Cph:Dox
11. nov. 2014
Citizenfour
Kameraet følger Edward Snowden i otte dage på et hotelværelse i Hong Kong, hvor han indviede en gruppe journalister i de chokerende sandheder om NSA. Foto | Praxis Films

Citizenfour

Mageløs dokumentar kommer helt tæt på whistlebloweren Edward Snowden, da han åbnede munden og rystede hele verden.

Af Bo Tao Michaëlis

Det begynder med, at den amerikanske dokumentarfilminstruktør Laura Poitras i januar 2013 får tilsendt nogle krypterede og anonyme e-mails under betegnelsen ”Citizenfour”.

De fortæller hende, at afsenderen af disse har kendskab til et enormt overvågningssystem styret af USA’s efterretningsvæsen NSA, der sammen med andre efterretningsvæsener overvåger høj og lav i hele verden. Hvor meget USA har overvåget sine medborgere på alle måder i deres dagligdag. At alt, hvad de/vi foretager os, bliver digitalt registreret, ført i arkiver og analyseret.

Det harmløse rejsekort til metroen bliver den værste fjende sammen med de andre smarte kort, man har i lommen eller i tegnebogen. Overvågningen er baseret på love vedtaget efter 11. september 2001 for at beskytte nationen præventivt mod terrorisme.

Snart viser det sig, at afsenderen er en højt placeret embedsmand ansat i NSA ved navn Edward Snowden.

Dette er kernen i Laura Poitras’ mageløse og fascinerende dokumentarfilm Citizenfour. Det er en film, som afslører hele dette gigantiske indbrud i individets privatliv, men selvfølgelig frem for alt fokuserer på den verdensberømte whistleblower Snowden.

Han er en 29-årige computernørd, en ærkeamerikansk naboens søn fra North Carolina. Sammen med journalisterne Glenn Greenwald og Ewen MacAskill fra den britiske avis The Guardian opholder instruktøren sig med Snowden i otte dage på et hotel i Hongkong i juni 2013. Og det er her, optagelserne finder sted.

Det blev otte dage, som rystede verden. Snowden fortæller det hele – hvorledes og hvordan USA kontrollerer alt og alle.

Baggrunden skal findes i det fænomen, som med moderne ord hedder ”digitization”: At alt, hvad vi foretager os, bliver overvåget uden hensyn til privatliv eller intimitet. Vi er viklet dybt og inderligt ind i den digitale verden, fra computer og kreditkort til mobiltelefonen og alle de andre mange moderne kommunikationsmidler i dagligdagen.

Den enerverende, timer lange udspørgning i et klaustrofobisk univers gør filmen til et senmoderne kammerspil fortalt med håndholdt kamera. Filmen viser Snowden og hans interviewere i afdækning af noget, som ligner et plot fra en John le Carré-spionroman.

Men Poitras giver også et portræt af en Obama-skuffet idealist, som må sige farvel til familien og kæresten i sit korstog mod de usynlige strukturer, som styrer hele den borgerlige offentlighed.

Det er først og fremmest selve det episke flow i historien, begivenhedernes nøgne og nøgterne udvikling, som filmisk fører ordet. Den gode og chokerende historie udgør den dramatiske fremdrift snarere end instruktørens fortælletalent gennem filmmediet.

På den anden side er Citizenfour klart en klassisk dokumentarfilm, befriende fri for de rekonstruerede scener, som ellers er moderne i genren. Den viser os forløb og hændelser, som det tilsyneladende skete. Kameraet er et klartskuende øje, også når det inddrager historiens andre kombattanter i kampen for privatlivet.

Man kommer selvfølgelig ikke udenom, at den også er en iscenesat autenticitet, en aktivistfilm med et budskab. Det er jo Snowden selv, som inviterede Laura Poitras indenfor i sit spil for just at filme hans sag, hans egen vinkel på USA’s aldrig sovende efterretningsvæsen.

Det kunne være interessant også at betragte sagen fra den anden side og høre argumenterne fra hele det kor af efterretningsfolk, som foranstalter denne konsekvent kyniske brug af usynlige tråde til informationer.

Og da vi møder Snowden og kæresten genforenet i eksil i Rusland, stilles der ingen spørgsmål om, hvad han tænker og gør i et regime mere ufrit og kontrolleret end i det trods alt demokratiske USA.

Når det er sagt, skal det også accentueres, at Citizenfour er en frygteligt inciterende og seværdig film om den nye fagre, digitale verden.

Titel:
Citizenfour

Land:
Tyskland, USA

År:
2014

Instruktør:
Laura Poitras

Medvirkende:
Edward Snowden, Glenn Greenwald, Ewen MacAskill, Julian Assange, William Binney, Jacob Appelbaum

Spilletid:
114 min.

Premiere:
Cph:Dox 11. november. Vises på DR Dokumania tirsdag 17. marts kl. 20.40.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten