Biografanmeldelse
30. okt. 2025
Diamanti

Filmen udspiller sig i Rom i 1970 på et modehus, hvor syerskerne skaber forunderlige kostumer til film.

Foto | GreenBoo Production

Diamanti

Kostumerne er fuldstændigt fabelagtige i charmerende romersk drama, der er en kærlighedserklæring til kvinderne i et kostumefirma, men lider under at være overlæsset.

Af Jo-Ann Titmarsh

Den tyrkisk-italienske instruktør Ferzan Özpetek, der fik et gennembrud med debuten Det tyrkiske bad fra 1997, er elsket af både italienske publikummer og landets kvindelige skuespillere.

Gennem årene har han været garant for en perlerække af stærke kvinderoller, og i Diamanti samler han en imponerende trup af velkendte ansigter fra sit omfattende cv til en selvbevidst hyldest til filmkunsten, kostumernes magi og kvindens kraft.

Det starter med et frokostselskab.

Özpetek har inviteret skuespillerne for at diskutere sin kommende film, Diamanti, som en af gæsterne tørt beskriver som et ”vaginodrom”. Da instruktøren erklærer, at han vil skildre kvinders magt, falder det hurtige, spidse svar: ”Nå, så det er altså science fiction?”

Det er den helt rette indføring i Diamanti, en underholdende film, der har meget lidt med virkeligheden at gøre.

Handlingen udspiller sig i Rom i 1970 på et modehus, hvor syerskerne skaber forunderlige kostumer til film og teater. Forretningen drives af to søstre: Alberta (Luisa Ranieri) og Gabriella (Jasmine Trinca) – den ene hård i filten og ekstravagant i stilen, den anden drikfældig, spinkel og skrøbelig i sin silkekimono.

Da den Oscar-vindende kostumedesigner Bianca Vega (Vanessa Scalera) opsøger dem med sine visionære designs, tager det slidsomme hold imod opgaven og må balancere mellem lange vagter, pirrelige egoer og endeløst melodrama for at nå i mål.

Det er dette jonglerenummer, der er filmens største svaghed. Özpetek og hans medforfattere maser så mange historier, de kan hitte på, ind i et spraglet ensemble.

En alenemor, der slider sig gennem tilværelsen? Tjek. En ældre kvinde, der har en affære med en yngre mand? Jep. En kvinde udsat for hustruvold? Afgjort. Moren med den deprimerede teenager? Selvfølgelig. Studenteraktivisten, den efterladte enke … listen fortsætter.

Man mærker de bedste intentioner om at lade kvinder tage plads og gøre indtryk, men det vejer ikke op for, hvor meget disse smådramaer tager fra filmens fokus.

Der er selvfølgelig også mænd med i Diamanti – også ud over instruktøren, som spiller sig selv, mens han og ensemblet øver scener over frokostbordet. Der er den flotte tjener på søstrenes yndlingsrestaurant, et udvalg af ægtemænd (de kærlige, de monstrøse, og alle midt imellem), statister til kostumeprøve og utallige pakkebude, der lægger vej forbi modehuset.

Hver og én ser ud, som om han er væltet ind fra en reklame for Jean Paul Gaultier. Kvinderne nyder at måle og veje dem eller ligefrem få dem til at optræde: ”Syng for os! Dans!”

Filmen varslede jo nok science fiction!

Kvinder, der beglor mænd, kommer med sjofle bemærkninger om deres kroppe eller beordrer dem rundt på må og få. Deres modehus befinder sig i en omvendt verden, hvor kvinder sidder solidt på toppen af magtpyramiden.

Kostumerne i Diamanti er naturligvis fuldstændigt fabelagtige, fra søstrenes velvalgte tøj, der fortæller alt om deres personlighed, til de pragtfulde kostumer, de producerer for deres kunder. Det er en film fuld af mættede farver, med en rig palet og strålende teksturer, hvilket er blot en af mange detaljer, der leder tankerne hen på Pedro Almodóvar – en anden instruktør, der ofte lader kvinderne føre an.

Musik spiller en kæmperolle, hvad enten det er valsen fra filmklassikeren Leoparden eller popstjernen Mina, der synger 1966-hittet Mi sei scoppiato dentro il cuore af sine lungers fulde kraft. Underlægningsmusikken spiller lovligt tungt på strengeinstrumenter i et forsøg på at ramme publikums hjertestrenge, men det lykkes trods alt.

Diamanti er rigeligt overlæsset, men Ferzan Özpetek har hjertet på rette sted og fortælleglæde i overskud. Og så er præstationerne fra denne slyngelbande af italienske skuespillere så sprudlende livlige, at man med fornøjelse kan spendere et par timer i det charmerende, yndige vaginodrom.

Titel:
Diamanti

Land:
Italien

År:
2024

Instruktør:
Ferzan Özpetek

Manuskript:
Elisa Casseri, Carlotta Corradi, Ferzan Özpetek

Medvirkende:
Luisa Ranieri, Jasmine Trinca, Stefano Accorsi, Vanessa Scalera, Ferzan Özpetek

Spilletid:
135 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
30. oktober

Relevante artikler

venedig 2025
06. sep. 2025
Vil Venedig vælge rigtigt?

Vil Venedig vælge rigtigt?

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
30. nov. 2025
The Smashing Machine

The Smashing Machine

Biografanmeldelse
24. nov. 2025
Alpha

Alpha

Biografanmeldelse
04. apr. 2025
Vi har stadig i morgen

Vi har stadig i morgen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten