cph pix 2017
03. okt. 2017
Alt for min søn
Trettenårige Julien (Thomas Gioria) får mere ansvar, end han burde, da han bliver kastebold i forældrenes grimme skilsmisse. Foto | K.G. Productions

Alt for min søn

Fransk skilsmisse-drama udvikler sig nærmest til en nervepirrende home invasion-gyser set gennem sårbare barneøjne.

Af Nicki Bruun

”Det er svært at være elleve år,” sang danske Krumme i 1991. At det heller ikke er nemt at være tretten år, kommer franske Julien til at sande i Alt for min søn

Men kaosset i hans familie er langt fra den hos gakkede og hyggelige familien Krumborg. Tværtimod bliver det decideret uhyggeligt, når den grimme skilsmisse mellem Juliens forældre Miriam og Antoine udvikler sig fra det ubehagelige til det livsfarlige. 

Det starter dog fredeligt, ja, faktisk lidt kedeligt i instruktør Xavier Legrands ellers fortættede og medrivende spillefilmdebut. 

Inden det begynder at fyge med psykisk vold og overhængende trusler om fysisk vold, skal vi nemlig først igennem et kvarter langt retsmøde, hvor advokater taler på vegne af forældrene. Intet bliver løst. 

Uden for kontorlokalet bliver hverdagsrealismen mere inciterende. Her udskiftes uskyldige miner og gode forklaringer hurtigt med hæslig udnyttelse af Julien, når Antoine hver anden weekend bruger sønnen til at terrorisere Miriam og Juliens snart attenårige søster Joséphine. 

Dermed skifter filmen overraskende genre til en slags stille, psykologisk thriller, hvor man får hvide knoer af at følge Juliens ødelagte barndom. 

Alt for min søn er i årets hovedkonkurrence på Cph Pix, New Talent Grand Pix, der giver prisen til en debutinstruktør, som vi uden tvivl kommer til at høre mere til i fremtiden. 

Her er Xavier Legrand et godt bud, for mens han startede som skuespiller, blev hans kortfilm Avant que de tout perdre Oscar-nomineret i 2014. For nylig vandt Legrand en Sølvløve for bedste instruktør af Alt for min søn i Venedig, og franskmanden har en åbenlys sans for den store fortælling i det små. 

Eksempelvis bipper Antoines bil som velsagtens alle nyere modeller, når passagererne ikke har deres seler på. Men den lille detalje får instruktøren meget drama ud af, når Julien først gør oprør mod sin far ved at nægte at tage den på, og senere selv må huske den, da faren er blind af raseri. 

Denis Ménochet er fremragende som den forsmåede og aggressive Antoine, hvis sårbare sammenbrud både virker ynkeligt og såre ægte, men samtidig har noget iskoldt beregnende over sig. 

Vi forstår, at han har voldelige tendenser, men hans verbale trusler er skræmmende nok. På den måde får han Julien til at udlevere Miriams nye telefonnummer og vise, hvor den lille familie er flyttet hen. På den måde kan Antoine fortsætte sit jerngreb om deres liv. 

Også Thomas Gioria som Julien, der bliver brugt som kastebold mellem forældrene, leverer en imponerende præstation. Teenagedrengen tvinges til svære valg, når han prøver at beskytte sin mor, og i Giorias flakkende øjne er der hele tiden en forhandling om, hvordan han bedst tackler den forestående udfordring. 

Alt for min søn er en slice of life-film, hvor man virkelig engagerer sig i de ulykkelige skæbner. 

Men for en gangs skyld kommer man faktisk til at savne lidt information. Hvorfor sker skilsmissen først nu? Man har svært ved at tro, at parholdet startede i ren idyl og pludselig blev voldeligt. Hvordan så familiens liv ud, inden det for alvor gik ned ad bakke? 

Den fortællemæssige konsekvens, der er filmens styrke, bliver således også dens hæmsko, hvis man går på jagt efter kompleksiteten i baghistorien. 

Som en sanselig mavepuster om en fars vanvid, der skubber et hverdagsdrama ud i det katastrofale, fungerer Alt for min søn dog overmåde godt. Det er nervepirrende som en home invasion-gyser, når Antoine utrætteligt ringer på dørklokken i lejlighedskomplekset, mens mor og søn rystende holder om hinanden. 

Filmens sidste billede er lidt for moraliserende, men den altoverskyggende følelse er den indignerede vrede over, hvordan forældre kan ødelægge livet for deres børn.

Titel:
Alt for min søn

Originaltitel:
Jusqu’à la garde 

Land:
Frankrig 

År:
2017 

Instruktør:
Xavier Legrand 

Manuskript:
Xavier Legrand 

Medvirkende:
Léa Drucker, Denis Ménochet, Thomas Gioria, Mathilde Auneveux 

Spilletid:
93 minutter 

Premiere:
3. maj

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten