Tv-anmeldelse
07. jan. 2013
Dicte
Iben Hjejle er mere behageligt udfarende end bogforlæggets noget passive Dicte. Her med Jelena Bundalovic' Remza, der bliver jagtet i første afsnit. Foto | Martin Dam

Dicte

TV 2’s livsstilskrimi Dicte er lige så spændende som en sofa fra Ikea, mener Bo Tao Michaëlis.

Af Bo Tao Michaëlis

Anmelderen og debattøren Anna Sophia Hermansen har engang kaldt Elsebeth Egholm for kriminallitteraturens svar på den beige sofa. Lidt ondt måske, men heller ikke forkert. 

Sofaen kommer i hvert fald fra Ikea, møbelhuset som lærte hele verden at elske billigt, men solidt svensk design, som aldrig var skævt grænseoverskridende eller flirtede innovativt med noget, som ligner det aparte og avantgardistiske. 

Det holdt sig kort sagt på jorden og leverede varen, når forventningerne ikke var for store. Just som Egholms engagerede krimier om den raske journalistpige Dicte Svendsen og hendes verden med nære venner, diverse børn og nogle få fjender. 

Bøgerne om Dicte kaldes ofte for femikrimier, men er snarere at betragte som livsstilskrimier med kvindelig vinkel. Sensationelle, serielle, debatterende og virkelighedstro sager. Om problemer og miserer netop nu i Danmark i almindelighed, Aarhus i særdeleshed, skrevet i den journalistiske realisme, som præger de nordiske krimier uanset køn. 

Hos Egholm fungerer det dog mere som empatisk og tænksomt læsedrama med aktuelle emner end som hæsblæsende og hårrejsende thriller. Det ses tydeligt i de to første afsnit af TV 2’s nye serie Dicte, en solidarisk filmatisering af Egholms tredje bind i rækken fra 2005, Personskade: At Egholm altid leverer et velmenende, veritabelt problemkatalog. 

Allerede før forteksterne til Dicte får vi hele to af slagsen, problemer forstås. Dicte bortadopterede sit barn for atten år siden og blev udstødt af sin familie, der er Jehovas Vidner. Efter historien reelt er begyndt, og vi er sammen med de gode veninder tilbage i Aarhus, når vi lige at berøre skilsmisse, barnløshed, mor-datter-forhold og eftersøgning og længsel efter det bortgivne barn. 

Dicte opdager liget af en ung bosnisk kvinde, der er dræbt ved et kejsersnit, og vi får også lige berørt det centrale tema i krimien – indvandrerracisme – som i sin tid fik ros af flere anmeldere, da bogen kom ud for syv år siden. Det sættes sammen med endnu et problem, nemlig trafficking, organiseret salg og prostitution af især østeuropæiske kvinder, og som her egentlig meget originalt og fermt har noget at gøre med ulovlig rugemortrafik. Så langt, så noir – eller snarere mangel på samme. 

Thi sådan en vifte af problemfelter kan til en vis grad tolereres i bogform. Men ikke som film og slet ikke som fjernsynsserie, som gerne vil tages seriøst som senmoderne suspense og gedigen spænding. Dicte er noget af det mest gennemført uspændende og ualmindeligt gumpetunge, jeg længe har set. Instruktør Jannik Johansen, som med psyko-thrilleren Mørke i 2005 drejede en af de bedste danske spændingsfilm meget længe, bruger ikke Aarhus til meget andet end lidt smuk midtby-turisme, i kombination med det jyske opland med skyfri himmel over et hus så skævt, hist hvor vejen slår en bugt. 

Den episke afvikling og det dramatiske tempo er alt for senfærdigt og langtrukkent træls. For nu at tale den århusianske dialekt, som besynderligt og uvirkeligt stort set aldrig høres på lydsiden. 

Iben Hjejle er slet ikke dårlig som Dicte. Hun er behageligt lidt mere udfarende end bøgernes noget passive fruentimmer. Slyngveninderne, Lærke Winther og Lene Maria Christensen, gør, hvad de kan som talende krammedyr og trøstende staldsøstre. Men dialogen er mestendels mere elefant end elegant, og klicheer mødes til et mere eller mindre lykkeligt gensyn. Fra den bøse, men bløde politimand over den rappe politikvinde og bamsede chefredaktør til den lækre læge med en oplagt chance for en hed romance.

Land:
Danmark

År:
2013

Produktionsselskab:
Miso Film

 Instruktør:
Jannik Johanson

Hovedforfattere:
Dorte W. Høgh og Ida Maria Rydén

Medvirkende:
Iben Hjejle, Lars Brygmann, Lærke Winther Andersen, Lene Maria Christensen

Premiere: 
Første afsnit blev vist i mandag den 7. januar på TV 2 og kan også ses på TV 2 Play. Nye afsnit kan ses de næste ni mandage.

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten