Serieanmeldelse
25. mar. 2021
Den som dræber: Fanget af mørket – sæson 2
Efterforskerne Louise (Natalie Madueño, tv.) og Karina (Helle Fagralid) går på jagt efter en morder, der som noget nyt mest udser sig mandlige ofre. Foto | Henrik Ohsten

Den som dræber: Fanget af mørket – sæson 2

Med et forfriskende fokus på mandlige ofre er anden sæson af dansk krimiserie noget af det mest nyskabende i dansk tv-dramatik meget længe.

Af Bo Tao Michaëlis

At skabe en sandsynlig profil af en gerningsmand ud fra tegn, formodninger og gisninger har længe været det nye sort i krimigenren.

Særligt efter at denne form for psykologisk portrættegning blev anerkendt af FBI som en videnskabelig metode i kampen mod kriminalitet. Ikke mindst når det drejer sig om seriemordere uden andet motiv for at myrde end en vedvarende trang til at dræbe.

I første sæson af Viaplays tv-serie Den som dræber – Fanget af mørket mødte vi en sådan profiler, Louise Bergstein, som hjalp politiet i jagten på en drabsmand af unge kvinder.

Serien bød på lækkert production design, men plottet var mildt sagt ikke videre originalt. Serier som Forbrydelsen havde gjort det bedre, og de mange unge kvinder døde brat med undertoner af skjult sexisme og småsadisme.

Men det er der taget hånd om i anden sæson af Den som dræber – Fanget af mørket, der serverer et fortræffeligt, selvstændigt og faktisk nytænkt plot. I hvert fald i øjnene på de mange kritikere, som finder det bestialsk og blodigt, at der bliver dræbt for mange smukke ungmøer i Nordic Noir.

Efter fire afsnit er fem ungersvende afgået ved døden på infam facon. Der er også en kvinde over sin første ungdom spillet af Solbjørg Højfeldt. Hun er en hævngerrig dommer og Louise Bergsteins mystiske tante Alice, som har bedt niecen om at besøge sig ovre på Fyn.

Det er fem år siden, at tantens søn blev myrdet. Først torteret og siden stranguleret. Forbryderen blev aldrig fundet. Så dukker der lig op, som tyder på, at seriemorderen er i gang igen.

Således lægger Louise faktisk ud som en slags privatdetektiv, da en rig familie sætter hende på et spor, politiet mere eller mindre har forladt.

Det ligner en fast skabelon, vi kender fra den hårdkogte privatdetektivgenre, hvor en snushane bjæffer lige så aggressivt og rapkæftet af politi som af gangstere.

Men denne klassiske diskrepans bliver meget hurtigt opløst. Vi bliver en kliché mindre, når politiet i Odense ansætter Louise som konsulent, mens hendes kæreste bliver hjemme i København.

Hvis man mener, at det kan blive et problem, får man ret midtvejs i historien.

Samtidig indtræder et andet tematisk aspekt ved denne type politirutinekrimier: et varmt venskab omkring et arbejdsfællesskab.

Louise bliver hurtigt bonkammerat med den kvindelige politichef Karina Hørup.

Uden at skrige Thelma og Louise er den traditionelle mandebøvede ”bromance” blevet omkalfatret til et frugtbart forhold mellem en kvinde med lidt midtvejskrise, tikkende biologisk ur og tvær kæreste og så den modne husmor med børn, madpakker og mand.

De to spilles suverænt veloplagt af Natalie Madueño og Helle Fagralid.

Madueño – som brød igennem i DR-serien Bedrag – har jeg længe været fan af. Hun udstråler en stille eksistens med røntgenøjne og indre lidenskab. Fagralid er glimrende som boss, der både kan rose og rise uden at gå agurk, hvad den slags politimestre ellers gør på film og i serier.

Tobias Santelmann kratlusker som en bitter og mut nordmand, der er gift med en dansk karrierekvinde, som øjensynligt mere vil lave penge i Singapore end rede seng for sin unge søn.

Morder og motiv er stedt i tåger, som her på Fyn meget langsomt letter.

Man kan som dansker smågrine over, at serien behandler øen som en selvstændig delstat i Danmark med eget politi og egen pengekasse. Og ikke alle replikker sidder lige i skabet. Sådan er det i danske serier, hvor det talte ord nogle gange er leveret klodset.

Til gengæld må jeg klappe i hænderne over en af de mest friske fortællinger i dansk tv-dramatik meget længe. Der er en fin balance mellem privatliv inden for murene og politiets arbejde i forhørslokalet.

Titel:
Den som dræber – Fanget af mørket

Sæson:
2

Land:
Danmark

År:
2021

Serieskaber:
Ina Bruhn

Medvirkende:
Natalie Madueño, Helle Fagralid, Solbjørg Højfeldt, Tobias Santelmann

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
28. marts på Viaplay

Relevante artikler

Interview
17. mar. 2021
Virkeligheden er mere voldsom end fiktion

Virkeligheden er mere voldsom end fiktion

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten