Biografanmeldelse
10. apr. 2019
Asterix og trylledrikkens hemmelighed
Sebastian Klein og Amin Jensen lægger igen stemme til de elskede figurer Asterix og Obelix, der bevæger sig ud på eventyr for at sikre landsbyen. Foto | M6 Studio

Asterix og trylledrikkens hemmelighed

Animationsfilm om Asterix og Obelix genopliver de herlige figurer, men mangler den samfundssatire, der har gjort tegneserien unik.

Af Mikkel Krebs Behnke

Hvem holder ikke af historien om de skøre gallere, der som den sidste vesteuropæiske bastion forsøger at holde stand mod de lige så skøre romere? 

Asterix og Obelix har næsten altid formået at fremstå aktuelle og relevante. De har ofte forholdt sig kritisk til den tid, de er blevet genskabt i – nogle gange har de endda været samfundsrevsende. 

I Asterix og trylledrikkens hemmelighed er vi igen tilbage hos gallerne, der har optrådt i ni animationsfilm, fire spillefilm og selvfølgelig de mange elskede tegneseriehæfter. 

Medinstruktør og manuskriptforfatter Alexandre Astier stod også bag Asterix: Byplanlæggeren, der i 2014 blev en succes. Men hans opfølger er langt mere simpel og har ikke meget på sinde. I børnevenlighedens tjeneste handler det mest om at pjatte og underholde. 

I denne version af historien om Asterix og Obelix fokuseres på den trylledrik, der gør gallerne særligt stærke og i stand til at banke romerne. 

Landsbyens druide Miraculix (Paul Hüttel) styrter ned fra et træ, mens han er ude at plukke ingredienser i skoven. Den gamle mand kommer slemt til skade og må bæres tilbage af store Obelix (Amin Jensen). 

Miraculix fornemmer sin egen skrøbelighed og må indse, at det nok er tid til og bedst for gallernes fremtid, hvis han finder en ung, talentfuld druide, der kan overtage den hemmelige opskrift på trylledrikken. 

Landsbyen er dog ikke tryg ved udsigterne til, at opskriften skal videregives. Hvad nu, hvis hemmeligheden falder i de forkerte hænder? 

Ledsaget af Asterix (Sebastian Klein) og Obelix drager Miraculix ud på en rejse i Gallien for at finde den rette efterfølger, der måske ikke er så langt væk. 

Selv for en tilskuer, der er vokset op med de gamle, håndtegnede tegnefilm og tegneseriehæfterne, fungerer CG-animationen i den nye. Det føles stadig som Asterix og Obelix, fordi figurerne har bevaret deres særegenheder i Astiers fuldt computergenererede animations-udgave. 

Det samme gælder de vittige replikker, som har gjort tegneserien af Albert Uderzo og René Goscinny så elsket. 

Figurerne er lige så vidunderlige, som de altid har været. Tykke Obelix, der faldt i gryden som barn, formår Amin Jensen (hvem ellers?) levende at give stemme til. Og den skæppeskønne Trubadurix forsøger sig i denne version ikke som musiker, men som midlertidig høvding. Det løser han naturligvis ikke særligt godt. 

Romerne og især Cæsar er som altid karikerede. Og de stakkels pirater får på sædvanlig vis ikke et ben til jorden eller et skib på havet, før det bliver sunket. Referencerne og historiens skønne figurer gør Asterix og trylledrikkens hemmelighed til en ganske underholdende film. 

Men historien er her så simpel og tyndt fortalt, at man næsten kan frygte, om der overhovedet er mere at hive ud af universet. Hvor er den skarpe, sjove og ironiske kritik af teknokratiet, bureaukratiet eller kapitalismen? Eller nogle sjove observationer af kulturmøder? 

Det lykkedes Asterix: Byplanlæggeren så glimrende med. 

Filmen vil uden tvivl få både små og store til at grine med de elskværdige figurer. Men uden tegneseriens skarpe, satiriske kommentarer om den sociale og politiske kontekst føles det noget overfladisk.

Titel:
Asterix og trylledrikkens hemmelighed

Originaltitel:
Astérix: Le secret de la potion magique

Land:
Frankrig

År:
2018

Instruktør:
Alexandre Astier, Louis Clichy

Manuskript:
Alexandre Astier

Medvirkende:
Sebastian Klein, Amin Jensen, Paul Hüttel

Spilletid:
85 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
11. april

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
20. dec. 2022
Dreyers Gertrud

Dreyers Gertrud

Boganmeldelse
17. juni 2022
Om kedsomhed

Om kedsomhed

Biografanmeldelse
03. maj 2022
Skolen ved verdens ende

Skolen ved verdens ende

Biografanmeldelse
25. apr. 2022
Jeg er Zlatan

Jeg er Zlatan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten