Biografanmeldelse
08. dec. 2022
Decision to Leave
Den søvnløse politimand Hae-jun (Park Hae-il) bliver kørt rundt i manegen, da han efterforsker et mord og falder for offerets drabsmistænkte enke (Tang Wei). Foto | Kim Ji-yong

Decision to Leave

Instruktøren bag Oldboy har begået et mesterværk af en erotisk detektivhistorie, hvor kvindelig skuespillers æggende præstation er den hemmelige ingrediens.

Af Damon Wise

De fleste lande må regne sig heldige, hvis de udklækker ét filmgeni per generation. Sydkorea kan bryste sig af to: Park Chan-wook og Bong Joon-ho.

Begge er visionære fortællere med hver deres yndlingstematikker og en signaturstil, der på nogle punkter minder om hinanden.

Men som manden bag Oscar-succesen Parasite er Bong Joon-ho alligevel den mest lettilgængelige af de to. Park Chan-wook er mere som en sten i skoen.

Begge instruktører har brændt sig på Hollywood, men Bong Joon-hos elskede kultfilm Snowpiercer fandt efterfølgende nyt liv som en tv-serie. Park Chan-wooks Stoker, et hektisk febermareridt inspireret af Hitchcocks Shadow of a Doubt, hipsterkritikerens alternativ til Vertigo, huskes derimod stadig som en svært håndterlig og genstridig gyser.

Park Chan-wooks Decision to Leave er en mere rendyrket psykologisk detektivhistorie. Med flere hårnålesving undervejs er filmen fuld af kunstnerisk ekvilibrisme og åndeknap spænding.

Og så er den vovet. Meget vovet.

Efter den fængslende erotiske The Handmaiden, der nærmest eksploderer af dristig absurditet, virker instruktørens seneste umiddelbart mere sober og tilknappet.

Men går man et spadestik dybere, finder man den måske mest perverse film i Park Chan-wooks karriere! Og det er altså instruktøren af Oldboy, vi snakker om her.

Det starter ret uskyldigt med, at en bjergbestiger dør i en ulykke, hvorefter politimanden Hae-jun (Park Hae-il) afhører den døde mands kone Seo-rae (Tang Wei, kendt fra Ang Lees Lust, Caution).

Hendes ubekymrede adfærd gør Hae-juns kolleger mistænksomme. Ikke mindst hans brøsige partner, der anklager først og stiller spørgsmål bagefter. Men Hae-jun er en rationel mand, og Seo-raes forklaring lader i første omgang til at holde vand.

Så sker noget afgørende. Hae-jun er nemlig gift, men da han opdager afgørende nye beviser i sagen, viser det sig, at han er mere loyal over for sit arbejde end over for sin kone.

Efterhånden som Seo-raes historie falder fra hinanden, begynder også Hae-juns polerede facade at slå sprækker. Han er en mand med en nærmest seksuel fetich for uopklarede forbrydelser. Det tager hende ikke længe at opdage, og det udnytter hun.

Den efterfølgende, udspekulerede dans mellem personerne er svær at beskrive uden at spolere det udsøgte mysterium.

Nicolas Roegs erotiske klassiker Bad Timing og det hollandske forsvindingsmysterie Spoorloos er fikspunkter, der kan give en idé om det følelsesmæssige tag, Decision to Leave får i publikum.

Det er en foruroligende diskret, intenst gribende fortælling om to mennesker med hvert deres store hul i livet. Ved skæbnens tilfælde snubler de over den ene person, som måske kan udfylde det.

Park Chan-wook styrede behændigt uden om ord som ”noir” og ”femme fatale”, da han præsenterede filmen på dette års Cannes-festival, og det er ikke helt uden grund.

Decision to Leave er nemlig væsensforskellig fra de fleste detektivhistorier. Det er en dyster film, der ikke blot viderefører Hitchcocks ånd, men som arbejder seriøst med hans teknikker på en måde, der hverken virker som pastiche eller simpel hyldest.

Det er en balancegang, mange instruktører ville knække nakken på. At det lykkes så nærmest uforskammet godt for Park Chan-wook skyldes ikke mindst hans mangeårige medforfatter Jeong Seo-kyeong.

Med den udspekulerede enke Seo-rae føjer de endnu en kompleks og fascinerende kvindefigur til et imponerende persongalleri, der også tæller kvinderne i Lady Vengeance, Thirst og The Handmaiden.

Decision to Leave er Seo-raes historie, og Tang Weis præstation i rollen er den hemmelige ingrediens, der løfter filmen fra uhyre vellykket til et regulært mesterværk. Hun er lige så æggende, uudgrundelig og uopnåelig som de mest fatale af Hitchcocks blondiner.

Titel:
Decision to Leave

Originaltitel:
Heojil kyolshim

Land:
Sydkorea

År:
2022

Instruktør:
Park Chan-wook

Manuskript:
Park Chan-wook, Jeong Seo-kyeong

Medvirkende:
Park Hae-il, Tang Wei, Go Kyung-Pyo

Spilletid:
138 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. december

Ekko-snigpremiere

Kom til snigpremiere på Decision to Leave.

Afholdes 12. december kl. 19.30 i Empire Bio.

Køb billet.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Relevante artikler

Serieanmeldelse
13. dec. 2018
The Little Drummer Girl

The Little Drummer Girl

Cph Pix
07. apr. 2014
Snowpiercer

Snowpiercer

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. aug. 2022
See for Me

See for Me

Biografanmeldelse
04. apr. 2022
Nitram

Nitram

Biografanmeldelse
19. okt. 2021
The French Dispatch

The French Dispatch

Biografanmeldelse
18. sep. 2021
Nowhere Special

Nowhere Special

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten