Biografanmeldelse
16. maj 2018
Charmøren
Iranske Esmail (Ardalan Esmaili) bor i en lille, uhumsk lejlighed, men tager de fleste aftener ind til København for at prøve at score en dansk kvinde, så han kan blive i landet. Foto | Good Company Films

Charmøren

Milad Alami tegner et uafrysteligt portræt af en skamfuld og desperat indvandrer i en historie, som konstant overrasker.

Af Ida Rud

Charmøren er som et isbjerg. Man ser kun toppen, mens en kolossal masse skjuler sig under det mørke vand.

Johanne vil alligevel ikke være kærester med Esmail. I begyndelsen af filmen ser vi hende helt utilpas til en fest: Hun er flov over ham. Hjemme i sin dyre lejlighed slår hun op. De passer ikke sammen. Men han kan blive natten over.

De har hed sex. De passer da sammen, siger han på gebrokkent dansk. Kun i sengen, svarer hun.

Jeg havde hurtigt en idé om, hvad Charmøren ville handle om. Jeg genkender Johannes skamfulde flovhed, jeg husker forhold, der måske burde slutte. Men jeg måtte tro om igen. Ikke for sidste gang.

Esmail med det flotte jakkesæt ligner én, der har hjemme i luksuriøse omgivelser. Men da han forlader Johannes lejlighed med sine ting i en sportstaske, viser han sig at bo i et socialt boligbyggeri i Tingbjerg. Her hulker folk fra fjerne lande i afmagt, når politiet står i deres små hjem og tvinger dem til at pakke deres ting.

Esmail kommer fra Iran – og han vil ikke hjem. Familien snakker han med på Skype og forsørger med penge, han tjener ved at arbejde sort som flyttemand.

Jakkesættet passer han nidkært på. Han bruger det hver aften. På en eksklusiv vinbar i indre København flirter han med dyre damer. Det viser sig, at hans genvej til at blive i Danmark er at finde en velhavende kæreste.

Her møder han, først relativt sent i filmen, den livlige Sarah. Hun er på mange måder filmens kerne, men selve det, at hun bliver introduceret så sent, understreger den legende forførelse, der driver historien frem.

Sarah er født i Danmark af iranske forældre. Hun har gennemskuet Esmail, inden han overhovedet har åbnet munden, og hun nægter at lade ham flirte med sin danske veninde. Alligevel inviterer hun ham et par dage senere med til et iransk bryllup.

Soho Rezanejad, der spiller Sarah, er en fremragende elektronisk musiker og sanger. Hendes første skuespilpræstation er lige så med- rivende som hendes mørke musik, og hun ulmer som en vulkan lige før den går i udbrud. Man falder uundgåeligt for hende sammen med Esmail.

Der foregår så mange ting under filmens overflade, som først sent – hvis overhovedet – bliver synlige. Indholdet danser æggende med billedsiden, intenst fotograferet af Sophia Olsson. Særligt en natsort sti fængsler i mørket, da en sjælemartret Esmail pludselig forfølges.

Ligeledes på vinbaren, hvor han passes op af den ældre Lars, spillet af Lars Brygmann. Han har observeret Esmails forehavende og spørger ind til det på en anerkendende måde. Man forledes et øjeblik til at tro, at det nu bliver en slags mentor/ elev-film. Den belevne Lars skal lære unge Esmail, hvordan man bliver en succesfuld playboy. Men Lars har helt andre motiver, viser det sig.

Der er mange overraskelser i det mesterlige manuskript, som instruktøren Milad Alami har skrevet sammen med Ingeborg Topsøe. De er begge debutanter, med i den nye bølge af ildsjæle, der i disse år tilfører dansk film tiltrængt nyskabelse og hjerteblod.

Mange af disse har som Alami en anden baggrund end dansk – som Fenar Ahmad, Mehdi Avaz og Hlynur Pálmason – og dermed kan de lettere hudflette den danske kultur. Skildringen af mødet mellem dansk og iransk kultur i Charmøren er sjældent set så stærkt på film.

Selv om Esmail har gang i et kynisk projekt, så har man sympati for ham. Han spilles sitrende perfekt af Ardalan Esmaili, der lige er blevet landskendt som skurken i tv-serien Greyzone. Det jagede udtryk i de mørke øjne, den måde hele kroppen løsner op i de få øjeblikke, hvor han tør give sig hen til en spirende kærlighed, er mageløst spil.

Der er mange ulykkelige skæbner i denne film, de færreste selvforskyldte. Milad Alami tegner et uafrysteligt portræt af en forvirret, skamfuld og desperat mand. Det er blødende filmkunst.

Titel:
Charmøren

Land:
Danmark, Sverige

År:
2018

Instruktør:
Milad Alami

Manuskript:
Ingeborg Topsøe, Milad Alami

Medvirkende:
Ardalan Esmaili, Soho Rezanejad, Lars Brygmann, Jesper Lohmann, Stine Fischer Christensen

Spilletid:
100 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
17. maj

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten