Biografanmeldelse
25. dec. 2024
Better Man

Den britiske popsjover Robbie Williams kan ikke måle sig med biopic-personligheder som Amy Winehouse og Whitney Houston, men til gengæld er han nulevende og klar på at blive fremstillet som den klovn, han er.

Foto | Sergej Radovic

Better Man

Hvem havde en vellykket jukebox-musical med Robbie Williams som chimpanse på sin liste over vanvittige forudsigelser for 2024?

Af Rikke Bjørnholt Fink

Biografiske film om elskede musik-ikoner, der forsøger at indfange en popkunstners storhed og fald, kan næsten kun skuffe.

Ingen ønskede sig Back to Black om Amy Winehouse. I Wanna Dance With Somebody om Whitney Houston føltes ikke i samme grad som et gravrøverprojekt, men filmen var stadig langt fra mindeværdig.

Better Man vil fortælle os historien om den britiske popsjover Robbie Williams. En mand med markant svagere sange og intet i nærheden af de to damers legendestatus.

Til gengæld er han nulevende og klar på at blive fremstillet som den klovn, han er.

Williams lægger stemme til en bandende og svovlende fortællerstemme, hvor filmen bliver annonceret som en kabaret. Han forsøger altså heldigvis ikke at være dyb, og Let Me Entertain You er stadig hans primære ønske her et kvart århundrede, efter hitsinglen af samme navn blev udgivet.

Historien er lige så velkendt, som den er trist.

Robin Williams er en fattig, nordengelsk dreng med store drømme, og han katapulteres ind i rampelyset sammen med boybandet Take That i 1990.

Han finder dog hurtigt ud af, at berømmelse ingen problemer løser. Den fremkalder tværtimod traumer og mindreværd, hvilket fører til et misbrug af stoffer og alkohol, der truer med at ødelægge alt.

Det velkendte stopper dog ved filmens mest kunstneriske valg: Robbie Williams spilles af en abe!

En antropomorf, computergenereret chimpanse, der har krop, mimik og talestemme som skuespilleren Jonno Davies, men synger som Williams selv.

Vi behøver ikke engang at få forklaret hvorfor. Robbie Williams’ ting er og har altid været, at han er en fucking abe: pralende, primitiv og utroligt glad for at demonstrere sin dominans ved at præsentere sin bare røv.

Det tager lidt tid at tilvænne sine øjne til det, men det lykkes, fordi Robbies abeansigt er meget fint lavet. Det er fuldt af mimik, og man har med stor præcision ramt hans øretæveindbydende smil. Desuden har hele filmen fået et lettere kornet udseende, så Robbies abefjæs flyder bedre sammen med resten af billedet.

Williams fortæller, at det er sådan, han ser sig selv. Som et dyr uden selvkontrol. Det er både hans forbandelse og det, der for alvor gør ham til en stjerne.

Ens hjerte brister for abeungen Robbie, der kæmper med mobning og en fraværende far. Men der er virkelig også meget absurd komik i en chimpanse, som danser boybandsexet i lædertøj eller iført rød campinghabit og skamblonderet pels spiller smart over for gruppen Oasis i de sene 90’erne.

Abeficeringen virker, fordi den forstærker Williams’ fjollede badboy-persona, men samtidig sporer tilskueren ind på at identificere sig med et menneske, der aldrig har passet ind.

Musicalscenerne omkring Robbie Williams-sange som Angels og Feel er ofte lige lovligt storladne og sentimentale. Men i filmens univers havde smagfuld subtilitet været langt mere malplaceret, og Better Man har en herligt skamløs lyst til at underholde, hvilket er svær at modstå.

Michael Gracey, manden bag musicalen The Greatest Showman, har instrueret. Det er især tydeligt i en musicalscene sat til Rock DJ, hvor Take Thats første pladekontrakt fejres ved at danse i Londons gader.

Bedst fungerer musical-virkemidlerne dog i She’s the One, hvor Williams’ forhold til Nicole Appleton fra popgruppen All Saints udfoldes i en hollywoodesque pardans til søs.

Raechelle Banno som Appleton spiller så overbevisende forelsket i chimpansen, at man kun synes, at det er en smule forstyrrende. Steve Pemberton er glimrende som far Peter, der installerer alle stjernedrømmene i Williams, før han selv stikker af for at blive den nye Frank Sinatra.

Leo Harvey-Elledge laver en morsom Liam Gallagher, der ville føles som en ond parodi, hvis han spillede alle andre end Liam Gallagher.

Virkeligheden står ikke i vejen for den gode historie, og der er masser af metakommentarer a la Adam McKays Anchorman-film. Som da Robbie Williams oplyser os om, at jura forbyder ham at kalde Take Thats manager for ”a cunt”.

CGI-folkene har fået frit lejde til visualiseringer af stofbrug og sceneskræk med masser af symbolladet vand og en stor, blodig kamp mellem Williams og alle hans indre sabotører.

Better Man er kort sagt en vild præstation, fordi man med ét eneste trick er lykkedes med at gøre den pinlige blærerøv Robbie Williams til en indtagende hovedperson.

Måske burde musiker-biopics holder op med at spørge, hvem der er elsket nok til at blive udødeliggjort på det hvide lærred. I stedet kunne man overveje, hvem man tør lave en interessant film om.

Titel:
Better Man

Land:
USA, Storbritannien, Kino, Frankrig, Australien

År:
2024

Instruktør:
Michael Gracey

Manuskript:
Michael Gracey, Simon Gleeson, Oliver Cole

Medvirkende:
Robbie Williams, Jonno Davies, Steve Pemberton, Alison Steadman

Spilletid:
134 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
25. december

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
02. dec. 2025
Train Dreams

Train Dreams

Biografanmeldelse
09. nov. 2025
Mango

Mango

Serieanmeldelse
12. okt. 2025
Victoria Beckham

Victoria Beckham

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten