Biografanmeldelse
21. juli 2019
Claire Darling
Mens landsbyen forbereder sig på en stor fest, går Claire (Catherine Deneuvre) i gang med at sælge alle sine ejendele i sit livs store loppemarked. Foto | Guy Ferrandis

Claire Darling

Catherine Deneuve er formidabel som matriarken, der er overbevist om, at hendes sidste dag er kommet. 

Af Leslie Felperin

Den franske diva Catherine Deneuve går i Claire Darling sin alder i møde, når hun samler sine ikoniske, honningblonde lokker i en stilig, grå knold.

Forfatter og instruktør Julie Bertuccelli (Da Otar rejste ...) har castet Deneuve som en formidabel, men tilbagetrukket matriark, der en morgen vågner op i sit rodede, statelige chateau med den faste overbevisning, at dette er hendes sidste dag på jorden.

Måske er det snigende demens, måske er det en forudanelse. Men uanset hvad beslutter hun sig for at sælge alle sine ejendele og hyrer nogle lokale fyre til at slæbe sengene, garderoberne og alle hendes mange samlinger – gamle breve, Tiffany-lamper og antikke robot-automatoner – ud i haven, hvor hun holder loppemarked.

Det er som at se en nyindspilning af Alzheimer-dramaet Still Alice med den japanske indretningsekspert Marie Kondo i hovedrollen. Bare på fransk.

Selv om Julie Bertuccelli holder sig inden for rammerne af det gode, europæiske drama, hvor hver akt rundes pænt af med at afsløre noget nyt om karaktererne, så lykkes det for instruktøren og hendes velvalgte hold at skabe en film, der er foruroligende sælsom.

Der er surrealistiske træk undervejs: børn klædt i gammeldags tøj, en hær af kvinder, der iført brudekjoler boltrer sig i skoven, cykler, der sidder fast i træerne.

Måske er det Claires fantasi, måske sker det hele virkelig på denne hede sommerdag, hvor landsbyen forbereder sig på en stor fest, der skal byde på fyrværkeri, cirkusnumre og karnevalsløjer.

Filmens klipning er et kunststykke i sig selv. Veteranen François Gédigier holder virkelig publikum på tæerne, særligt når dramaet skubber os i den forkerte retning.

På et tidspunkt taler Claire med en ung mand fra landsbyen, der ét klip senere forvandles til hendes søn Martin. Det er lige så forvirrende og foruroligende for os som for den ældre kvinde.

Filmen opbygges som et eftertænksomt essay om hukommelse, ejendele, skyld og den svære kunst at give slip på fortiden.

Fornemmelsen af, at der er noget personligt på spil forstærkes på flere måder. Dels stammer mange af de objekter, der et helt liv har udgjort Claires ballast, fra skuespillerne og instruktøren, og dels har Chiara Mastroianni, datter af Catherine Deneuve og hjerteknuseren Marcello Mastroianni, rollen som Claires datter Marie.

De to har tidligere spillet mor og datter, men her er der en særlig ømhed, som trænger sig stadig mere på, efterhånden som de nærmer sig en forløsning af de gamle nag, ingen af dem har kunnet give slip på. Både Claire og Marie er kvinder hjemsøgt af fortiden.

I flashbacks ser vi de to kvinder, hvor Claire spilles af Alice Taglioni. Hun ligner måske ikke just den unge Deneuve, vi alle kender, men hun har den rette arrogance og samme småborgerlige koldblodighed, der kendetegner Claire. Hun er en kvinde, der klamrer sig til sin klasse og velstand ved at købe mere og mere, en neurotisk redebygger.

Nogle vil måske føle, at historiens drejninger og afsløringer er en kende forudsigelige.

Svagheden har formentlig mere at gøre med Lynda Rutledges amerikanske romanforlæg end med filmens manuskript. Det er ikke svært at gætte, hvad der hændte Claires søn Martin, eller at hendes bedstemors højt skattede ring – den, som hun anklager Marie for at have stjålet – vil dukke op igen inden rulleteksterne.

Den slags dramatisk ordentlighed lugter af mellemgode bøger, som anbefales i bogklubben.

Men skuespillerne med Deneuve i front gør Claire Darling til en lille, filmisk godte. Det er et værk, der først lader os hvile i smukke tings skønhed og dernæst i den skønhed, der findes ved at se dem forsvinde.

Marie Kondo ville være stolt.

Titel:
Claire Darling

Originaltitel:
La dernière folie de Claire Darling

Land:
Frankrig

År:
2018

Instruktør:
Julie Bertuccelli

Manuskript:
Julie Bertuccelli, Sophie Fillières

Medvirkende:
Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni, Alice Taglioni

Spilletid:
94 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. juli

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten