Biografanmeldelse
29. mar. 2017
Dan Dream
Den umage mandegruppe med Casper Christensen og Frank Hvam i front prøver at lave verdens første elbil, men får snarere sat strøm til en masse plat toilethumor. Foto | Per Arnesen

Dan Dream

Casper & Franks komedie om verdens første elbil kører i tomgang med en historie, der bogstavelig talt er fuld af lort.

Af Bo Tao Michaëlis

Må man levere hampre, racistiske negervitser, bare man gør det i 1983, hvor vi danskere endnu sagde ”neger” om en sort?

Må man også komme med andre fordomsfulde vittigheder om alt og alle, bare man gør det med et glimt i øjet og en indforstået distance til, at man er ude over kanten af god tone og det politiske korrekte?

Svaret er entydigt ja i Casper Christensen og Frank Hvams nye farce Dan Dream. Intet er helligt, anstændighed en by i Rusland. Alt kan der gøres grin med, tages gas på og udstilles i det mest groteske lys.

Interessant nok er alle de grove løjer reelt inspireret af virkelige hændelser. Om dengang en flok danskere i 1983 fremsynet forsøgte at få en dansk elbil, verdens første af slagsen, Hope Whisper, op at stå og køre.

Men så rullede den af mystiske årsager ind i en barriere i Forum, hvor den skulle præsenteres, oven i købet akkompagneret af en tale af den tids statsminister, Poul Schlüter.

Så brast den drøm.

Sådan er skelettet i filmen, hvor tre fantaster finder sammen under ledelse af Casper Christensens Thorkild og drager til den fiktive, sydfynske by Bjerringsund for at opfinde en bil på batterier.

Men historien er tynd som billigt toiletpapir.

Sammenligningen er ikke tilfældig. Sjældent har der været så meget lort i en film på halvanden time. Fra Frank Hvam, som skider i bidetet i stedet for på lokummet, til Lars Hjortshøj, der i flere sekvenser lider højlydt af tyndskid.

Det har han nu rigtigt godt af, den skiderik af en provinsborgmester, som slår sin søde kone (Mia Lyhne).

Men sådan er den danske provins: barbarisk. Den kender ikke til croissanter, og de indfødte er lykkelige med åbent hus, pølser, fadøl og happy jazz.

Det er det komiske modsætningspar.

Muligvis er københavnere skøre, men provinsboere evnesvage. Konstellationen er ikke ny, det er faktisk folkekomediens oldgamle opsætning, som godt kunne trænge til et eftersyn og nye batterier.

Det sker ikke i Dan Dream. Med mindre man synes, det er nyskabende, at en bibliotekar kaldes Brune Kage på grund af sine brystvorters beskaffenhed. Et asylcenter for voldsramte kvinder har navnet Heksemutters Lyst.

At være misogyn er synonym med at være morsom.

Jeg har ikke noget mod en grovkornet farce, som går under bæltestedet på begge sider af skridtet. Men her gøres det med totalt mangel på poetisk timing og uden et tvistet blik i pik-og-patter-humoren. Det gælder også alle vittighederne om bøsser, grønlændere og farvede, som gerne leveres af en enarmet Magnus Millang med svenskerhår.

Hans humor fremstår i det mindste med en ærligt fladpandet energi, der er rimeligt relevant for historien med sin provokerende smagløshed. Den virker, som den skal: plat og primitiv.

Andre sketches fuser derimod ud og er bare flove.

Værst er en sekvens, hvor Casper Christensen skal ringe til Afrika. Hans afrikanske kæreste (Louisa Yaa Aisin) har fået nok og er stukket af. Men er det morsomt at se en mand dreje et flercifret telefonnummer på en grillbar i provinsen?

Måske, men ikke her.

Og er det morsomt sådan at smide omkring sig med bæ? Er voksne, der aldrig har forladt den fækale fase sjove?

Instruktøren Jesper Rofelt, som mest har arbejdet med tv-dramatik, har sat det hele fermt op. Peter Gantzler og Mia Lyhne spiller udmærket. Gantzler er et smart kokainvrag i jakkesæt, slips og smørhår. Lyhne er endnu engang en forsagt lille kvinde med en mund, som ligner en fladtrådt regnorm.

Casper Christensen er positivt nok mindre drengerøvs-kålhøgen end i Klovn. Til gengæld skuffer Frank Hvam som en nørd, tøffelhelt og hanrej. Han er i sit spil mærkeligt fraværende ude af gear. Men det er han ikke ene om. Filmen virker gearløs og kører i tomgang det meste af tiden.

Titel:
Dan Dream

Land:
Danmark

År:
2017

Instruktør:
Jesper Rofelt

Manuskript:
Casper Christensen, Frank Hvam

Medvirkende:
Casper Christensen, Frank Hvam, Lars Hjortshøj, Magnus Millang

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn over 7 år

Premiere:
30. marts

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten