Biografanmeldelse
09. juli 2020
Bølle på eventyr
Bølle (midt) lærer ikke blot værdien af venskaber med en masse hunde, men også at luksus ikke er en nødvendighed, så længe man har en kærlig ejer. Foto | Vanguard Animation

Bølle på eventyr

Computeranimeret eventyr med hunde starter sjovt og originalt, men ender som en rodet og floskelfyldt børnefilm.

Af Astrid Maan Thomsen

Ambitionerne fejler ikke noget.

Produceren John H. Williams, der stod bag de tre første Shrek-film, vil gerne forkæle verdens børnepublikum med et overdådigt eventyr.

Det gør han med en hund, der er sødere end den duftspray, som den får sprøjtet på sig efter at have forrettet sin nødtørft og elementer af West Side Story og en række Disney-film som for eksempel Oliver og Co.

Historien er ganske ligefrem.

Bølle er en forkælet overklassehund med en tjener på hver sin pote. Men den ryger ud i den hårde verden og må gå så grueligt meget igennem, før det hele lysner igen.

Da Bølles superrige ejer Fru Vanderburgen dør, overtages boet og formuen midlertidigt af hendes eneste slægtninge, de griske Claire og Norbert. Og Bølle bliver pludselig hjemløs.

Hunden kastes ud i den ene katastrofe efter den anden, indtil han møder den søde, men fattige pizzapige, som håber på at blive en sanger. Samtidig har de griske slægtninge opdaget, at de skal bruge Bølle for at få deres arv, og de sender en dyredetektiv ud for at få fingre i Bølle hurtigst muligt.

Handlingen er original og morsom – især i første halvdel af filmen.

Det er lige før, man ønsker, at filmen var lavet med virkelige mennesker. For Jim Carrey ville være perfekt som dyredetektiven! Med lemmer som gummi og en imponerende evne til at snakke med dyr er dyredetektiven et af filmens højdepunkter.

Desværre mister filmskaberne grebet om historien. Den sidste del bliver et miskmask af indfald og føles for lang og klichéfyldt. Og de flotte kameravinkler og -bevægelser begynder at blive monotone.

Bortset fra hovedrollen er filmen heller ikke i stand til at levere en charmerende eller sød hund trods et kæmpe udvalg af hunderacer.

De andre hunde er overraskende kedelige og kønsløse, og Rousey, som bliver Bølles mere voksne ven, virker så deprimeret, at det føles en smule aparte for en børnefilm.

Filmholdet gør bestemt sit bedste for at skabe en sjov og opbyggelig historie, men filmen ender med at være mere kliché end original.

Det virker, som om man godt har kunnet se, at filmen var blevet alt for lang og derfor bare har skullet have den afsluttet så hurtigt som muligt.

Filmen har et par gode musikstykker, som vil kunne få børn og barnlige sjæle til at rokke med hovedet i biografsædet. Men ærgerligt nok skråles budskabet om, at alt ender godt, kvalmende bramfrit ud i afslutningsnummeret.

Det virkede i Shrek-filmene,men ikke her.

Titel:
Bølle på eventyr

Originaltitel:
Trouble

Land:
USA

Instruktør:
Kevin Johnson

Manuskript:
Rob Muir, John Paul Murphy, Harland Williams

Medvirkende:
Simon Stenspil, Tara Toya, Anne Vester Høyer, Michael Elo, Sebastian Jessen

Spilletid:
87 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
9. juli 2020

Fra samme skribent

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten