Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Miles Heizer (th.) er vidunderligt nærværende som den unge rekrut Cameron, der løber side om side med makkeren Ray (Liam Oh).

Foto | Alfonso Bresciani

Boots

Netflix-serie om homoseksuelle i det amerikanske forsvar – som har fået Pentagon op i det røde felt – er både vigtig, velspillet og baseret på virkelige hændelser.

Af Kjartan Hansen

Få, der har set Grease som barn, kan høre ordet ”marinesoldat” uden at genkalde musicalens kvinder, der hyler af latter og begær. Mon ikke scenen har inspireret mere end én ung amerikaner til at melde sig til forsvaret? 

Men den homoseksuelle forfatter og tidligere marinesoldat Greg Cope White, hvis selvbiografi The Pink Marine er forlæg for Boots, ville hellere imponere mænd end kvinder. 

Serieskaber Andy Parker omdøber ham til Cameron i Netflix-serien. Efter en ensom barndom præget af mobning og omsorgssvigt melder Cameron (Miles Heizer) og kammeraten Ray (Liam Oh) sig til søværnet i håbet om et bedre liv. 

For sent opdager Cameron, at søværnet er endnu et sted, hvor han bliver set ned på. Som rovdyr målretter sergenterne deres opmærksomhed mod ham og isolerer drengen. De forsøger bevidst at knække dem, de ikke mener egner sig til krigen. 

Boots udspiller sig i 1990, hvor Golfkrigen lurer i horisonten, og bøsser ikke er velkomne i det amerikanske forsvar. Risikoen for at blive afsløret er således en del af spændingen. Ikke mindst når han begynder at få søde smil fra en rekrut. 

Seriens titel henviser til at være ny i forsvaret – en soldat, der lige har fået sine støvler. Men ordet ”boots” bruges også blandt lgbt’ere for at give en sætning pondus. Undervejs er der vellykkede referencer til begge miljøer. 

”Woke affald,” kalder Pentagon den inkluderende serie som et ekko af McCarthyismens heksejagt på bøsser. I USA vender politikere for tiden lgbt’ere og andre minoriteter ryggen, mens Europa er blevet underligt stille, hvad det angår. Man kan undre sig over, hvorfor minoriteter vil bidrage til et forsvar, der ikke forsvarer dem. 

Koblingen mellem bøsser og krigens hede strækker sig længere tilbage. Fra romerske Kejser Hadrian til Preussens Frederik den Store er verdenshistorien rig på handlekraftige krigere, der forelsker sig i mænd. 

Græske myter sværmer desuden om den ultimative mandemand Achilleus og hans elskede Patroklos, mens verdens ældste litterære værk, Gilgamesh-eposset, beretter om en sagnhelt med hang til sit eget køn. 

Men i maga-land overser man 4.000 års historie og forestiller sig, at bøsser ikke hører hjemme i mandsdominerede miljøer, der skildres i film som Platoon og Full Metal Jacket. Kendte elementer fra filmene indgår i serien fra råbende sergenter, kronragning af nytilkomne og barske forhindringsløb, som i serien ledsages af popsange som Bananaramas 80’er-hit Venus

Lydsiden er en nostalgisk fryd. Den byder på alt fra The Clash’ Know Your Rights tilsat en træningsmontage og Alannah Myles’ Black Velvet i en umiddelbart sensuel nattescene, der tager en uventet komisk drejning. 

Karismatiske Miles Heizer er vidunderligt nærværende som den unge Cameron og spiller sågar en dobbeltrolle over for sig selv som den unge mands samvittighed. Ligesom Jesper Fårekylling i Pinocchio driller, vejleder og trøster samvittigheden Cameron, når alt synes for tungt at bære, men forsøger samtidig at holde ham på rette kurs. 

Også Vera Farmiga fortjener ros for sin præstation som den fortvivlede, men uopmærksomme mor Barbara. Men især Max Parker som den lede Sergent Sullivan er et fund. Med funklende blå øjne antyder hans isnende blik, at han har en mørk hemmelighed eller bare er en rendyrket psykopat. 

Boots formidler sine budskaber med lethed og humor. Drengestreger som konkurrencen om at lægge den største lort går hånd i hånd med overhængende fare for at blive sendt i kamp eller – for Cameron – at blive afsløret og udstødt. 

Løbende åbnes der for seriens øvrige persongalleris svære fortælling. Selv de hårdeste negle fælder en tåre undervejs, uden at det gør dem mindre maskuline. 

”Opfør dig, som om du hører hjemme,” siger en anden bøsse til Cameron. Sådan lyder også rådet fra den fremragende serie til enhver, der trænger til opmuntring for at bevare deres værdighed i fjendtlige miljøer.

Titel:
Boots

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Phil Abraham, Kyle Patrick Alvarez, Silas Howard, Tanya Hamilton, Peter Hoar

Manuskript: 
Andy Parker, Dominic Colón, Megan Ferrell Burke, Greg Cope White, Andrea Ciannavei, Jonathan Caren, Nick Jones Jr.

Medvirkende:
Miles Heizer, Liam Oh, Vera Farmigam, Max Parker

Spilletid:
Otte afsnit af 45 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
9. oktober på Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
17. maj 2023
En af drengene

En af drengene

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten