Serieanmeldelse
21. okt. 2022
Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story
Med sine døde øjne og sygelige fremtoning er Jeffrey Dahmer (Evan Peters) et kvalmefremkaldende bekendtskab, som man ikke har lyst til at tilbringe timevis i selskab med. Foto | Netflix

Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Netflix-serien, der advarer mod idoldyrkelse af seriemordere, forfalder selv til kvalm fascination af en nekrofil kannibal.

Af Rikke Bjørnholt Fink

Seriemorderen Jeffrey Dahmer blev ved det rene tilfælde fanget i 1991. Hans ofre var stort set udelukkende homoseksuelle mænd med minoritetsbaggrund, så der var faktisk ingen myndigheder, der ledte efter ham.

Dahmer slog i alt sytten ihjel. Han opbevarede og eksperimenterede med ligdele i en lille lejlighed i en tætbebygget, overvejende afroamerikansk del af den amerikanske by Milwaukee.

I årevis havde naboerne klaget over stanken af lig og lydene af skrig og elektrisk værktøj på alle tider af døgnet.

Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story fortæller en vigtig historie om homofobi, racisme og svigt fra systemet. Men den er desværre først og fremmest historien om Jeffrey Dahmer.

Skaberne Ian Brennan og Ryan Murphy (Scream Queens og Glee) er kendt for alsidig casting, et godt øje for lgbtq-problematikker og forkærlighed for det teatralske.

Egentlig ligger historien fint til dem, men det føles, som om de har arbejdet hårdere på at strække stoffet til ti afsnit end på at forløse fortællingen.

Groft sagt kunne serien med fordel være klippet ned til det halve.

De første to afsnit er klart de bedste. Det er uhyggeligt at møde Dahmer og opdage de gruopvækkende detaljer i hans klaustrofobiske lejlighed fra et offers perspektiv uden at vide, hvad den blodige boremaskine bliver brugt til, eller hvad der er i tønden i soveværelset.

Serien gør ikke meget stilistisk væsen af sig, men er colorgradet i en gusten, gul farve, som minder om sårvæske eller farven på væggen efter årtiers indendørs rygning. Det er, som om lejligheden kan lugtes ud gennem skærmen.

Serien undgår at vise lig og kropsdele, indtil politiet skal informere Jeffrey Dahmers far om, at hans søn er seriemorder. Her får seeren serveret alle de ulækre detaljer i nærbilleder sammen med faren, hvilket gør scenen smertefuld og ikke bare afskyvækkende.

Andet afsnit bidrager med seriens nok mest hjerteskærende historie og en kras kritik af politiet. Tilsammen har de to første afsnit en kvalitet, som serien ikke formår at holde.

De følgende afsnit er en regulær ørkenvandring gennem Dahmers barndom, seksualitet og interesse for at skære i døde dyr med en detaljegrad, der er en kommisionsundersøgelse værdig.

Typisk skal den slags freudianske fiskeekspeditioner vist nok resultere i sympati for morderen og en idé om, hvor tingene gik galt. Det lykkes bare ikke, for man får aldrig en fornemmelse af, at Dahmer kunne være blevet noget som helst andet.

Jeffrey Dahmer er paradoksalt nok ikke en specielt interessant karakter. Evan Peters har fået stor ros for sin præstation, og han er bestemt troværdig som afstumpet seriemorder med sine døde øjne og sygelige fremtoning.

Men der er ingen følelsesmæssige tangenter at spille på, og man keder sig i hans forudsigeligt impulsstyrede og aldeles ucharmerende selskab.

Serien er faktisk mest interessant, når Dahmer træder i baggrunden. De sidste fem afsnit er overvejende fra andre personers synsvinkel. Heriblandt Dahmers far (Richard Jenkins), hvis naive tro på, at hans søn kan blive et produktivt medlem af samfundet, er overraskende indtagende.

Scener, hvor seriemorderen som et andet skolebarn irettesættes af sin far og bedstemor, er nogle af seriens mere underholdende.

Det er også hen mod slutningen, at vi møder Dahmers vedholdende nabo (Niecy Nash) og ofrenes familier.

Igennem dem inviteres man til at overveje, hvordan det egentlig må føles, når din søns morder bliver vidt berømt og genstand for nyheder, bøger, film og … succesfulde serier på Netflix!

Det er jo et vigtigt perspektiv. Men det ville unægtelig være kommet mere til sin ret i en serie, hvor Jeffrey Dahmer fyldte mindre. Serien lukrerer på selvsamme seriemorderfascination, som den kritiserer, og det er himmelråbende hyklerisk.

Det er svært at tilbringe ni timer i selskab med en mand, som fremkalder kvalme alene at læse om. Selv de bedste fiktionsgreb mister deres effekt efterhånden, og serien føles i sidste ende lige så lang og retningsløs som den bizarre titel.

Titel:
Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Land:
USA

År:
2022

Serieskaber:
Ryan Murphy, Ian Brennan

Medvirkende:
Evan Peters, Richard Jenkins, Molly Ringwald, Niecy Nash, Michael Learned

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Ti afsnit

Premiere:
21. september på Netflix

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten