Biografanmeldelse
03. jan. 2019
Bumblebee
Forholdet mellem Hailee Steinfelds Charlie og den gule robot Bumblebee er som taget ud af film som E.T. og Jernkæmpen. Foto | Enrique Chediak

Bumblebee

Den sjette film i Transformers-serien hæver niveauet og skaber et vidunderligt varmt forhold mellem den gule Autobot og en ensom teenager.

Af David Madsen

Få filmserier fra det 21. århundrede kan siges at være så forhadt som Michael Bays Transformers-serie, om de gode Autobotters kamp mod de onde Decepticons.

Med god grund.

Lad det derfor straks være slået fast: Den nye film i serien, Bumblebee, har meget lidt tilfælles med de fem tidligere film, som det hårdtprøvede publikum har døjet med.

Samtlige Transformers har ikke længere mærkelige, antropomorfe ansigter og kroppe, men er designet ud fra deres simple G1-modeller fra 80’er-tegneserien. Selv uden at være en fan af de gamle action-figurer er det svært ikke at blive blød i knæene, når stoiske Optimus Prime træder frem på lærredet i sit firkantede panser og pløkker Decepticons med sin laserpistol på hjemplaneten Cypertron.

Trods den ændrede æstetik er opbygningen nogenlunde som i Michael Bays originale film fra 2007. Autobotten Bumblebee sendes i 1980’erne til vores lille, blå planet, efter at de ondsindede Decepticons har udraderet Cypertron. Her mister han straks stemmebåndet såvel som hukommelsen, da han bliver angrebet af en Decepticon.

Da den mutte teenagepige Charlie (Hailee Steinfeld) finder den gule robot forklædt som en gammel Beetle, udvikler de to hurtigt et venskab. Men snart må Charlie beskytte sin naive robotven fra en amerikansk efterretningsagent med en hage af mursten (John Cena) og to nytilkommende Decepticons, som alle vil finde og tilintetgøre Bumblebee.

Herfra går filmen dog i en helt anden retning end de gamle Transformers-film.

Bumblebee er helt bevidst om, hvorfra den har hentet inspiration. Forholdet mellem Charlie og Bumblebee er som taget ud af film som E.T. og Jernkæmpen, selv om forholdet her er mere romantisk. Da Charlie skal reparere robotten, hvisker hun ”Jeg skal nok være nænsom”, og filmen er fræk nok til at have et billede af de to, der er taget direkte fra plakaten til The Shape of Water.

Andetsteds kan de evindelige referencer til Reagans Amerika hurtigt blive for meget af det gode. Soundtracket spækkes til bristepunktet med musik af Genesis, The Smiths og Rick Ashley, Charlies vhs-maskine genspiller konstant The Breakfast Club, og væggene er plastrede til med plakater for film som Det grusomme udefra.

Ligesom i inspirationskilderne er forholdet mellem pige og robot filmens bankende hjerte, og det er i høj grad den største forskel mellem Bumblebee og de tidligere film i serien.

I Transformers gav Shia LaBeoufs figur Bumblebee hans navn, fordi han havde seje striber. I denne film kalder Charlie ham for Bumblebee, fordi han lyder som en humlebi.

Efter tre intense action-sekvenser lige i rap, kommer narrestregerne mellem Charlie og Bumblebee i fokus. De ægger den lokale mean girls-bil og kører fra politiet. Charlie lærer sin ven, hvordan han skal gemme sig for andre, imens den gigantiske robot lystrer som en begejstret hundehvalp.

I instruktørstolen er Michael Bay skiftet ud med Travis Knight, som tidligere har lavet Laika Studios’ Kubo – den modige samurai. Rødderne fra det anerkendte animationsstudie mærkes i den grad, og det skyldes ikke kun de energiske wrestling-kampe mellem Autobotter og Decepticons.

Travis Knight har tydeligvis en enorm forståelse for at puste liv i animerede figurer, og som en CGI-karakter fortjener Bumblebee en plads ved siden af Gollum, Caesar og Paddington. De blå øjne lyser af empati, og hver bevægelse udtrykker hans nysgerrige, venlige væsen.

Oven i hatten formår manuskriptforfatter Christina Hodson også at presse et glimrende familiedrama ud af de menneskelige relationer. Forholdet mellem Charlie og hendes stressede, men overskudsagtige mor (Pamela Adlon) er særligt rørende.

Hailee Steinfeld og Pamela Adlon er begge et perfekt valg til rollerne som henholdsvis den resolutte teenager og sygeplejerskemoren med alt for meget mellem hænderne. Deres endelige konfrontation er tårevædet intens.

Det er dette engagement i relationerne mellem karaktererne, som gør Bumblebee til mere end blot en god film sammenlignet med Michael Bays fem film i serien. Det er faktisk en god film i sin egen ret.

Titel:
Bumblebee

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Travis Knight

Manuskript:
Christina Hodson

Medvirkende:
Hailee Steinfeld, Jorge Lendeborg Jr., John Cena

Spilletid:
114 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
3. januar

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. aug. 2020
P-Valley

P-Valley

Serieanmeldelse
25. juli 2020
Cursed

Cursed

Serieanmeldelse
23. apr. 2020
The Midnight Gospel

The Midnight Gospel

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten