Biografanmeldelse
05. juni 2013
Dead Man Down
Colin Farell spiller Victor, som infiltrerer en hårdkogt bande i New York, mens Noomi Rapace er den mystiske, arrede kvinde, der bor over for. Foto | John Baer

Dead Man Down

Niels Arden Oplevs amerikanske debut kommer til Danmark med dårlige anmeldelser fra USA – men faktisk er det en intelligent film med en speget og original hævnhistorie.

Af Bo Tao Michaëlis

Victor er en handlekraftig højrehånd for den brutale bandeleder Alphonse i New York. Yderst cool redder han bandelederens liv i starten af Niels Arden Oplevs flamboyant larmende gangsterfilm Dead Man Down. Men redningen er ikke kun en modig dåd, også en iskold kalkulation fra Victors side. Han har nemlig sin helt egen dagsorden. Den hedder hævn, og den skal som bekendt serveres iskold.

Af personlige årsager vil Victor snedigt dræbe bandemedlemmerne én for én. Men så er der lige den gådefulde, fransk-amerikanske kvinde, Beatrice, med det skamferede ansigt i lejligheden overfor. Hun vinker ham til en date, men også til noget helt andet, som ikke skal fortælles her, fordi det er en opfindsom skrue inde i filmens sindrige plot.

Selvom Dead Man Down har fået dårlige anmeldelser i den amerikanske presse, ankommer den her til landet som en ganske flot og intelligent krimifilm. Her skydes der igennem med store håndvåben, så døde bøse mænd forsvinder som rød støvregn ud over tagene i et meget socialrealistisk New York med slum og strandede skibe. Colin Farrell er den mutte ungarskfødte ingeniør (og elitesoldat), en sinister, senmoderne udgave af Greven af Monte-Cristo. Han er antihelten, som bærer hævnens byrde på begge skuldre, men også med den kendte bivirkning, at den kuldslår hjertet og lammer sjælen.

I mødet med Beatrice, spillet meget neurotisk og dæmonisk af en underskøn Noomi Rapace, synes han at skulle tø op en smule. Eneste anke mod Rapace er, at hendes skamferede ansigt, som gør hende til et monster for kvarterets gadedrenge, ikke er værre, end at det ville kunne score hvilken som helst gut til mit skolebal. Ikke mindst når man også møder hendes lettere fordrukne mor, spillet af altid seværdige Isabelle Huppert, der husmoderligt laver småkager og kylling i ovn og er ankerkvinde for datterens mistrøstige skæbne som misarret.

I den hævngerrige intrige ses også herligt genrens gengangere – Armand Assante som mafioso og F. Murray Abraham som bagmand – i hurtige, men markante biroller. Terrence Howard spiller slesk og labilt hovedskurken, bandelederen Alphonse, mens Dominic Cooper er nybagt familiefar og gangster med dejansigt.

Det er interessant, hvordan den store filmverden kalder på vore instruktører, når der skal drejes sorte og slagkraftige kriminalfilm, som alligevel midt i melodramaet har accent af hverdagslivets stille eksistenser og indelukkede personligheder. Man kan ikke lade være med at sammenligne Dead Man Down med Nicolas Winding Refns Drive. Der er slående ligheder netop med præg af den nordiske ekspressionisme, vi kender i skildringen af kuldkastede, mutte mennesker, der mangler kærlighed på den ene eller den anden måde.

Men hvor Drive klart har accent af kammerspillets klaustrofobiske film noir, er Oplevs film langt mere et operaagtigt gangsterdrama og drengerøvet ramasjang. Med instruktørens egne ord: en produktion, hvor han fik den store pakke mellem hænderne og lov til at lave en rigtig amerikansk actionfilm på baggrund af sin fortrinlige svendeprøve i branchen, Mænd der hader kvinder.

Filmens indre force, hvor den hæver sig over klicheer og kulisser, er forholdet mellem Colin Farell og Noomi Rapace. Hvilket ret beset vederkvægende drejer filmen i retning af den klassiske og vemodige krimi- og kærlighedsfilm, før den slags blev til biljagter, blondiner og blowjobs. Det er deres douce og diskrete affære, deres diabolske pagt, der forvandler sig til det eksistentielle engagement i livet, som filmen fra begyndelsen beskriver som livets inderste mening. Mens den, der tænker på hævn, holder sine egne sår åbne.

Om de lukkes her, må man selv gå i biffen for at se. Men de er i hvert fald skåret underholdende til, og hævnhistorien er speget og original. Vi tilgiver på det alter den lidt for forudsigelige og støjende slutning.

Trailer: Dead Man Down


Land:
USA

År:
2013

Instruktør:
Niels Arden Oplev

Manuskript:
J.H. Wyman

Medvirkende:
Colin Farrell, Noomi Rapace, Dominic Cooper, Isabelle Huppert, Terrence Howard

Spilletid:
118 minutter

Premiere:
6. juni 2013

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten