Biografanmeldelse
16. juli 2024
Den røde ø

Koloniboerne holder sig inden for deres indhegnede, militært bevogtede område, men et oprør rumsterer, og snart begynder der et gå hul på boblen.

Foto | Gilles Marchand

Den røde ø

Tropeøen Madagaskar er mere end et smukt bagtæppe i stemningsstærkt drama om kolonifamilie, der lever lykkeligt uvidende om, hvad der foregår rundt omkring dem.

Af Jordan Mintzer

På film har de fleste af os kun stiftet bekendtskab med Madagaskar gennem de overgearede DreamWorks-animationsfilm, hvor en gruppe dyr fra en zoo i New York strander på tropeøen øst for Afrika og bliver venner med den lokale fauna. 

Kun ganske få film er blevet indspillet på dette fjerne, eksotiske sted. Så det føles nærmest som en bedrift i sig selv, at marokkansk-fødte, franske Robin Campillos Den røde ø overhovedet eksisterer. 

Her er Madagaskar mere end blot et smukt bagtæppe for den intime coming of age-fortælling om en fransk familie på en militærbase først i 1970’erne. 

På mange måder er øens historie selve filmens tema. 

Det gælder ikke nødvendigvis den grumme fortid under fransk koloniherredømme, som ikke desto mindre kaster lange skygger ind i fortællingen. Det er snarere måden, omgivelserne sætter sig i kroppen på: havets konstante nærvær, de fjerne rismarker, uhørt smukke solnedgange, krokodillerne, heden og fugten. 

Atmosfæren betyder alt i den lakoniske film, der følger den unge Thomas (Charlie Vauselle), som tilbringer et par år på øen sammen med sine ældre brødre (Mathis Piberne og Sacha Cosar-Accaoui), sin charmerende mor Colette (den strålende Nadia Tereszkiewicz) og strenge far Robert (Quim Gutiérrez), en spanskfødt luftnavigatør, der tjener i det franske flyvevåben. 

Familien lever et tilsyneladende behageligt og privilegeret liv med få reelle konflikter. Vi ser dagligdagen gennem Thomas’ øjne. 

Han går i skole sammen med de andre børn på basen. Han cykler omkring, tager på udflugt til de omkringliggende skove og sidder med til familiemiddage og fødselsdage. Han bruger masser af tid på at læse de populære tegneserier om pigesuperhelten Fantômette, hvis kulørte eventyr Robin Campillo legesygt genskaber for kameraet. 

Men et spadestik under den pikareske overflade lurer spændingerne. Det gælder den franske hær, som stadig er udstationeret i det nyligt uafhængige land, og lokalbefolkningen, der må trækkes med dem. 

Hvad enten de er bevidste om det eller ej, er Thomas’ familie et af de sidste levn fra den kolonimagt, der regerede landet med hård hånd frem til 1960. 

Som mange andre koloniboere virker de lykkeligt uvidende om, hvad der foregår rundt omkring dem. Mens vi hører om oprør blandt de lokale, holder de sig inden for deres indhegnede, militært bevogtede boble. 

Som historien skrider frem, følger Robin Campillo revnerne i denne boble sprede sig indefra. 

Colette føler sig stadig dårligere tilpas i rollen som militærhustru og forsvinder på et tidspunkt i skoven en hel aften – uden forklaring. Robert er ved at miste grebet, ikke kun om hende, men også om sine egne børn, og da han sætter ind med streng disciplin, presses familiens sammenhold til det yderste. 

Konflikterne udmønter sig dog ikke i de brændende følelsesmæssige højde- og lavpunkter, der gjorde Robin Campillos aids-portræt 120 slag i minuttet så uafrystelig. 

Begge film omdanner historiske fakta til filmisk melodrama, og begge er baseret på instruktørens egne erfaringer. Han tilbragte netop en del af sin barndom på en fransk militærbase i Madagaskar. 

Men Campillos meget afdæmpede og drømmende tilgang til sin seneste film gør, at Den røde ø står stærkere som stemningsbillede end som en afrundet fortælling. 

Det mærkes især i sidste akt, der vender sig væk fra Thomas for i stedet at fokusere på den lokale pige Miangaly (Amely Rakotoarimalala). Hun vrager sin franske elsker (Hugues Delamarlière) for at kunne byde løsladte, lokale studenterrevolutionære velkommen. 

Krøllen på historien kommer for sent til at fungere dramatisk, men det er tydeligt, hvad Campillo forsøger at sige: Hæren og hærens familier hører fortiden til, mens Madagaskars fremtid tilhører disse unge mennesker.

Titel:
Den røde ø

Originaltitel:
L’île rouge 

Land:
Frankrig, Belgien, Madagaskar

År:
2023

Instruktør:
Robin Campillo

Manuskript:
Robin Campillo

Medvirkende:
Charlie Vauselle, Nadia Tereszkiewicz, Quim Gutiérrez, Amely Rakotoarimalala, Hugues Delamarlière, Sacha Cosar-Accaoui, Mathis Piberne

Spilletid:
117 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over femten år

Premiere:
1. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
04. mar. 2018
120 slag i minuttet

120 slag i minuttet

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
A Private Life

A Private Life

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
A House of Dynamite

A House of Dynamite

Biografanmeldelse
01. maj 2025
Wild Diamond

Wild Diamond

Biografanmeldelse
04. mar. 2025
September 5

September 5

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten