Serieanmeldelse
12. maj 2025
Asterix & Obelix: Tvekampen

Asterix og hans bombstærke ven Obelix går i vanlig stil rundt med en bautasten, men kommer i problemer, da Obelix ved en fejl smider stenen i knolden på druiden Miraculix.

Foto | Banijay Productions France

Asterix & Obelix: Tvekampen

Serieversion af Asterix og Obelix på Netflix underholder store og små til den helt store pokal og rammer mere plet end mange tidligere udgaver.

Af Kristian Ditlev Jensen

I René Goscinny og Albert Uderzos tegneseriealbum om Asterix og tvekampen fra 1964 er plottet lige til at gå i flæsket på. 

Ved at lave en tvekamp imellem to landsbyer vil romerne udrydde ”den lille landsby, der stadig gør modstand mod romerne”. Sådan kaldes den bare, for den har ikke et officielt navn. 

I byen bor Asterix og Obelix sammen med deres venner.

Og eftersom Obelix ved en fejl har smidt en bautasten i knolden på druiden Miraculix, så han har fået hukommelsestab og er blevet skør, løber gallerne snart tør for trylledrikken, der giver dem superkræfter. 

Men Miraculix kommer sig efterhånden, hvorfor det hele kan ende, som det skal: med smadrede romere og stabler af romerske hjelme som souvenirs på armen af Obelix. 

Der findes mange filmatiseringer af Asterix’ eventyr – både de fine tegnefilm og de lidt mere akavede spillefilm med en ellers udmærket og munter Gérard Depardieu som den tykke Obelix. 

Men i denne nye forholdsvis digitaliserede animationsversion, hvor et enkelt kendt album er bredt ud over fem afsnit af en halv times varighed, rammer man langt mere plet end tidligere. 

Ud over at handlingen i albummet i det store hele følges, er serien båret af det allervigtigste i tegneserien, nemlig den helt særlige, akademiske ånd, som hviler over værkerne. 

Alene navnene er guld værd. Asterix er dannet efter det oldgræske asteriskos, der betyder ”lille stjerne”, og det er egentlig det grafiske tegn ”*” – hvilket på en måde gør hele historien til en fodnote. Obelix er også et grafisk tegn, et lille kors, katolske præster sætter i liturgier, når de skal slå korsets tegn. Det betyder, at man skal gøre noget – Obelix er handling. 

Den form for ret subtil humor bærer hele serien og alt omkring den. Meget nyttigt for studerende kan man købe mange af seriens albums på det romerske sprog latin. De mange ordspil giver alle oversættere grå hår i hovedet. På fransk hedder byens druide for eksempel ”Panoramix”, mens vi kalder ham ”Miraculix”. Men på engelsk hedder han ”Getafix”, og han hedder ”Readymix” på amerikansk. 

Det legesyge – som i tegneserien meget handler om de anakronismer, der udgør humorens rygrad – går igen overalt i den nye tv-serie.

Når en romersk soldat konstant skifter farve efter at have fået en tilnærmet trylledrik, er det ret sjovt. Men det bliver hysterisk morsomt, da han ender som sort-hvid, og der så pludselig er et skærmbillede af et relief med bogstaver, hvor hans replikker er skrevet – som i en stumfilm. 

Mange af indslagene er virkelig godt set og ret originale. Da vi møder Obelix som barn, har han den fikse idé, at hans træhund med hjul er levende. Det italesættes ikke, men senere bliver den fikse idé til hans hund Idefix. Som i øvrigt hedder Dogmatix på engelsk. 

På den måde er tv-serien fuld af sjove små ting, som ikke mindst voksne vil elske. Som da man i begyndelsen for at vide, at år 78 før Kristus ”jo også er en slags halvfjerdsere”, og man så ser en gallerlandsby fuld af hippiestemning. Hvorefter vitsen bliver trumfet af en ”statist”, der udbryder ”før hvad!?” Fordi Kristus jo ikke findes endnu. 

Serien underholder store og små til den helt store pokal. De mange forvandlingsscener i farver og former får børnene til at skrige af grin. Og de ældre gnækker indforstået, da Cæsars rådgiver hedder Metadata. Vitsen findes i øvrigt allerede i de engelske albums, hvor borgmesteren Abraracourcix, som er fransk for ”med korte arme”, som på dansk bliver til ”Majestix” på engelsk faktisk kaldes ”Vitalstatistix”. 

I den danske version har et hav af danske stemmekunstnere fået filmen til at leve. Anette Støvelbæks Godemine tager kegler. Amin Jensen er en fed Obelix, mens Magnus Millang er den vævre Asterix. Lars Brygmanns Cæsar rammer den bøvede romerske flødebolle på kornet. 

De er skøre, de romere!

Titel:
Asterix & Obelix: Tvekampen

Originaltitel:
Astérix & Obélix : Le Combat des Chefs

Land:
Frankrig, Belgien

År:
2025

Instruktør:
Alain Chabat, Fabrice Joubert

Manuskript:
Pierre-Alain Bloch, Alain Chabat, Benoit Oullion

Medvirkende:
Magnus Millang, Amin Jensen, Anette Støvelbæk, Lars Brygmann

Spilletid:
Fem afsnit af cirka 35 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
30. april på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten