Serieanmeldelse
05. dec. 2018
Babylon Berlin
Der er liv og glade dage i Berlin under mellemkrigsårene, men billedet nuanceres i den tyske dramaserie Babylon Berlin, hvor løssluppen fest går hånd i hånd med bundløs slum i landets baggårde. Foto | Beta Film

Babylon Berlin

Tom Tykwer gør op med myten om Weimarrepublikken som liv og glade dage i Tysklands dyreste serie, der med filmisk inspiration fra Fritz Lang giver valuta for alle pengene.

Af Bo Tao Michaëlis

Den amerikanske myte om Weimarrepublikken – denne ulykkelige periode i Tysklands nyere historie 1919-1933 – er, at det var én lang løssluppen fest for folk i smoking og korte kjoler.

Imens blomstrede kunsten i Berlin til skæve klange og sange af Kurt Weill og Bertolt Brecht, præsenteret af en satanisk konferencier og sunget af Marlene Dietrich i kjolesæt. Så kom nazisterne og slukkede og lukkede etablissementet.

Musicalen Cabaret, især i Bob Fosses fascinerende film fra 1972, pustede endnu mere til dette bål om et stort, flot forår før Hitler.

Det klæder instruktøren Tom Tykwer (Cloud Atlas, Lola), at han ikke i sin flamboyante tv-serie Babylon Berlin – frit efter Volker Kutschers Den våde fisk fra 2007 – falder pladask for denne medieskabte illusion og iscenesatte nostalgi.

Bevares, Weimarperioden får, hvad den skal have af kaos og cocktails, charleston og sex i vekslende afarter – sågar til hidsige danserytmer, som i serien mere mimer Michael Jacksons moonwalk end Fred Astaires stepdans.

Men det depraverede er sat ind i historiens kontekst og logistik. Det er andet og mere end slagkraftig staffage, fordi det spraglede nøgent og nøgternt realistisk bliver sat i relief af den herskende armod og arbejdsløshed på gader og stræder.

Den kvindelige hovedperson, den proletariske lejlighedsluder Charlotte på vej til at blive strisser (spillet koket og gammelklogt af Liv Lisa Fries), er eksponent for den bundløse elendighed i slum og baggårde på den meget fjerne side af det glamourøse natklubliv.

Den mandlige hovedperson, kriminalassistent Gereon (gestaltet med følsom mandighed af Volker Bruch), er den stræbsomme borgersøn med granatchok i sjælen, krakelerende mere på morfin end adrenalin.

Endelig er der den korrupte strømer Bruno (karakterskuespilleren Peter Kurth), der med grisetryne og blomkålsører til forveksling ligner en karikaturtegning af George Grosz.

Personerne flettes ind i en intrige, der er lige så kompliceret at referere som handlingen i Det Gamle Testamente.

Et tog med giftgas og guldbarre ankommer fra Sovjetunionen, en flok trotskister mejes ned af Thomson-maskinpistoler, en armensk mafiaboss styrer underverdenen, herunder pornografi og pengeafpresning, mens højreorienterede officerer planlægger et statskup.

Der går tråde ind i politiet, som første maj mejer 200 demonstranter ned, og det får fatale konsekvenser for alle. Antisemitismen vokser, kommunister er nådesløse og nazister på vej til Berlin.

Babylon Berlin er helt ned i filmiske detaljer inspireret af instruktøren Fritz Lang, der med film som Dr. Mabuse, der Spieler (1922) og M (1931) om storbyens kriminelle modernitet, gale mænd uden hæmninger og konspirationer uden grænser indkapslede tidsånden i en særegen ekspressionistisk stil i overgangen mellem stum- og talefilm.

For eksempel billedet, der åbner og lukker sig med cirkel i det mørke for at blive firkantet lærred. Panoramiske tableauer af myldrende, myreagtigt gadeliv i regnvejr og tusmørke, foruroligende skygger på vægge og mure samt urolige kameravinkler, som varsler fare og hærværk.

Serien citerer sågar Hitchcock-film. Også den hverdagspoetiske, tyske dokumentarfilm fra 1929, Mennesker om søndagen, kan anes i seriens få lyse stunder, som byder på indslag af musical-agtig lystighed.

Men bag om jazzen er serien et tysk rekviem over Første Verdenskrigs meningsløshed og efterbyrden, som klædte Goethes Tyskland i brune, røde og sorte skjorter.

”En demokratisk vildfarelse,” siger en preussisk officer med mensurar og stram maske om republikken. Det er der igen i dag nogle, som hvisker i Tyskland. Det er dem, Tykwer med sin serie advarer om.

Der er anakronismer og postmoderne unoder. Bryan Ferry giver et nummer. Slutningen er for meget James Bond, men har dog en sort krølle på halen.

Serien er Tysklands dyreste, og vi får bestemt valuta for alle pengene.

Titel:
Babylon Berlin

Sæson:
1 og 2

Land:
Tyskland

År:
2017

Serieskaber:
Henk Handloegten, Tom Tykwer, Achim von Borries

Medvirkende:
Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Peter Kurth

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 90 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
31. oktober på DR2 og DRTV

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten