Biografanmeldelse
29. aug. 2024
Da Sophia mødte Sylvain

Akademikeren Sophia (Magalie Lépine Blondeau) møder altmuligmanden Sylvain (Pierre-Yves Cardinal), og sød musik opstår, selv om de har meget lidt tilfælles. 

Foto | Fred Gervais

Da Sophia mødte Sylvain

Fremragende drama om en akademikerkvindes affære med en håndværker, hvor klasseskellet viser sig som modsatrettede forventninger til kærlighed.

Af Bo Tao Michaëlis

Ifølge filosoffen Platon er vort begær styret af noget, vi mangler.

Det fortæller 40-årige Sophia, som underviser i filosofi på folkeuniversitetet i Montreal i Canada, mens hun venter på et professorat ved universitetet. Hun bor sammen med Xavier, som også er akademiker.

Sammen mødes de med lignende intellektuelle venner, som dinerer sammen, går til ferniseringer og diskuterer højbrynet på formfuldendt fransk.

Især det sidste er vigtigt.

I delstaten Québec taler den jævne befolkning et næsten uforståeligt fransk-canadisk. Som altmuligmanden Sylvain, parret har sat til at restaurere et skrummel af et sommerhus, som de just har købt i dyre domme. Men Sylvain har andre kvaliteter. Netop det, som Sophia mangler ifølge sig selv og gamle Platon.

Meget hurtigt indleder Sophia og Sylvain, hvad franskmænd kalder for l’amour á la folie, en grænseoverskridende affære. 

Da Sophia mødte Sylvain er mere end blot endnu en film om kærlighed, der krydser kultur og klasser.

Den danske titel antyder Da Harry mødte Sally, klassikeren inden for letbenede romantiske komedier. Men instruktøren Monia Chokri er snarere Ingmar Bergman med et stænk canadisk ahornsirup og leverer en skæmtsom sædeskildring a la Woody Allen.

Sophia kvitter Xavier og hengiver sig håbløst ubetænksomt til Sylvain fra de dybe skove og folkemørket. Ganske vist har han smag for poesi, men mest sådan noget, der rimer på hjerte og smerte og er banalt som en bananskræl.

Mødet med Sophias sofistikerede kreds forløber tilsyneladende smertefrit, en del af den snakkende klasses selvforståelse er jo dens brede tolerance. Sophia overlever også mødet med hans familie af båtnakker og en fordrukken mor. Faktisk er Sylvains familie mere ægte imødekommende end hendes fornemme, snobbede bagland.

Men filmen er herligt fri for store klassemæssige konfrontationer og dramatiske sammenstød. Der er kun et enkelt, og det gestaltes med gelinde varsomhed.

Således er den franske titel meget bedre end den danske: Simple comme Sylvain, altså Simpel som Sylvain,hvor ”simpel” på både dansk og fransk konnoterer enfoldighed i positiv betydning.

Den charmerende film handler om det, vi taler om i forbindelse med kærlighed. 

Sophia nyder de erotiske møder med Sylvain i fuld udstrækning, også når de er provokerende i forhold til hendes selvforståelse som en senmoderne, selvstændig karrierekvinde.

Det er her, nogle kan være kritiske over for portrættet af Sophia. Den intellektuelle kvinde, som nyder hårdhændet håndværkersex, men keder sig gevaldigt med sin følsomme eksmand. 

D.H. Lawrences Lady Chatterleys elsker nævnes ligefrem undervejs. Igen får vi påstanden om, at alle kvinde inderst inde er til fals for rå sex med en hvilken som helst viril mand uden studentereksamen.

Men inde bag denne dyriske tiltrækning lurer skinsyge og besiddertrang – fra begge parter. Klassekampen er omkalfatret til andet end sociale skel. Her går den snarere på kønsroller i den ene eller den anden definition af kærlighed.

Magalie Lépine Blondeau er hele filmen værd som den selvbevidste Sophia, der har ben i næsen, hvor de andre mangler jordforbindelse. Hendes falden for karl smart i skovmandsskjorte og overalls er overbevisende.

Vi forstår hendes længsel efter at være andet end samtalepartner og sovekammerat, som står for tryghed og ordnede forhold. Hun savner sin samlevers begær, hans blik på hendes røv og ikke kun hendes hjerne.

Pierre Yves-Cardinal er god som lumberjacket-manden, der ligner en Adonis i en truck i stedet for toga.

Filmen er meget fransk i sit anslag med flirt og caféfilosofi. Men det canadiske islæt toner af Bergman uden skandinavisk hysteri, og en særlig (selv)ironi omkring det aparte par gør filmen interessant. Ja, faktisk fremragende ved nærmere eftertanke.

Titel:
Da Sophia mødte Sylvain

Originaltitel:
Simple comme Sylvain

Land:
Canada, Frankrig

År:
2023

Instruktør:
Monia Chokri

Manuskript:
Monia Chokri

Medvirkende:
Magalie Lépine Blondeau, Pierre-Yves Cardinal, Francis-William Rhéaume

Spilletid:
110 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
5. september

Relevante artikler

cannes 2023
13. apr. 2023
Cannes gør plads til kvinderne

Cannes gør plads til kvinderne

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten