Streaminganmeldelse
26. nov. 2024
Blitz

Niårige George (Elliott Heffernan) bliver sendt fra krigstruede London ud på landet af sin sørgmodige mor (Saoirse Ronan).

Foto | Apple Studios

Blitz

12 Years a Slave-instruktøren Steve McQueen holder lidt igen med rørende og vellavet drama, hvor Anden Verdenskrig ses gennem racismens prisme.

Af Nicki Bruun

Af og til bliver der gravet lige dybt nok i brønden efter fortidens gode fortællinger. Men der er god grund til, at Anden Verdenskrig fylder så meget i filmhistorien.

Det menneskelige drama er sat på spidsen, når alle ikke bare må kæmpe for livet, men også står over for den ultimative ondskab. Samtidig er der med historiens vingesus nok distance til, at man faktisk kan udholde at overvære uhyrlighederne.

I Blitz er der på intet tidspunkt en nazist i syne, men alligevel lurer faren konstant.

London anno 1940 er i fare for at blive ramt af Hitlers blitzkrieg, så indbyggerne skal hele tiden være klar til at finde nærmeste beskyttelsesrum, når bomberne begynder at regne ned over byen. Derfor sender den enlige mor Rita ligesom mange af byens familier sin niårige søn George med et tog ud på landet.

Drengen har en sort far, som han aldrig har mødt, og krigen har ikke sat samfundets indgroede racisme på pause. I hjerteskærende scener bliver han udsat for fordomme og grov mobning, og George tager hurtigt flugten for at komme tilbage til farlige London og sin kærlige mor.

Det viser sig at blive en helvedestur, hvor han render ind i barmhjertige samaritanere, men også konstant har døden med som følgesvend.

Den engelske instruktør Steve McQueen har skabt sig et navn ganske langt fra sin amerikanske skuespiller-navnebror, der var kendt som King of Cool.

Efter den brutale nerve i de tre første, slagkraftige film – Hunger, Shame og 12 Years a Slave – er McQueen gået nye veje i det mere gennemsnitlige mainstreamdrama Widows og antologi-filmserien Small Axe. Sideløbende har kunstneren, der startede karrieren med video-installationer, lavet dokumentarer som Uprising og senest holocaust-skildringen Occupied City.

Racisme er et gennemgående tema for instruktøren, der selv er vokset op i London som barn af caribiske forældre.

Mellem eksplosionernes bulder og brag river filmen for alvor i hjertekulen i de flashbacks, hvor det står klart, at livet ikke var en dans på roser inden krigen. George bliver kaldt en bastard, og Rita prøver forgæves at redde Georges far, der uden grund får tæsk af både medborgere og politiet.

Med sit evigt sørgmodige udtryk er Saoirse Ronan i rollen som den unge mor lige så medrivende som altid. Den irsk-amerikanske stjerne har siden teenagetiden leveret Oscar-nominerede præstationer i film som Atonement, Brooklyn og Lady Bird, men her har hun skiftet sprælsk ungdom ud med voksenlivets grumme ansvar.

Lille Elliott Heffernan bærer meget af filmen. Hans George finder sig selv i mødet med søde børn, en faderfigur i form af en afrikansk politimand og en underlig Bjørnebande-agtig flok, hvis medlemmer er så karikeret ondskabsfulde, at det karambolerer med filmens troværdige realisme.

Mens mor og søn står stærkt, falder mange andre igennem. Ritas søde brandmandsbejler Jack er en rolle så anonym, at jeg først i rulleteksterne opdagede, at det er Harris Dickinson fra Triangle of Sadness, der spiller den tapre og tålmodige ungersvend.

Der opstår undervejs i filmen en følelse af, at Steve McQueen ikke har haft helt samme glasklare vision som i sine tidlige perler.

Håndværket – fra fotografering til production design – sidder ellers lige i skabet, og der er kælet for detaljerne i tidsbilledet, så London bliver vakt troværdigt til live.

Problemet er snarere, at den smukt iscenesatte film ikke virker som et personligt passionsprojekt for instruktøren. At se krigen gennem racismens prisme er interessant, og Blitz er et basalt rørende og vellavet drama.

Men det er også et lidt for ordinært udspil fra en kunstner, der som få kan komme med friske indspark i filmlandskabet.

Titel:
Blitz

Land:
England, USA

År:
2024

Instruktør:
Steve McQueen

Manuskript:
Steve McQueen

Medvirkende:
Elliott Heffernan, Saoirse Ronan, Harris Dickinson, Paul Weller

Spilletid:
120 minutter

Premiere:
22. november på Apple TV+

Relevante artikler

festivalanmeldelse
20. maj 2023
Occupied City

Occupied City

Streaminganmeldelse
14. dec. 2020
Education

Education

Streaminganmeldelse
24. nov. 2020
Lovers Rock

Lovers Rock

Streaminganmeldelse
16. nov. 2020
Mangrove

Mangrove

Biografanmeldelse
18. feb. 2014
12 Years a Slave

12 Years a Slave

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten