Biografanmeldelse
18. sep. 2013
The Butler
Forest Whitaker er solid som butleren, der tjente syv præsidenter i Det Hvide Hus – men filmen er for poleret og kalkuleret. Foto | Anne Marie Fox

The Butler

Lee Daniels’ The Butler er den type film, hvor hovedpersonen tilfældigt kommer ind for at servere kaffe, da Eisenhower har en central diskussion om raceoprøret.

Af Leslie Felperin

At dømme ud fra hans fire film som instruktør er Lee Daniels – tidligere mest kendt som producer bag film som Monster’s Ball – et temmelig uberegneligt talent. Som den mindst lige så uforudsigelige Terry Gilliam synes Daniels’ film at blive bedre, når han bliver holdt til ilden af stærke produktionsselskaber, og når han ikke selv er med til at skrive manuskriptet.

Daniels’ gennembrudshit Precious, skrevet af Geoffrey Fletcher, var temmelig melodramatisk, men en langt bedre film end den chokerende dårlige Shadowboxer, som han selv var medforfatter på. Og tilsvarende er instruktørens nye film, The Butler – som er skrevet af Danny Strong – en kolossal forbedring i forhold til hans seneste, det forfærdeligt overlæssede melodrama The Paperboy.

Faktisk føles The Butler så anonym, at det er svært overhovedet at mærke Lee Daniels' signatur. Den er så poleret, så kalkuleret i den måde, den appellerer til både tårekanaler og priskomiteer, at man mistænker den for at have været forbi adskillige chef-skriveborde, før den blev færdig. De fleste af Daniels’ auteur-træk er filtreret væk, og med The Paperboy frisk i erindringen er det måske en god ting.

Filmen er baseret på den autentiske Eugene Allen, som her hedder Cecil Gaines (Forest Whitaker), og som har tjent syv amerikanske præsidenter i Det Hvide Hus. Her ignoreres han mere eller mindre af de magtfulde mennesker, der kommer forbi Det Ovale Værelse, og fra sin position på sidelinjen ser Cecil tiderne skifte og historien blive skrevet. Selv er han den perfekte tjener og tænker kun på sit job – lidt som Anthony Hopkins i Resten af dagen, men i en film med meget mere soul-musik på soundtracket.

Filmens første scener skal vise, hvor slemt tingene engang stod til, hvis man var afroamerikaner. Som barn overværer Cecil, at en hvid mand voldtager hans mor (Mariah Carey) og derefter myrder hans far. Den unge Cecil bliver taget under vingerne hos en hvid matriark (Vanessa Redgrave) og bliver trænet til at være ”husneger”, førend han pludselig finder sig selv i Det Hvide Hus med et job seks dage om ugen.

Et sted midt i dette stakåndede forløb får Cecil også en kone, Gloria (Oprah Winfrey), og to sønner, Cecil Jr. og Charlie. Med Glorias druk og længerevarende affære med naboen (Terrence Howard) går det ikke optimalt på hjemmefronten. Og det bliver ikke bedre af, at Cecil Jr. engagerer sig intensivt i borgerrettighedsbevægelsen til sin apolitiske fars store fortrydelse.

Imens går landet ligesom familien igennem en alvorlig krise, og Cecil den ældre ser udtryksløst til, mens hver eneste præsident bakser med racespørgsmålet. The Butler er den slags film, hvor hovedpersonen tilfældigt kommer ind for at servere kaffe, da Eisenhower (spillet af Robin Williams – castingen er i sandhed bizar) har en central diskussion om den ulmende utilfredshed i sydstaterne.

Det taler til filmens fordel, at den trods klodsetheden – Cecils voice-over er særligt utilgivelig – har øjeblikke, der er virkelig effektive, som en fint klippet montage, der sammenstiller Cecil Jr. og slængets protest mod diskrimination i frokoststuerne i Alabama med en officiel middag i Det Hvide Hus.

Skuespillet er robust hele vejen igennem, særligt fra den altid driftsikre Whitaker og den karismatiske David Oyelowo som hans søn. Oprah imponerer også i en rolle, der er videnskabeligt beregnet til at skulle imponere, som med Mo’Nique i Precious.

Man skal være lavet af sten for ikke at blive bare en lille smule rørt, da Cecil ser den første sorte mand blive valgt som præsident. Men mon det er Lee Daniels' fortjeneste – eller nærmere Barack Obamas?

Land:
USA

År:
2013

Originaltitel:
Lee Daniels' The Butler

Instruktør:
Lee Daniels

Manuskript:
Danny Strong

Medvirkende:
Forest Whitaker, Oprah Winfrey, David Oyelowo, Robin Williams, John Cusack, James Marsden, Mariah Carey

Spilletid:
132 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
19. september 2013

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten