Tv-anmeldelse
18. jan. 2016
Billions

Der kommer gang i den helt store machokonkurrence, da finansmagnaten Axelrod (Damian Lewis, tv.) og statsanklageren Rhoades (Paul Giamatti) endelig står ansigt til ansigt.

Foto | JoJo Whilden

Billions

Serie om det hektiske finansliv på Wall Street slår gnister, når Paul Giamatti og Damian Lewis står over for hinanden, men det gør de alt for sjældent i første to afsnit.

Af Nicki Bruun

Første afsnit af dramaserien Billions slutter, hvor den skulle have startet: Med finansmagnaten Bobby Axelrod (Damian Lewis) og statsanklageren Chuck Rhoades (Paul Giamatti) over for hinanden i en regulær egokrig.

Luften sitrer af spænding, når de to ambitiøse mænd, som på hver deres måde er på toppen af New Yorks finansverden, står ansigt til ansigt. Det sker desværre alt for sjældent i de to første, timelange afsnit.

I stedet bliver der serveret en halvbagt fortælling om pengenes magt i en glat finansverden, hvor samtalerne, der er fyldt med lovligt smarte replikker, savner menneskelig substans.

Stenrige Axelrod leder hedgefunden Axe Capital, men er øjensynlig en sympatisk forretningsmand. De ansatte ikke bare respekterer ham, de ligefrem elsker ham for hans afslappede natur og morsomme væsen.

Det samme gør hans hengivne kone Lara (Malin Akerman), der ikke er for fin til at sætte sin mands få kritikere alvorligt på plads. Sammen har de to søde børn, som de tager sig tid til at spise aftensmad med. Måltidet bliver samtidig en lektie i kapitalistisk filosofi, eksemplificeret ved familiens hund, der pisser på gulvtæppet.

”Han markerer bare sit territorium,” fortæller Axelrod sine børn og forklarer dermed for selv de mest tungnemme, at finansverdenen er et dyrerige, hvor jungleloven hersker.

På den anden side af spektret er det statsanklager Chuck Rhoades’ arbejde at holde opsyn med den pengestærke elite, så den ikke kan gøre, hvad der passer den. Her kommer finanstermer som ”insider-trading” på banen, og det menneskelige drama drukner igen i smarte og indforståede replikker.

Det hele kompliceres ved, at Rhoades’ kone Wendy (Maggie Siff) ikke bare er virksomhedspsykolog i Axe Capital. Hun er også en af Axelrods mest betroede medarbejdere. Dermed bliver hun seriens mest interessante karakter, der med et ben i hver lejr må veje professionalisme mod troskab.

Billions er kendetegnet ved brovtende erklæringer, der hurtigt bliver trættende, når først Axelrod har leveret den bedste: ”Hvad er idéen med at have fuck dig-penge, hvis man aldrig siger ’fuck dig?’”

Der ligger en spændende historie om gamle og nye penge, som endnu ikke er blevet forløst efter de to første afsnit. Axelrod er den klassiske underdog, der uden fin familie eller uddannelse har kæmpet sig op via hårdt arbejde. Han er også sit firmas eneste overlevende partner fra 9/11.

En af de mest tilfredsstillende scener viser ham i Metallica-t-shirt snøre en forkælet, jakkesætsbærende rigmandsfamilie, der aldrig har arbejdet en dag i deres liv.

Billions lægger sig i smørhullet mellem The Wolf of Wall Street og den nye DR-serie Bedrag. Den førstes vanvid er repræsenteret via kokainpåvirket fetich-sex og dyre statusindkøb, mens den andens rationelle syn på økonomisk kriminalitet driver historien frem.

Desværre resulterer parringen i en ret ubestemmelig blanding, der ikke lader sig selv være hverken satire eller socialrealisme. Det er en skam, da skuespillet er i mere end kapable hænder.

Seriens producere har foretaget en lille genistreg ved at stille Paul Giamatti (Rhoades) – en af amerikansk indiefilms dygtigste mænd – over for tv-veteranen Damian Lewis (Axelrod), kendt fra Homeland og Wolf Hall. Begge brænder de igennem som to egodrevne mænd, der vil vinde for enhver pris.

Derfor er det så meget desto mere synd, at de to ikke deler flere scener fra seriens begyndelse. Men mon ikke, at de vil interagere mere i de kommende afsnit? Den sløve start til trods har man lyst til at se mere – alene for de flygtige øjeblikke, hvor Axelrod og Rhoades holder pissekonkurrence.

Titel:
Billions

Land:
USA

År:
2016

Serieskaber:
Brian Koppelman, David Levien, Andrew Ross Sorkin

Medvirkende:
Paul Giamatti, Damian Lewis, Malin Akerman, Maggie Siff, Toby Leonard Moore, David Costabile

Spilletid:
Tolv afsnit af cirka 60 min.

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
18. januar 2016 på HBO Nordic

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten