Biografanmeldelse
05. juni 2024
Bad Boys: Ride or Die

Klumpedumpestrisseren Marcus (Martin Lawrence, tv.) føler sig udødelig efter et hjerteanfald, mens hårdkogte Mike (Will Smith) plages af angst i Bad Boys: Ride or Die.  

Foto | Columbia Pictures

Bad Boys: Ride or Die

Will Smith har totalt mistet sin charme, og uden den er de retningsløse platheder i fjerde film om Miamis hårdeste strømere svære at holde ud.

Af Frederik Hoff

Det er svært at huske i dag, men engang kunne Will Smith gå på vandet.

I slutningen af 90’erne var han en af verdens ypperste filmskuespillere med et smil, der automatisk firedoblede en films billetsalg.

Sammen med hovedrollen i Barry Sonnenfelds Men in Black var det især tjansen som rebelsk betjent i Michael Bays machodrøm Bad Boys, der definerede Will Smith som den ultimative actionkomedie-stjerne.

Men tre film, tre årtier og en herostratisk berømt lussing senere er det, som om den sidste dråbe charme er suget ud af den rappe fyr.

I fjerde film i serien, Bad Boys: Ride og Die,stiller Smith igen op som hårdkogte Mike, der sammen med bedstevennen Marcus (Martin Lawrence) ikke skyr nogen midler i kampen mod Miamis kriminelle undergrund.

I de tidligere film er Mike en kæk straight-man over for Martin Lawrences klumpedumpestrisser, men nu er Smiths rolle reduceret til en decideret kedelig figur. Han plages nu af angstanfald og bruger det meste af filmen på at stirre forpustet og fordømmende på makkerens indfald.

Som for at kompensere for Smiths forsvundne karisma er Marcus gjort til en decideret tegnefilmsklovn. Tidligt i filmen får han et hjerteanfald og ser et syn, som får ham til at føle sig udødelig.

Lægerne anbefaler sund kost, men han elsker søde sager. Så midt i de mest pressede skuddueller klippes der til Marcus, som drikker sodavand og spiser slik i smug.

Det er åbenbart stadig sjovt, at tykke mennesker er glade for mad. Og samtidig skal de udskammes for det, så det sørger Will Smiths Mike for at gøre igen og igen.

De platte indslag er nemmere at genkalde sig end selve handlingen.

Mike og Marcus’ nu afdøde politiinspektør bliver beskyldt for kartelforbindelser, og i forsøget på at rense hans navn bliver de to bad boys selv jagtet af ordensmagten. Desuden må Mike arbejde sammen med sin søn Armando (Jacob Scipio), til trods for at det var ham, der myrdede inspektøren i sidste film.

Platheder og forglemmelige plots er ikke noget nyt i Bad Boys-serien, men det glider ikke længere let ned, når den 55-årige, superstjerne er en skygge af sig selv. Det kendte Smith-smil kommer sjældent frem, og når det gør, ligner det, at det er generet af en kunstig intelligens.

Kemien med Lawrence er også blevet overordentligt stiv. Virkelig trist, når man tænker på, hvor meget deres venskab højnede tjubang’en i de første film.

Martin Lawrence skal have ros for at kæmpe en brav og umulig kamp for at få humoren til at flyde. Men hans repliklevering er rusten, og de kvikke oneliners i kampens hede leveres i et snegletempo, der dræber spændingen uden at tilføre tiltrængte grin.

Ligesom med treeren er Ride og Die instrueret af duoen Adil El Arbi og Bilall Fallah, der har et vist talent for action. Det er banalt tilfredsstillende at se Armando knuse en flok snigmordere med fitnessudstyr, da de afbryder hans træning. Og instruktørerne udnytter effektivt skæve kameravinkler til at gøre en nævekamp i en elevator klaustrofobisk.

I filmens bedste scene – som er ordløs – sætter Armando sig for at beskytte det unge barnebarn af politiinspektøren, han myrdede. Han udholder det ene knivstik efter det andet, og da missionen er fuldført, kollapser han.

Pigen giver sig til at flygte, men vender om og hjælper sin morfars banemand ud af kniben. I processen taber hun sit venindearmbånd i græsset. Uskylden og det binære verdenssyn med gode og onde mennesker falder på jorden.

Det her eksempel på elegant historiefortælling er desværre en enlig svale, og man kommer faktisk til at savne Michael Bay, der med sin kaotiske machofanatisme i det mindste kan prale af at have et unikt udtryk.

Og hans to første Bad Boys-film, der i bund og grund handler om kærlighed mellem mænd,er på sin vis instruktørens blødeste film.

Adil og Fallah forsøger også desperat at tilføre filmen en sjat følsomhed med Mikes angstanfald og Marcus’ nærdødsoplevelse, men det fører ikke til andet end kedsommelighed.

Titel:
Bad Boys: Ride or Die

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Adil El Arbi, Bilall Fallah

Manuskript:
Chris Bremner, Will Beall

Medvirkende:
Will Smith, Martin Lawrence, Jacob Scipio, Joe Pantoliano, Vanessa Hudgens

Spilletid:
115 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra femten år

Premiere:
6. juni

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
08. dec. 2022
Emancipation

Emancipation

Nyhed
29. nov. 2022
Will Smith taler ud

Will Smith taler ud

Biografanmeldelse
15. jan. 2020
Bad Boys For Life

Bad Boys For Life

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten