Biografanmeldelse
05. feb. 2014
Dallas Buyers Club

Matthew McConaugheys manierede metodespil er baseret på 25-kilos slankekur, indlevelse helt ind i betændelsens bihuler og studieture udi aids-forskning, skriver Ekkos anmelder.

Foto | Yves Bélanger

Dallas Buyers Club

Den Oscar-spåede Matthew McConaugheys maniske metodespil i rollen som aids-ramt cowboy får anmelderens blyant til at knække.

Af Bo Tao Michaëlis

Ron er alle tiders moderne cowboy fra down town Texas i midten af 1980’erne. Han er elektriker, rodeoamatør og helt elektrisk til at kneppe tilfældige kvinder. Kondomer er der ikke nogen af, og det kommer til at koste.

Da han vågner op på hospitalet efter en arbejdsulykke, står to alvorlige læger ved sygelejet. De kan fortælle ham, at han ikke kun er hiv-smittet, men har aids. Jamen, det er da noget, kun svanser kan få?

Nu mener lægerne, at han højst har en måned tilbage at leve i. Men han vil dø med støvlerne på og forlænge mødet med himlens store sherif. Derfor begynder han sin kamp mod lægevidenskaben og starter en klub, hvor man kan få den alternative medicin, som det offentlige system nægter at anerkende.

Hvordan du end vender og drejer skråen i munden, så er Matthew McConaughey som Ron det absolutte trumfkort i Dallas Buyers Club. Hans heftige spil gennem filmens små to timer er et hidsigt forsøg på at få mig til at skrive under på hans Oscar-nominering for rollen.

Men min blyantspids knækkede faktisk nede i biografsalen ­– af McConaugheys indædt overgearede method acting baseret på 25-kilos slankekur, indlevelse helt ind i betændelsens bihuler og studieture udi aids-forskning.

Hans performance bliver simpelthen for mekanisk, for manieret, for meget.

McConaughey er en glimrende skuespiller på hjemmebane i Texas. Men bare de to minutter, han for øjeblikket optræder i Martin Scorseses parfume-reklame for Dolce & Gabbana, er langt mere charmerende end hans tonstunge, texanske tungemål, som er tykkere end en tønde råolie i den meget lange og snakkende dødskamp.

Måske skyldes hans over drive, at den franske instruktør Jean-Marc Vallée har haft kunstneriske nykker i retning af John Cassavetes’ poetisk-realistiske kammerspil. Derfor har han ladet McConaughey gå ud af kontrol med den ambitiøse, men malplacerede hensigt at lade ham agere så nærværende intenst.

Filmen blev drejet på 25 dage og uden kunstigt lys, men dramaturgien minder mere om et mainstream-dokudrama end om en magnetisk, provokerende dogmefilm.

En enkelt sekvens hæver sig over den ordinære historieopbygning, hvor der med dato og år tælles ned til hovedpersonens død. Nemlig da McConaughey i tusmørkets laboratorium pludselig dækkes af mystiske og smukke, men også ildevarslende sommerfugle.

Men løftet er kort, og snart er vi i jordhøjde igen.

Historien om cowboyen, som ikke vil give op, er både sympatisk og tragisk. Jennifer Garner gestalter den forstående læge og veninde, mens Denis O’Hare spiller hendes kollega og Rons fjende. Jared Leto er Rons transseksuelle ven, som selvfølgelig kurerer cowboyen for hans hang til homofobi.

Filmen er skabt efter den faste skabelon om en aparte ener, der er oppe imod massen, som ikke ved bedre. Synkront fortæller den en tidstypisk, traurig sygdomshistorie med hæslige fordomme i sit kølvand. Men også noget frugtbart om venskaber på tværs af både fatalitet, køn og fjendebilleder.

Ingen af filmens karakterer synes imidlertid at have menneskelig fortid, baggrund eller bevæggrunde. Personerne får ikke fylde, og dermed får de i hvert fald ikke mit fascinerede engagement. Så på alle måder er Mathew McConaugheys galophesten, der skal ride denne film helt i mål. Desværre skamrides den hele vejen til målstregen.

Land:
USA

År:
2013

Instruktør:
Jean-Marc Vallée

Manuskript:
Craig Borten og Melisa Wallack

Medvirkende:
Matthew McConaughey, Jared Leto, Jennifer Garner, Denis O’Hare.

Spilletid:
117 minutter.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
6. februar 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten