Biografanmeldelse
04. feb. 2016
Den danske pige
Oscar-nominerede Eddie Redmayne spiller den danske landskabsmaler Einar Wegener, der i 1931 fik foretaget en kønsskifteoperation og blev til Lili Elbe. Foto | Agatha A. Nitecka

Den danske pige

Tom Hoopers Oscar-bejler om danskeren, der som en af de første fik foretaget en kønsskifteoperation, er kedsommeligt kønsløs.

Af Leslie Felperin

2015 var året, hvor transkønnede blev mere synlige, end de har været før. Mest omtalt blev Caitlyn Jenner, den tidligere olympiske guldmedaljevinder Bruce Jenner, der sprang ud som kvinde.

Det er myldret frem med transkønnede i tv-serier som Orange Is the New Black, Sense8 og den mesterlige Transparent og i film som Tangerine og 52 Tuesdays foruden flere dokumentarer.

De fleste, som er personligt berørt af transidentitet, glæder sig over, at emnet bliver udforsket så vidt og bredt. Selv om ikke alle film er lige gode eller interessante, skaber de en positiv opmærksomhed, som samtidig giver grobund for bredere forståelse hos cis-samfundet (personer, som ikke er trans).

Med det for øje kunne man vælge at se positivt på Den danske pige, et overdådigt og gabende kedsommeligt bidrag. Filmen handler om Lili Elbe (1882-1931), en af de første, der fik en kønsskifteoperation, men alligevel føles det, som om filmen bare vil være en del af moden.

Den er proppet med klichéfyldte forestillinger om transkønnede. Andre film og tv-serier har allerede været dér – og de har både gjort det mere diskret og udfordrende.

Endnu hårdere ville det være at kalde Den danske pige ”trans-light”, da den ret åbenlyst er lavet med henblik på at vinde priser med sin høflighed, som for alt i verden ikke vil skræmme cis-tilskuerne væk.

Titlen kan både henvise til Lili, der kommer ud af sin mandlige skal ”Einar Wegener” (Eddie Redmayne), eller Einars kone Gerda (Alicia Vikander), for hendes fortælling fylder næsten lige så meget på lærredet. Vi møder dem i slutningen af 1910’erne, hvor de er et lykkeligt bohemepar fra København. De lever af deres kunst. Einar er landskabsmaler, og Gerda laver mere kommercielt illustrationsarbejde, selv om hun længes efter at blive anerkendt for sine portrætter.

Da en af Gerdas veninder glemmer en aftale om at være model, overtaler hun Einar til at iføre sig strømper og silkeundertøj, hvorved hun åbenbart fremmaner den kvindelige identitet, Einar har holdt skjult i årevis. Snart er Lili ”født”. Inden længe går hun ud offentligt, fester iført kjole og paryk og bliver tiltrukket af mænd som Henrik (Ben Whishaw).

Noget af det mest interessante er en dans, hvor der leges med, hvorvidt Henrik kender Lilis sande køn eller ej. Det er gedigent manuskriptarbejde af Lucinda Coxon.

Gerdas malerier af Lili sætter ild under hendes karriere, og de flytter til Paris. Men deres ægteskab skal genopbygges, da de begge skal komme overens med Lilis opståen og Einars forsvinden.

Redmayne har allerede bevist sin evne udi fysisk krævende roller, nemlig i den Oscar-vindende præstation som Stephen Hawking i Teorien om alting. Og han er imponerende dygtig til at antyde de mange lag i Einar/Lili.

Altid vidunderlige Vikander formår også at vise Gerdas smerte. Hun kæmper med kærlighed, følelsen af at blive afvist og jalousi på én gang. På trods af det – måske grundet Tom Hoopers tunge instruktion eller fejlslag i manuskriptet – føles filmen slatten, tør og kønsløs. Det er heller ikke overraskende, at den leger titte-bøh med de kønsorganer, som Lili/Einar går så meget op i. Billeder af hans penis er begrænset til meget korte glimt.

Måske er det forkert at dømme filmen på baggrund af andre værker om transkønnede.

Men tages det ud af ligningen, er Den danske pige stadig kun et behageligt smukt kostumedrama, der er lækkert fotograferet af Danny Cohen. Ligesom Tom Hoopers tidligere værker Les Misérables, Kongens store tale og miniserien John Adams (sidstnævnte stadig hans bedste) er den rendyrket britisk. Faktisk føles filmen mest som et såkaldt britisk kvalitetsdrama.

Den danske pige er en lille smule litterær, lidt kunstnerisk, men – for at citere Oscar Wilde – ikke noget, der vil skræmme nogen heste.

Navn:
Den danske pige

Original titel:
The Danish Girl

Land:
England, USA

År:
2015

Instruktør:
Tom Hooper

Manuskript:
Lucinda Coxon

Medvirkende:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard

Spilletid:
119 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
4. februar 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten