en ny kunstnerisk retning for skuespilleren. Den er også en måde for hende at udforske sin identitet på.

Tessa Thompson og Ruth Negga funkler i hovedrollerne som Irene og Clare, to gamle skoleveninder, der ved et tilfælde mødes på en hotelcafé i Manhattan. Det er en ubehagelig, utryg oplevelse for Irene, der gik ind på det mondæne etablissement – som er forbeholdt hvide – i håb om at falde i ét med tapetet. I stedet bliver hun fikseret af Clares intense, gnistrende charme.

Begge kvinder er tilpas lyse i huden til, at de ikke skiller sig særligt ud. Men hvor Clare glider selvsikkert gennem den hvide verden, dukker Irene forskræmt hagen, så hendes øjne er skjult bag randen på hendes klokkehat.

De to kvinder har valgt at leve deres liv på hver sin side af hudfarvens skillelinje. Clare er gift med en velhavende hvid mand, som ikke har den fjerneste anelse om hendes baggrund. Alexander Skarsgård er modbydelig i den noget løst skitserede rolle, hvor henkastet racisme er hans vigtigste kendetegn.

Irene er derimod en samfundsstøtte i Harlems sorte øvre middelklasse og har to sønner med sin hårdt arbejdende, stressede mand, som er læge. Mørkhudede drenge, som hun trodsigt fortæller Clare, da hendes gamle veninde jokende bekender, at hun er bange for at få et barn, hvis hud er mørkere end hendes egen.

Deres venskab har aldrig været enkelt. Det står klart fra det øjeblik, hvor Irene genkender Clare på caféen, og hendes øjne formørkes af ængstelighed. Begge skuespillere er eminente til at udforske nuancerne i det komplekse sociale spil.

Tessa Thompsons tilbageholdenhed som Irene står i kontrast til Ruth Neggas strålende, prangende Clare. Den ene af kvinderne bærer på et dybt sindsmørke, mens den anden stiller sig selv uforknyt til skue.

Men som handlingen skrider frem, og spændingen optrappes med pirrende klavermusik, der hænger som et spørgsmålstegn over hver en scene, udfordres vores førstehåndsindtryk.

Hvorfor er Clare så ivrig efter at genoplive deres venskab? Ser hun Irene som en måde at finde tilbage til et liv, hun mistede, da hun tog beslutningen om at ”spille” hvid? Eller begærer hun simpelthen Irenes liv, som Irene begynder at mistænke?

Det lys, der tændes i øjnene på Irenes mand Brian (André Holland), hver gang han får øje på Clare, gør ikke det mindste for at udglatte kappestriden mellem de to.

Irene hjælper heller ikke på situationen med sin høfligt stiltiende fordømmelse af de valg, Clare har truffet for at opnå privilegier, der ellers ikke ville være nogen af dem forundt.

Dobbeltliv er tematisk beslægtet med Douglas Sirks 50’er-klassiker Imitation of Life, men tonen i de to film kunne dårligt være længere fra hinanden. Hvor Sirks skæbneramte kvinder kastes omkring på følelsernes brusende hav, er Rebecca Halls figurer smagfuldt mådeholdne, til tider endda lidt kølige. Det er ikke altid lige let at holde af dem, og det kan være et problem.

Men det er en lovende debut. Irene og Clare holdes fanget af en klaustrofobisk anstændighed, der går gennem filmen som en uudtalt trussel. Lige indtil maskerne falder i en tredje akt, der rammer som en mavepuster.

Titel:
Dobbeltliv

Originaltitel:
Passing

Land:
USA

År:
2021

Instruktør:
Rebecca Hall

Manuskript:
Rebecca Hall

Medvirkende:
Tessa Thompson, Ruth Negga, André Holland, Alexander Skarsgård

Spilletid:
98 minutter

Premiere:
10. november på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten