Biografanmeldelse
26. mar. 2025
Det skjulte

Daniel Auteuil, Frankrigs svar på Robert De Niro, spiller advokaten François, der bor sammen med den knivvoldelige søn Raphael (Matthieu Galoux) og hustruen Astrid (Emmanuelle Devos).

Foto | Kris Dewitte

Det skjulte

Gådefuld fransk thriller om en mørk familiehemmelighed vækker mindelser om Gaspar Noés Irréversible og kredser om overgreb mod børn.

Af Bo Tao Michaëlis

I de første minutter af Det skjulte ser vi fragmenter af en kvindes ansigt i en bils bakspejl. Bilen kører i høj fart igennem den nordfranske provinsby, Metz.

Snart viser det sig, at hun er på vej til en politiafhøring om sin søns brutale knivangreb på hendes mand – en fashionabel, mediebevidst og feteret forsvarsadvokat.

Årsagen til drabsforsøget er elefanten i historiens tavse rum. Noget ingen i familien taler om. Tavsheden brydes langsomt og stykvis, den bliver sigende forfærdelig og handler om pædofile fotos og sexmisbrug blandt advokatparrets børn engang i fortiden.

Imens er advokaten åbenbart i gang med en sag om forvundne børn.

Alt er meget dunkelt og dystert. Vi får anelser og antydninger, hvor kameraet enten zoomer tæt ind på personer eller beretter med en fjernere kameravinkel.

Filmen kalder sig selv en thriller, men i så fald taler vi mere om en senmoderne tragedie end traditionel thriller. Nemlig blotlæggelsen af en families hemmeligheder, der aldrig helt er blevet klarlagt.

Belgiske Joachim Lafosse er som auteur, instruktør og manuskriptforfatter dybt fascineret af samspilsramte familier og miljøer. Her er vi i en overklassefamilie, François og Astrid Schaar, som sammen med den knivvoldelige Raphael bor i en palæagtig villa midt i egen park fjernt fra verdens vrimmel.

Vrimlen består mest af nysgerrige journalister, som stalker familien for at finde frem til sandheden.

Lafosses stil er det, man med et fransk begreb kalder bricolage: at sætte plotmæssige elementer sammen på en tilsyneladende skødesløs og forhåndenværende facon.

Hvem har lagt børneporno ind på husets computere? Hvorfor danser mor Astrid kælent og tæt med sønnen Raphael, som er droppet ud af skolen og står for udsmidning? Hvad ved de andre voksne børn, som er flyttet hjemmefra? Hvad fortæller de netop ikke i en slags stilhedens solidaritet med familien i almindelighed og faren i særdeleshed?

Man kan enten mene, at Det skjulte, som faktisk bygger på en virkelig retssag i Belgien, er meget kunstnerisk eller meget krukket fortalt.

Det første støttes af de to hovedpersoner, spillet af to fremragende franske skuespillere. Daniel Auteuil, Frankrigs svar på Robert De Niro, kan overbevisende både spille provencalsk fårehyrde i Kilden i Provence, småautistisk violinbygger i Et hjerte af sten og parisisk gangster eller gallisk gentleman i andre film.

François’ hustru gestaltes af Emmanuelle Devos, knap så kendt uden for fædrelandet. Hun fik sit absolutte gennembrud som den hørehæmmede, mundaflæsende Carla i Jacques Audiards kultkrimi Blodrøde læber fra 2001.

Hun er absolut betagende som hustruen, der enten er falsk enfoldig eller kalkulerende naiv. Tavs som graven eller måske også medspiller i skandalen er hun frenetisk forelsket i sin smukke adoptivsøn.

Auteuil og Devos balancerer fint sammen i en perverteret pantomime af et glamourøst ægteskab med mere end en ugle i mosen. Børnene om dem er et tavst græsk kor, der ikke kan synge om sorgen. Især datteren Caroline (afdæmpet spillet af Louise Chevillotte) er tragediens tavse storesøster, der ved mere, end godt er.

Det skjulte kan også synes krukket og manieret. Mystisk for mystikkens skyld, afdramatiserende fjern med sine dekonstruktive, distancerede kameravinkler. Hvor publikums fokus er som en udenforstående voyeur, der kun sporadisk får syn for sagen.

I sin bagvendte kronologi kan den minde mildt om Gaspar Noés infamt, men effektfuldt modbydelige Irréversible. Intentionen kan være, at med en form for Brechts verfremdung skal vi aldrig føle os følelsesmæssigt involveret i familien. Vi må slet ikke se filmen som en vanlig krimi med spændingskurve, konfrontation og endelig konklusion.

Det lykkes gennemført fornemt med Det skjulte.

Titel:
Det skjulte

Originaltitel:
Un silence

Land:
Frankrig, Belgien, Luxembourg

År:
2024

Instruktør:
Joachim Lafosse

Manuskript:
Joachim Lafosse, Thomas van Zuylen

Medvirkende:
Daniel Auteuil, Emmanuelle Devos, Matthieu Galoux, Jeanne Cherhal

Spilletid:
99 minutter

Premiere:
27. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. maj 2022
Rastløs

Rastløs

Biografanmeldelse
24. feb. 2017
Efter kærligheden

Efter kærligheden

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten