Biografanmeldelse
17. maj 2016
The Diary of a Teenage Girl
Bel Powley spiller teenageren Minnie, der indleder et forhold til sin mors 35-årige kæreste (spillet af Alexander Skarsgård) i The Diary of a Teenage Girl. Foto | Sam Emerson

The Diary of a Teenage Girl

Vellykket filmatisering af populær graphic novel er et naivt, liderligt og genkendeligt indblik i en teenagepiges sind på tærsklen til voksenlivet.

Af Mikka Tecza

”Jeg havde sex i dag. Holy shit.”

Sådan indledes The Diary of a Teenage Girl. Den bemeldte teenagepige er 15-årige Minnie (Bel Powley), året er 1976 og byen er San Francisco, flippernes mekka. Den heldige udkårne er morens 35-årige kæreste.

Minnies efter-sex stride of pride gennem en solbeskinnet park minder næsten om John Travoltas ikoniske introduktion i Saturday Night Fever og varsler den seksuelle vækkelse, som affæren kickstarter. For i Minnies øjne er der nemlig tale om en glødende kærlighedsaffære frem for en ældre mands udnyttelse af en letpåvirkelig teenager. Hun tager selv det første skridt og tager uforfærdet ejerskab over sin seksualitet, selv om hun ikke helt forstår den.

Morens kæreste, Monroe, spilles af Alexander Skarsgård på knivsæggen mellem ynkelig og truende, charmerende og klam. Man forstår udmærket, hvad den hormonplagede Minnie ser i ham, men samtidig får man hurtigt fornemmelsen af, at han måske snarere er en ventil for hendes indestængte følelser, end egentlig genstand for dem.

Minnie er besat af kroppe og kærlighed og alt derimellem. Hun stirrer på fremmede kvinders løsthængende bryster og tegner dillere i sit kladdehæfte, slikker pik på idolplakaten af Iggy Pop og drømmer om en mand, der elsker hende så højt, at han ikke kan leve uden hende.

”Tænker alle lige så meget på at kneppe som mig?” spørger Minnie på et tidspunkt den båndoptager, der lægger mikrofon til hendes tanker og følelser. Båndoptageren bliver både et eksempel på Minnies spirende trang til at udtrykke sig og et symbol på hendes ensomhed, der kun forstærkes af det hemmelige forhold til Monroe.

Moren (en sårbar og desperat Kristen Wiig) vil utvivlsomt sin datter det bedste, men har først og fremmest travlt med at jagte sin anden ungdom i kølvandet på skilsmissen fra Minnies pseudointellektuelle knudemand af en stedfar. Her er stikpiller til både the establishment og 70’ernes voksen-flippere, der i frigørelsens navn satte egne behov over deres børn.

Samtidig giver Minnies fortællerstemme et til tider pinefuldt ærligt indblik i teenagerens forvirrede sind.

”Jeg føler mig så kejtet og grim og naiv og ensom,” sukker hun. “Måske skal jeg tage livet af mig selv. Måske skal jeg male et billede. Jeg burde male et billede.”

Kunsten gennemsyrer Minnies verden, både bogstaveligt og billedligt talt. Manuskriptet til The Diary of a Teenage Girl er baseret på en selvbiografisk graphic novel af Phoebe Gloeckner, og Minnie fortolker sin egen virkelighed med pen og blæk. Væggene på hendes værelse er dækket af skitser, og hun sender håbefulde fanbreve til sit store idol, tegneseriekunstneren Aline Kominsky, der også dukker op i filmens magisk-realistiske univers som en slags tegnet skytsengel.

Filmen hviler på hovedrolleindehaveren Bel Powleys skuldre, og dens succes er også først og fremmest hendes fortjeneste. Selve plottet er ikke ligefrem nyskabende, og manuskriptet lider desuden under en trang til at skære budskaberne vel rigeligt ud i pap. Flere gange virker voice overen som en overflødig gentagelse af det, Powley allerede har formidlet med sine øjne alene.

Hendes portræt af Minnie rummer både den unge kvindes nysgerrige liderlighed og barnets drømmende uskyld, og hun er med til at løfte The Diary of a Teenage Girl fra nostalgisk coming of age-historie til en befriende usentimental fortælling om at blive sin egen person i en tid, hvor alle normer er i opbrud. Og indeholder alle ungdomsfortællinger ikke en vis portion dramatisk ironi, når de opleves gennem voksne øjne?

Vi kender historien, for vi har selv levet den, og man får lyst til at række hånden ind i filmen. For at skærme Minnie mod de slag, der kommer, og for at give hende et skub i den rigtige retning. Men man ved udmærket, at den retning må hun selv finde, ganske som man selv måtte engang.

Titel:
The Diary of a Teenage Girl

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Marielle Heller

Manuskript:
Marielle Heller


Medvirkende:
Bel Powley, Alexander Skarsgård, Kristen Wiig


Spilletid:
102 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
19. maj

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. feb. 2017
Alle for tre

Alle for tre

Serieanmeldelse
18. dec. 2016
Skam – sæson 3

Skam – sæson 3

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten