Biografanmeldelse
03. nov. 2021
The Card Counter
Den mystiske mand Bill (Oscar Isaac) lever af at rejse rundt til forskellige spilleturneringer og tjene små beløb på at narre fulde folk ved kortbordene. Foto | Heidi Hartwig

The Card Counter

Paul Schraders klassiske fortælling om en tilknappet mand med en problematisk fortid er skuffende sløset.

Af Wendy Ide

Han kalder sig William Tell. Bill blandt bekendte. Han har skiftet sit navn for at skjule sin fortid.

Bill rejser rundt fra beskidte spillehuler til neonoplyste kasinobyer og lever af at spille for små beløb. Han efterlader sig ingen spor, og sørger for aldrig at vinde nok til at vække opsigt.

Når han tjekker ind på et hotelværelse, dækker han samtlige overflader med grå lagner, før han sætter sig til rette med en whisky.

Han er en tilknappet mand med stenansigt, nedsunkne øjne og en problematisk fortid. En mand, der gemmer sig. Men så er der nogen, der får øje på ham.

The Card Counter er en klassisk Paul Schrader-historie.

Manuskriptforfatteren bag Taxi Driver fik i 2017 et comeback som instruktør med den religiøse lidelsesfortælling First Reformed. Han er tilbage med endnu en fortælling om en sindsplaget enspænder, der gennemlever samvittighedskvaler i en parallelverden fuld af store personligheder og giftig maskulinitet.

Filmen er en skuffelse. Der er en sløsethed over The Card Counter.

Manuskriptets idéer samler sig ikke for alvor til en sammenhængende historie, og Paul Schrader stiller undervejs spørgsmål, hvoraf kun nogle bidrager til intrigerne, mens andre koster på troværdigheden.

Til gengæld leverer Oscar Isaac en jernhård, gådefuld præstation i hovedrollen. Han giver et iskoldt signalement af en mand, der har lært at skjule sine bløde sider. Men skuespilleren efterlader en lille sprække, der giver glimt af et mere varmt menneske.

Bill har siddet inde, fortæller han i en voice-over, og det passede ham overraskende godt. Han lærte to ting i fængslet: at tælle kort og en streng rutine, der reducerer hans liv til kun det mest basale.

Hans spartanske livsfilosofi er afspejlet i filmens stil, der er kold og kynisk. Kasinoernes virvar af farver og lys skaber nok visuel kompleksitet, men Alexander Dynans fotografering er gennemført uromantisk.

Bill lever i en barsk og glædesløs verden, indtil to personer dukker op og tilbyder en vej ud af hans Sisyfos-eksistens.

Den ene er den smarte kvinde La Linda, som finansierer dygtige pokerspillere mod en andel af deres gevinst. Den anden er den unge mand Cirk, som Bill møder på en konference, han er med til for at narre penge ud af fulde mænd.

Bill og Cirk har en fælles interesse i sikkerhedsspecialisten John Gordo (Willem Dafoe), der trænede både Bill og Cirks far i enhanced interrogation – bedre kendt som tortur. I et flashback sender Paul Schrader sit publikum gennem Abu Ghraib, det berygtede amerikanske fængsel i Irak, der gennem fiskeøje-optik fremstår som et larmende, ulækkert helvede på jord.

Cirk vil have hjælp til at dræbe Gordo for at hævne sin far, der drak sig voldelig, indtil han begik selvmord. Bill afslår. I stedet overbeviser han den unge mand om at slutte sig til ham på kasino-rundtur med La Linda. Men da dette trekløver er samlet, begynder filmen for alvor at snuble.

Paul Schrader arbejder bedst med erfarne dramatiske skuespillere som Oscar Isaac, der selv kan finde vej ind i rollen.

I The Card Counter føles det, som om han har haft svært ved at give opbakning nok til komikeren Tiffany Haddish og unge Tye Sheridan, der henholdsvis spiller La Linda og Cirk. Derfor finder de tre centrale figurer aldrig rigtig en fælles rytme.

Der er også andre problemer, nogle mere graverende end andre.

Scener får ikke en afslutning. Et fængselsbesøg introduceres for så aldrig at blive nævnt igen. Det skal nok gøre os nysgerrige, men vækker snarere irritation. Og hvorfor forlader Bill en pokerturnering for at læse nyhederne på sin computer på værelset, når han bare kunne tjekke sin telefon?

Det er ikke nok til at vælte filmen omkuld. Men det vidner om, at denne rejse ind i sjælens mørkeste afkroge har svært ved at holde fokus.

Titel:
The Card Counter

Land:
USA, England, Kina

År:
2021

Instruktør:
Paul Schrader

Manuskript:
Paul Schrader

Medvirkende:
Oscar Isaac, Tiffany Haddish, Tye Sheridan, Willem Dafoe

Spilletid:
109 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
4. november

Relevante artikler

Venedig 2021
03. sep. 2021
Et bomstærkt program

Dag 2: Et bomstærkt program

Cph Pix 2018
01. okt. 2018
First Reformed

First Reformed

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten