Biografanmeldelse
03. juni 2020
Dark Waters
Forsvarsadvokaten Rob Bilott (Mark Ruffalo) arbejder først for store virksomheder, men skifter side og sætter sig for at repræsentere nogle af de mennesker, som lider under virksomhedernes miljøødelæggelse. Foto | Mary Cybulski

Dark Waters

Mark Ruffalo er fænomenal som advokat i whistleblower-drama gennemsyret af retfærdig harme, der sætter sig i kroppen som giftige kemikalier.

Af Wendy Ide

Med sin sobre tone, sit nøje afmålte tempo og et omhyggeligt, nærmest ærbødigt forhold til den autentiske historie bag, er Dark Waters et arketypisk whistleblower-drama.

Filmen er baseret på en New York Times-artikel. Den har Mark Ruffalo i hovedrollen som Rob Bilott, en forsvarsadvokat for gigantvirksomheder, men som skifter spor til at blive en fanebærer for miljøbevidsthed.

Uden større krumspring holder filmen sig til genrens formel og artiklens fakta. Skal man skære igennem, er det mest overraskende næsten, at den er instrueret af Todd Haynes, en instruktør bedst kendt for kunstfærdig elegance i film som Carol og miniserien Mildred Pierce.

Men Dark Waters har paralleller til hans anden film Safe. Den handler også om en dagligdag, som langsomt bliver forgiftet, ligesom der er et slægtskab i den gusten-grønne farvepalet og de isnende sterile billeder.

Og så er filmen som genrehyldest ikke væsensforskellig fra hans Far from Heaven, der slog et slag for de storladne melodramaer, Douglas Sirk brillerede med tilbage i 1950’erne.

Da filmen tager sin begyndelse, er Bilott netop blevet partner i det advokatfirma, hvor han arbejder. Han er en pålidelig karrieremand, reserveret, småbuttet og prunkløs, og hans klientliste er en blå bog over erhvervslivets giganter. Hans første møde med kemigiganten DuPont er som deres forsvarer – men han skifter side, da et familiemedlem overtaler ham til at mødes med gårdejeren Wilbur Tennant.

Den gamle knark mistænker den nærliggende losseplads, ejet af DuPont, for at være grunden til, at hans jord og kvæg er forgiftet. Som barn tilbragte Bilott selv solvarme somre på gården, og da han vender tilbage, bliver han rystet i sin grundvold. De få køer, der ikke er drattet om, skælver på usikre ben, og deres hud er dækket af sår.

Todd Haynes maner dygtigt en synkende fornemmelse af chok i scenen, hvor Tennant viser Bilott, at resten af bestanden ligger under lange rækker af nykastede grave på en mark.

Bilott tager sagen op, og hvad der begynder som en undersøgelse af grundvandsforgiftning udvikler sig hurtigt til en afdækning af chokerende skødesløshed.

Forskanset i kafkaske lagerhuse støder Bilott på et inkriminerende papirspor, der fører ham til filmens journalistiske bombe: fluorstoffet PFOA. DuPont vidste, at det forårsager kræft i rotter og fosterskader hos gravide, men brugte det – bruger det – alligevel flittigt i husholdningsprodukter verden over.

Ejer du en teflon-stegepande?

Den opdagelse bliver startskuddet på et årelangt korstog for den ellers så magelige advokat. Sagen bringer ham på kollisionskurs med kolleger, får ham til at tilsidesætte familie og slår dybe sprækker i hans fysiske og mentale helbred.

Mark Ruffalo er fænomenal. Han får kvalificeret modspil af en åleglat Bill Pullman som DuPonts virksomhedsjurist, og af Tim Robbins, der som Bilotts chef må berolige selskabets faste klientel.

Dark Waters er optaget på så mange af de virkelige locations som muligt, og Haynes har endda castet nogle af historiens nøglepersoner til at spille sig selv. Også manuskriptet er uhyre tro mod virkeligheden, men den metodiske tilgang gør til tider filmen lidt sej at komme igennem.

Det hjælper ikke, at Mark Ruffalo spiller en figur, som i modsætning til hans indignerede graverjournalist i Oscar-vinderen Spotlight er drevet af et uudslukkeligt indre fokus. Dark Waters kan være tung kost.

Men Todd Haynes orkestrerer fortællingen med klippesikker hånd og leverer et engagerende opråb mod storkapitalens ligegyldighed. Der er ikke meget håb udover juridisk oprejsning for dem, hvis liv er blevet ødelagt.

Men Dark Waters er gennemsyret af en retfærdig harme, der sætter sig i kroppen lige så sikkert som de giftige kemikalier, vi alle har fået ind med modermælken.

Titel:
Dark Waters

Land:
USA

År:
2019

Instruktør:
Todd Haynes

Manuskript:
Mario Correa, Matthew Michael Carnahan

Medvirkende:
Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Tim Robbins, Bill Pullman

Spilletid:
126 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
28. maj

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten