Biografanmeldelse
01. juni 2017
Baywatch
Der er svulmende sixpacks og stive brystvorter for alle pengene, når Mitch (Dwayne Johnson) og Matt (Zac Efron) indtager stranden i filmudgaven af Baywatch. Foto | Frank Masi

Baywatch

Det er meget sjældent sjovt, når strandbabes og badejern prøver at finde humoren i det ufarlige livredder-univers.

Af Nicki Bruun

Saftspændte strandløver, store bryster skubbet ned i røde badedragter og dramatiske situationer, som er mere grinagtige end medrivende.

Sådan husker jeg tv-serien Baywatch, og det var underholdende dengang i 90’erne, når man syg fra skole zappede forbi på tv’et.

Den nye film om de brave livreddere er for så vidt også ganske underholdende, hvis man kan stille sig tilfreds med billeder af smukke kroppe og dertilhørende pik-og-patter-humor.

Men den er desværre ret dårlig.

Det ved Baywatch godt selv, og derfor gider den slet ikke prøve. Det er en klog beslutning, for det er en gudsjammerlig prøvelse at se en dårlig film, som tror den er god, mens det kan være direkte fornøjeligt at se en dårlig film, som ved den er det.

Desværre går filmen ikke planken ud i sin plathed, men forsøger sig med en mærkelig blanding, hvor man vil gøre de tomhjernede livreddere til helte.

Det starter ellers vidunderligt kitschet, når Mitch Buchannon (hvorfor Dwayne Johnsons muskelhelt hedder det samme som David Hasselhoffs i serien, bliver aldrig forklaret) ti sekunder efter at være mødt på arbejde i livreddertårn nummer et må redde et liv.

Mens han heroisk bærer en såret kvinde op på stranden i sine svulmende arme, banker titelskiltet op af havet bag ham, mens delfiner highfiver med halerne i baggrunden. At Emerald Beach, hvor eventyret foregår, ikke er nogen realistisk ramme, bliver slået fast fra start.

Pludselig kommer Zac Efron kørende på motorcykel, øjensynligt direkte fra ungdomsklubhuset i Bad Neighbors 2, men han er blevet endnu mere muskuløs og hedder nu Matt Brody.

Brody er tidligere olympisk guldvinder i svømning, men karrieren druknede i dårlig holdånd og tømmermandsopkast i den olympiske pool. Men mon ikke livredderne kan lære ham vigtigheden af at være der for sine venner?

I starten er han selvfølgelig kun interesseret i at lære den ene af gruppens kvinder, barmfagre Summer (Alexandra Daddario), at kende.

I det møde graver Baywatch dybt under bæltestedet og vandoverfladen efter humoren, og det bliver da i ny og næ til nogle gedigne grin.

Man kan argumentere for, at Baywatch i sit udgangspunkt jo bare er en overfladisk komedie, hvor smukke mennesker glor på hinanden. Set i den optik er det befriende, at livredderne åbenlyst indrømmer at stirre på hinandens babser og kødfløjter, men filmen er så opsat på at få liderlige teenagedrenge til at fnise, at det ofte bare bliver pinligt.

Topmålet af den kødelige komik rammer tidligt, da den håbefulde livredder-aspirant Ronnie får dilleren i klemme i en strandstol, og derfra får resten af de komiske optrin svært ved at følge med.

Inspirationskilden er så oplagt, at det næsten gør ondt, men 21 Jump Street opdaterede sin tv-serie med succes ved at skabe troværdige karakterer.

Det blev parret med en kærlighed til det oprindelige tv-univers, som i Baywatch er udskiftet med en kras sarkasme, der er for selvbevidst til rigtigt at blive sjov.

Når livredderholdet forklarer deres vilde dagligdag med konstante nærdødssituationer og eksplosioner for den nye mand Matt, bemærker han ironisk: ”Det lyder som en virkelig underholdende, men langt ude tv-serie.”

Filmen igennem løber en tråd, hvor en politimand gør grin med og irettesætter Mitch og de andre livreddere, fordi de selvfølgelig træder langt over deres beføjelser som strandens beskyttere ved at involvere sig i en narkosag.

Politimanden ender dog selv med at være ham, som bliver til grin. Men havde det ikke været sjovere, hvis filmen faktisk gjorde grin med idéen om livreddere som verdens beskyttere?

Titel:
Baywatch

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Seth Gordon

Manuskript:
Damian Shannon, Mark Swift

Medvirkende:
Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra

Spilletid:
116 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
1. juni

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten