Biografanmeldelse
22. mar. 2022
Belfast
Den niårige charmetrold Buddy (Jude Hill) suser energisk rundt i den nordirske hovedstad Belfast, mens byen i 1969 er centrum for voldsomme sammenstød. Foto | Rob Youngson

Belfast

Kenneth Branaghs sprudlende varme fortælling om sin dramatiske barndom er bedårende nostalgisk og fuld af menneskelighed.

Af Helen O’Hara

Der er noget lidt grandiost over at opkalde sin film efter en by. Og når byen hedder Belfast, kunne man meget vel vente sig en storladen rendestensfortælling om den berygtede nordirske hovedstad, der har oplevet stor konflikt gennem årene.

Men Kenneth Branaghs erindringsfilm er fortættet og fokuseret. Det er en dybt personlig fortælling, der veksler mellem børnebekymringer og en medfølende skildring af de helt almindelige mennesker, hvis liv blev afsporet af konflikten i Nordirland.

I disse år, hvor Brexit igen har skabt uro i provinsen, er Belfast en påmindelse om de liv, der kommer i klemme i det politiske spil.

Filmens hovedperson, og Branaghs alter ego, er den niårige charmetrold Buddy (Jude Hill). Han bor sammen med sin bror Will og forældrene i det nordlige Belfast på en rolig gade af den slags, hvor børnene kan lege ude, indtil deres mødre kalder dem ind til aftensmad.

Men den tryghed forsvinder en dag i 1969, da en gruppe engelsksindede loyalister ankommer til den overvejende protestantiske gade for at fordrive den ene katolske familie, som bor der.

Konflikten spidser til, da en håndlanger tvinger Buddys familie til at vælge side, og familien må finde ud af, om de skal blive i byen eller starte et nyt liv i England.

Det meste af dramaet går hen over hovedet på Buddy, der er for ung til at forstå, hvorfor de voksne er så fortørnede over katolikkerne. Han har vigtigere ting at tænke på: film og skoleforelskelser, samtaler med bedstefar og narrestreger med en ældre kusine. Hans barnehverdag mellem barrikader og kontrolposter er filmens søde kerne.

Det kan blive lidt sukret. Men sentimentaliteten stikker dybt i den irske folkesjæl, og den stråler ud af udlandsirere som Branagh, når de mindes deres hjemland.

Først er det ikke optøjerne, men pengeproblemer, der vejer tungest på Buddys forældre. De skændes, når far endelig kan komme på weekendvisit fra sit arbejde i England.

Caitríona Balfe og Jamie Dornan er bedårende som kærlige ægtefæller med dybe rødder i lokalområdet. Judi Dench er som altid fremragende som bedstemor, mens Ciarán Hinds’ bedstefar er filmens moralske anker.

Man mærker hans udmattede, men uudtømmelige medfølelse for folk omkring sig.

Volden kan ikke undgås. Branagh undgår dog at blive for politisk ved at fokusere på, hvordan alle lokalsamfund bliver manipuleret af deres ”egne”. De irsksindede republikanere har ofte spillet skurke i skildringer af konflikten, men her ser vi kun loyalisterne, der prædiker lov og orden, mens de afkræver beskyttelsespenge.

Sådan lykkes det Kenneth Branagh at fortælle en universel historie om, hvordan konflikt siver ned til samfundets mindste uden at blive suget ind i et minefelt af gammelt nag og åbne sår.

Belfast er ikke en film, der peger fingre. Den er en nostalgisk drøm om barndommen, optaget i elegant drømmende sort-hvid med en romantik, man ellers aldrig ser i film om Nordirland.

In the Name of the Son og Bloody Sunday har deres grynede farver fra 70’ernes fjernsynsnyheder. Der er også enkelte farveglimt i Belfast, når en ny verden åbner sig for Buddy i biografen.

Det greb får en til at tænke: skru ned, Kenneth Branagh! Og stryg et par Van Morrison-numre, nu du er i gang.

Men Belfast er tro mod tiden og stedet – og ikke mindst er den tro mod de folk, den fortæller om. Adskillige ældre beboere i byen, som denne anmelder har talt med, fandt det fuldt troværdigt, at en mor ville marchere sin søn tilbage til en forretning, mens optøjerne var på det højeste, for at aflevere en stjålen vare.

Kenneth Branaghs film er en påmindelse om alt det, der blev offer for volden. Og en sprudlende varm fortælling om alle de sjove, modige, uperfekte mennesker, der alligevel fandt en måde at overleve.

Titel:
Belfast

Land:
England

År:
2021

Instruktør:
Kenneth Branagh

Manuskript:
Kenneth Branagh

Medvirkende:
Jude Hill, Caitriona Balfe, Jamie Dornan, Judi Dench, Ciarán Hinds

Spilletid:
98 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
24. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. feb. 2022
Døden på Nilen

Døden på Nilen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2025
Sorry, Baby

Sorry, Baby

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Mælkevejen

Mælkevejen

Streaminganmeldelse
03. aug. 2025
Showing Up

Showing Up

Streaminganmeldelse
01. juli 2025
Death of a Unicorn

Death of a Unicorn

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten