Biografanmeldelse
23. nov. 2022
Confess, Fletch
Privatdetektiven Fletch (Jon Hamm) bliver hovedmistænkt i en mordsag, da han undersøger en sag om en stjålet kunstsamling. Foto | Robert Clark

Confess, Fletch

Filmatisering af 80’er-krimikomedie med raffinerede mord er mere elefant end elegant.

Af Bo Tao Michaëlis

Den amerikanske forfatter Gregory Mcdonald lancerede fra 1976 og ind i 1980’erne en række krimier om den temmelig rapkæftede og flabede Fletch.

En blanding af gentlemantyv og privatdetektiv.

Stil og sprog var stærkt inspireret af 1940’ernes sofistikerede snushane a la Raymond Chandler, men heftigt krydret med Playboy-magasinets mandschauvinistiske kønssyn. Rigtige mænd var seje og stovte, kvinder smækre og lækre – og sex med dem var en skødesløs selvfølgelighed.

To af bøgerne blev mere eller mindre vellykket filmatiseret med komikeren Chevy Chase i hovedrollen.

Nu er der skabt en tredje adaption, oven i købet af første bind i serien, Confess, Fletch.

Instruktøren Greg Mottola og manuskriptforfatterne har valgt at fokusere på krimiromanernes atmosfære og aura fra de glamourøse og nonchalante 80’ere med succesmænd i jakker og smukke kvinder, der snakker.

Det bliver understøttet af underlægningsmusikken, der er en cocktail af periodens lounge-jazz, bossanova-rytmer, country, elevatormuzak og forglemmelige, italienske slagere.

Meget apropos har man sat Jon Hamm (Don Draper fra kultserien Mad Men) i hovedrollen som den synkefri Fletch med baseballkasket, sneakers og blå blazer.

Jon Hamm er med sin firkantede hage, høje pande og lidt altmodische mandetype skabt til at spille Fletch. Han lægger sig tæt op ad afslappede James Garner, vi i serier netop kender som den løsgående elegantier Maverick og privatdetektivenRockford.

Men med skam at melde svigtes Hamm meget hurtigt af en vægelsindet instruktør, som ikke kan bestemme sig for, om filmen skal være en pastiche eller en parodi.

Seværdige Marcia Gay Harden mener åbenbart sidste og spiller sin italienske grevinde med en overdreven italiensk accent tykkere end tiramisu. Hvorimod altid sinistre Kyle MacLachlan synes at mene, at filmen hører hjemme i film noir.

Imens prøver instruktøren at fastholde den klassiske krimikomedie med raffinerede mord, der er morsomme snarere end morbide. Her bliver det desværre alt for ofte mere elefant end elegant. Især når man prøver at gøre en gammel skabelon mere tidsvarende og moderne med en strisser med baby i sele og graffiti på en varevogn.

Ellers fastholdes en latent nostalgi over for et tidsbillede fra fortiden, der gang på gang afslører sig som altmodisch og anstrengt.

Fletch skal arbejde for en italiensk greve, som bliver kidnappet af mafiaen. Fra sin kunstsamling skal han stille med et Picasso-maleri som løsesum, men maleriet befinder sig i Boston. Hvorfor filmen begynder med, at Fletch snubler over et lig af en kvinde i en rigmandslejlighed i byen.

Et mord, han snart bliver mistænkt for.

Inden da har han i Rom indledt et forhold til grevens datter, der spilles med meget tomatsovset italiensk accent af Lorenza Izzo.
Og så kommer John Slattery (forretningsmand med civiliseret kynisme i Mad Men)forbi i en birolle.

Plottet er, som det lyder: decideret fjollet.

I virkeligheden er filmen en række tableauer trukket på en meget tynd snor og desværre kun sjældent sjove. Vi taler jo trods alt om en krimikomedie.

Instruktionen er der håndværksmæssigt ikke noget galt med bortset fra manglen på samlende idé og klichéer, der står i kø.

Jon Hamm kører på en rød scooter i turistens Rom med Colosseum lige om hjørnet. I Boston er vi blandt rige, snobbede kunstsamlere, men her sørger satiren i det mindste for at kvikke komedien en anelse op.

Men næppe nok til,at Confess, Fletch løfter sig over den gængse lørdags-tv-krimi før midnat.

Titel:
Confess, Fletch

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
Greg Mottola

Manuskript:
Greg Mottola, Zev Borow

Medvirkende:
Jon Hamm, Marcia Gay Harden, Kyle Maclachlan, Lorenza Izzo

Spilletid:
98 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
24. november

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten