Serieanmeldelse
02. maj 2017
Dear White People
I sit radioprogram Dear White People giver Sam (Logan Browning) råd til kaukasiske mennesker om, hvordan de skal behandle sorte. Foto | Adam Rose

Dear White People

En trailer fremkaldte en shitstorm og beskyldninger om racisme over for hvide. Men serien viser sig at være en både vedkommende og afvæbnende satire.

Af Jeppe Mørch

Da traileren til Netflix’ nye satiriske racismeserie Dear White People ramte nettet, var der dømt shitstorm og forargelse hos horder af kommentarfeltskrigere på YouTube.

I traileren forklarer mørke Sam (Logan Browning), hvordan hvide mennesker skal opføre sig til Halloween: Undgå venligst at lave en ”blackface”, altså at smøre sovsekulør i ansigtet for at komme til at ligne en afroamerikaner.

For Sam er det indbegrebet af racisme.

De vrede på nettet mente, at traileren gav en patroniserende opsang, og de forstod fiktive Sams ord som racisme affyret af en sort mod hvide.

De forstod ikke konteksten, og alene af den grund er der brug for en serie som Dear White People.

Alt for mange af tidens debatter udgøres af to tåbeligt skråsikre poler, der med mavefornemmelse som kompas hver især forsøger at råbe højere end modparten med versaler iført skyklapper.

Det bliver ingen klogere af.

Justin Simiens serie, der er en videreudvikling af hans Sundance-vindende film af samme navn fra 2014, anvender satiren som afvæbnende stødpude i den betændte racismedebat i et univers, hvor der heldigvis er plads til tvivl og forskellige perspektiver.

Det havde været umådeligt uinteressant, hvis Dear White People blot hyldede universitetsradioværten Sams aggressive formaninger til os blege. Men Simien formår dygtigt at gøre sin skarpsindige hovedperson til en skrøbelig fighter, som ofte ender med at blive slave af sin egen kamp.

Dagligdagen i Dear White People udspiller sig på det fiktive eliteuniversitet Winchester blandt imposante murstensbygninger og overfladehøflighed. Men lige under overfladen ulmer racismespændingerne, og serieuniversets forskellige niveauer udtrykkes eksemplarisk gennem underlægningsmusikken.

Det nysselige akademikerliv skildres ved klassisk musik af Schubert og Tjajkovskij, mens den spirende vrede kommer til udtryk gennem intens jazz. Det hele foregår i nutiden, og til de omtågede campus-fester pumper hiphop af Future, Drake og Run the Jewels ud af højtalerne.

Udover Sam følger vi den nørdede journaliststuderende Lionel (DeRon Horton), den Obama-agtige studenterrådsformand Troy (Brandon P. Bell), ambitiøse, parykbærende Coco (Antoinette Robertson), militante, Black Panther-inspirerede Reggie (Marque Richardson) og Sams hvide kæreste Gabe (John Patrick Amedori).

De kan alle se, at racisme endnu er et enormt problem. Politibrutalitet og overfald på sorte borgere fylder nyhederne, hvilket fastholder afroamerikanere som samfundets bærme, og i universitetets mikrokosmos gentages overgrebene.

Spørgsmålet er bare, hvad man dog skal gøre ved racismen. Og det er her, at serien ganske kløgtigt undviger at blive påståelig.

Det er de færreste af os, der er i stand til at vurdere, hvornår et individs problemer skal tilskrives personligt ansvar, og hvornår det bunder i strukturel uretfærdighed.

Justin Simien gør plads til forskellige standpunkter i sin let skævvredne, satiriske verden, hvor en bastant holdning også er en joke, og hvor en joke næsten altid indeholder en holdning.

Afsnit fem forbinder elegant små konflikter med de større samfundsproblemer.

Til en fest begynder to venner, en hvid og en sort, at diskutere om, hvorvidt man som hvid må synge med på et rapnummer, hvor ordet ”nigger” gentages utallige gange. Det eskalerer tjept, og pudselig bliver den sorte dreng truet af områdets betjent med en pistol, mens den hvide knægt går fri.

Den efterfølgende rulletekst afslører, at afsnittet er instrueret af stemningsekvilibristen Barry Jenkins, der tidligere i år vandt en Oscar for Moonlight.

Af og til forfalder Dear White People dog til at dyrke generiske ungdomsromancer og kedsommelig jalousi.

Det gøres naturligvis som et forsøg på at udvide seriens personer til mere end blot eksempler på holdninger til racisme, men de trivielle afstikkere ender med at fremstå som pligtskyldige optrin, der skal overstås, før vi igen kan beskæftige os med den vigtige fortælling om race og indignation i USA anno 2017.

Titel:
Dear White People

Land:
USA

År:
2017

Serieskaber:
Justin Simien

Medvirkende:
Logan Browning, DeRon Horton, Brandon P. Bell, Antoinette Robertson, Marque Richardson, John Patrick Amedori

Spilletid:
Ti afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
28. april på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten