Biografanmeldelse
23. dec. 2016
De uskyldige
Den franske Røde Kors-sygeplejerske Mathilde (Lou de Laâge) bliver redningshåbet for en gruppe nonner i et polsk kloster, der er blevet gravide efter voldtægt af sovjetiske soldater. Foto | Caroline Champetier

De uskyldige

Historien om en fransk sygeplejerske og en polsk nonne i efterkrigstidens Polen finder på smukkeste vis et menneskeligt åndehul imellem de store totalitære systemer.

Af Simon Pasternak

Vinteren 1945/46 et sted på landet i Polen. Landet er besat af Den Røde Hær, og efter seks års nazistisk besættelse er der ikke bedre tider i vente.

Den skrøbelige alliance mellem Stalin og de vestallierede findes stadig på papiret, og en fransk Røde Kors-afdeling befinder sig derfor i Polen for at hjælpe de mange ofre for krigen og Holocaust.

En nonne kommer til hospitalet og får den franske sygeplejerske og kommunist Mathilde ud til sit kloster i al hemmelighed. En af nonnerne er gået i fødsel efter at være blevet voldtaget af de russiske soldater, der systematisk – og med Stalins velsignelse – voldtog millioner af polske og tyske kvinder, da de erobrede Polen.

Ud over skammen og den tvungne tavshed ved at blive voldtaget af dem, der nu sidder på magten, er der for nonnen også noget andet på spil: Al seksualitet og krop er tabu, og graviditeten er derfor dobbelt tabu- og skyldbelagt.

Da barnet er født, tager abbedissen det med i en kurv og finder en mor til det. Men det viser sig, at flere nonner blev voldtaget, og Mathilde må derud igen. Hun bliver både presset af sin franske chef, der mener, at hun pjækker på sine natlige ture til klostret, af de russiske myndigheder, der mener, at hun er spion, og af abbedissen, der bare vil have ro på klostret og få afviklet børnene.

Mathilde udvikler langsomt et venskab med nonnen Maria. Hos dem opstår et hul i tiden mellem de store, totalitære systemer – katolicismen og kommunismen – hvor de kan tænke over livet, troen og kønnet.

En charmerende sidehistorie handler om Mathilde og den desillusionerede læge Samuel, der på trods af sin kuldslåede retorik faktisk vil hende. Men hun ved ikke, hvad hun skal stille op med de snart fødte børn, livet og kærligheden, og hun er ikke imponeret over de mænd, hun ser omkring sig.

Til tider er De uskyldige i fare for at gå i stå i stillestående og smukke betroelser, tvivl og optænding i brændeovnen, men pludselig tager fanden ved filmen. Mathilde er nødt til at træde i karakter. Filmen bliver en art Døde poeters klub om indre styrke, fællesskab og børn.

Lou de Laâge er billedskøn som den unge, tvivlrådige Mathilde, men mange indstillinger går med at se hendes smukke ansigt gruble, bide sig i læbe, tørre en tåre væk, tænde en cigaret.

Agata Buzek er fantastisk som nonnen Maria, og hun spiller sig ud af den katolske burka og står som handlestærkt og nuanceret (og talende) menneske, der med vilje har valgt kønnets og den mandsdominerede verden fra. Vincent Macaigne nedspiller fint rollen som overlevende jøde og det overflødige menneske Samuel, og man forstår hans smerte ved at verden, som han kendte den, er væk, og at den nye er uhåndgribelig og usikker.

Billedsiden er nedstemt i grynede vinterfarver, de tyste rum i klostret grå og blåtonede med en pludselig rød, dampende hyldebærgrød.

Landskaberne er store, mest himmel og lidt mark, indimellem et jernkors og en frossen trillebør. Æstetikken er i det hele taget klar og enkel, og selv om den indimellem er ved at kamme over i salmesang og nonnedragter, trænger historien igennem kostumedramaet.

Anne Fontaine, der har lavet Coco før Chanel, har instrueret, og den er typisk for hende en lidt genreagtig hybrid: historisk udstyrsstykke, karakterdrama, feministisk drama og thriller. Fortællingen bliver indimellem noget tøvende, men der er noget fint ved ikke at vælge genre.

Med De uskyldige er vi i samme æstetiske og politiske landskab som i Paweł Pawlikowskis mesterværk Ida – igen er der fortrængt fortid og nonner på spil.

Men hvor Ida følger sin onde historie helt til dørs i et Polen, der er både totalitært og antisemitisk, hvor alle er tabere i den store historie, og hvor den enkelte må kaste arven på møddingen for selv at leve, er De uskyldige en mere optimistisk film.

Titel:
De uskyldige

Originaltitel:
Les innocentes

Land:
Frankrig, Polen

År:
2016

Instruktør:
Anne Fontaine

Manuskript:
Sabrina B. Karine, Alice Vial, Pascal Bonitzer, Anne Fontaine

Medvirkende:
Lou de Laâge, Agata Kulesza, Agata Buzek, Vincent Macaigne

Spilletid:
115 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
5. januar 

Forpremiere

Ekko inviterer til forpremiere på graviditetsdramaet De uskyldige.

Den afholdes 4. januar kl. 19 i Gloria Bio.

Det Franske Kulturinstitut byder på vin efter filmen.

Køb billetter til arrangementet her.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. mar. 2025
Solitude

Solitude

Biografanmeldelse
04. apr. 2024
Rød himmel

Rød himmel

Biografanmeldelse
05. nov. 2023
Forsvundet i natten

Forsvundet i natten

Biografanmeldelse
02. aug. 2023
God Is a Bullet

God Is a Bullet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten