Biografanmeldelse
08. okt. 2014
Dannys dommedag
William Jøhnk Nielsen har allerede demonstreret sit talent i Hævnen og En kongelig affære. Her spiller han den kujonagtige storebror Danny, der stort set er lige så bange for piger som for dødbringende monstre. Foto | Per Arnesen

Dannys dommedag

Et frisk, dansk bud på en monsterfilm mangler mod til at true familiefilm-hyggen med en ægte, uhyggelig dommedag.

Af Rikke Schubart

I monsterfilm er monsteret i centrum. Tænk på Alien eller The Thing. Monsterfilm giver os undervejs hints med billeder af ofre, små glimt af monsterkroppen, og til sidst får vi det store opgør mellem monster og mennesker.

I den økologiske variation har vi selv skabt monsteret ved at ødelægge naturen eller via biologisk manipulation. Tænk på Jurassic Park eller I Am Legend.

Dannys dommedag er et friskt, dansk bud på en film, der kombinerer monsterfilm med økologisk katastrofe i en børnevenlig cocktail.

Historien begynder på en fiskerbåd på åbent hav. Det er unaturligt varmt, der er noget mystisk i vandet, og efter at fiskerne er blevet ædt, springer vi til en kernefamilie med mor, far og brødrene Danny (William Jøhnk Nielsen) og William (Thomas Garvey).

Filmen pakker den store katastrofe – titlens dommedag – ind i et psykologisk drama, der består af spændingerne mellem en storebror, der er kujon, og en lillebror, der er rebel. Danny dukker nakken og lader klassens bølle (Marco Ilsø) skrive sine opgaver af, snuppe klassens søde pige og mobbe Dannys lillebror.

Der er kort sagt ikke meget superhelt over følsomme Danny, der tegner og drømmer om Rie (Emilie Werner Semmelroth), men ikke tør handle. Selv da Rie inviterer Danny med til fest, kryber han i skjul på sit værelse.

Omkring Danny og William ændrer verden sig imidlertid drastisk, da katastrofen rammer med menneskesultne monstre, der renser parcelhuskvarteret og lægger Danmark og den øvrige verden øde.

Tv og radio er tavse, og strømmen er væk. Brødrene barrikaderer sig i kælderen. Hvad nu? Om dagen er der stille, men natten byder på blod og død og skygger, der skimtes gennem dørsprækkerne.

Dannys dommedag blander monsterfilmen med familiefilmen, den sidste en genre, der sædvanligvis ender godt. Dens feelgood-tone skurrer mod katastrofens dystopi og monstrenes skarpe tænder, og det mismatch formår Dannys dommedag desværre ikke at håndtere.

Problemet er ikke, at filmen savner psykologisk potentiale – konflikter mellem brødre kan være både bibelske og almindelige. Problemet er, at den ikke kan beslutte sig for, om den er dansk familiefilm eller reel dommedag.

Og hvordan kan filmen udvikle sine personer, når de er fanget i en kælder og hæmmet af middelklassens kernefamilie-etik? De mange kælderscener smager af et lavt budget og keder bravt.

Man kunne have ladet Danny og William finde egne udveje, men manuskriptforfatter Søren Grinderslev Hansen sender i stedet Adam (Peter Gantzler) ind i parcelhuset og satser på fjernstyret legetøj til at aflede monstrenes opmærksomhed.

Fra økologisk dommedag er vi bombet tilbage til familiefilmens mildt sagt håbløse gimmicks.

Her er dog også drama, talent og gode idéer. Monstrene fungerer overraskende godt, så længe vi får dem i korte glimt, og William Jøhnk Nielsen (Hævnen) giver en solid præstation som underhunden Danny, der må mande sig op til dåd. Thomas Garvey overbeviser som snarrådig lillebror i en rolle, der er mere interessant end Nielsens, mens Gantzler byder på stereotypt børnefilm-skuespil i stedet for at aktivere sit talent. Lars Mikkelsen er til gengæld seriøst morsom som Dannys forfatterfar med skriveblokering.

Dannys dommedag kunne have lagt sig i sporene efter Cloverfield og Super 8, men instruktør Martin Barnewitz (Kollegiet) foretrækker dansk familiefilms sikre grusvej: parcelhus, ung kærlighed, monstre, lidt skurkeri og midtvejs en lovende dommedag.

De ældre børn vil helt sikkert føle sig underholdt af den velsmurte monstergru og de effektive chokscener. Til gengæld tror jeg, at de vil kede sig resten af filmen, fordi den er placeret i børnehøjde.

Titel:
Dannys dommedag

Land:
Danmark

År:
2014

Instruktør:
Martin Barnewitz

Manuskript:
Søren Grinderslev Hansen

Medvirkende:
William Jøhnk Nielsen, Thomas Garvey, Peter Gantzler, Lars Mikkelsen

Spilletid:
90 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
9. oktober 2014

Relevante artikler

Interview
07. okt. 2014
Lyden af lyssværd og leopardsæler

Lyden af lyssværd og leopardsæler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. juli 2025
Kvinderne på balkonen

Kvinderne på balkonen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten