Biografanmeldelse
09. dec. 2015
Burnt
Det er en flot præsenteret, men temmelig smagsløs ret, man får serveret af den tidligere så festlige rock’n’roll-kok Adam Jones (Bradley Cooper). Foto | Alex Bailey

Burnt

Køkkendrama med Bradley Cooper giver de store følelser for længe i ovnen og glemmer at krydre med nok humor til at pifte retten op.

Af Nicki Bruun

For ti år siden – før Bradley Cooper var en Oscar-nomineret superstjerne – spillede han mesterkokken Jack Bourdain i tv-serien Kitchen Confidential.

Den gav et morsomt indblik i det hektiske liv i den fine mads verden, men serien blev desværre aflyst efter kun tretten afsnit. Derfor forstår man godt, hvorfor Cooper vil bruge sin nye stjernestatus til at genbesøge køkkenet.

I Burnt spiller Bradley Cooper den dygtige, men arrogante amerikaner Adam Jones. Efter at være gået til i sprut og stoffer i den eksklusive madlavningsverden i Paris, har han gået bodsgang ved at åbne en million østers i New Orleans.

Nu prøver han lykken igen i London, hvor han åbner en ny restaurant og samler de dygtigste unge kokke, han kan finde.

Burnt promoverer sig selv som et komediedrama, men den kunne med fordel have stjålet opskriften fra Kitchen Confidential. Sidstnævntefungerer, fordi den humoristisk behandler den kaotiske hverdag i et køkken, hvor der ligesom på alle andre arbejdspladser er skæve personligheder og opstår spøjse situationer.

Burnt vælger derimod at tage et mere seriøst blik på en kokkeverden, der er et højdramatisk miljø – hvis man altså skal tro folk som den skotske kok Gordon Ramsey, der har været konsulent på filmen.

Men jagten på kulinarisk perfektion er ikke en stærk nok motor til at bære den dramatiske historie.

Det er ellers et stærkt, internationalt ensemble, der er blevet samlet omkring Cooper. Halvbritiske Sienna Miller spiller engelske Helene, som Adam har et godt øje til både i og uden for køkkenet. Tyske Daniel Brühl er overtjeneren Tony, som husker Adam fra hans vilde dage, mens franske Omar Sy er vennen og kollegaen Michel, der dog har en høne at plukke – metaforisk, vel at mærke – med sin køkkenchef.

Derudover får vi små glimt af andre af tidens dygtigste skuespillere, som desværre ikke får plads nok til at give et ordentligt indtryk. Hverken Alicia Vikander som Adams ekskæreste og Matthew Rhys gør meget væsen af sig.

Generelt kan man dog ikke kritisere skuespillerne, som gør deres arbejde ganske effent. Men selv om manuskriptet er skrevet af den normalt skarpe dialogforfatter Steven Knight, har skuespillerne ikke meget at arbejde med.

Den præcise subtilitet, Knight lægger i ordknappe film som Locke og Dirty Pretty Things, er her erstattet af overfortalte udbrud, hvis dybtfølte patos klinger noget hult i forhold til filmens mål: At Adam skal få tre Michelin-stjerner.

Man savner også passion i både madlavningen og de sociale relationer kokkene imellem. Det mærkes ikke, hvorvidt de egentlig brænder for deres profession, ligesom tiltrækningen mellem Adam og Helene virker meget kold for øjensynligt varmblodede mennesker at være.

Instruktør John Wells, der ellers gør dette glimrende i sin tv-serie Shameless, formår ikke at ramme balancen mellem fræk humor og alvorsdyb drama. Det er ligesom hans seneste Familien et overfladepænt skønmaleri, hvor der ikke er noget, som stikker ud og er interessant.

Det fine køkken er en spændende ramme, som der nok kunne komme en god film ud af. Men er Burnt ikke gået så meget i køkkenet, som den er gået i vasken.

Titel:
Burnt 

Land:
USA 

År:
2015 

Instruktør:
John Wells 

Manuskript:
Steven Knight 

Medvirkende:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Daniel Brühl, Omar Sy, Emma Thompson, Matthew Rhys, Uma Thurman, Alicia Vikander

Spilletid:
100 min. 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år 

Premiere:
10. december 2015

Relevante artikler

Biografanmeldelse
05. feb. 2014
Familien

Familien

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten