Biografanmeldelse
30. maj 2016
The Assassin
Taiwaneren Qi Shu er i rollen som prinsesse og lejemorder i Hou Hsiao-hsiens The Assassin, der foregår i det 17. århundredes Kina. Foto | Central Motion Pictures

The Assassin

Hou Hsiao-hsien har skabt en mageløs og fængslende film, der er så billedskøn, at den meget vel kan være årets smukkeste.

Af Lee Marshall

Liv, kærlighed og død udspiller sig i en serie af alvorlige ritualer i Hou Hsiao-hsiens henrivende nye værk. Den kan meget vel være den smukkeste film, du ser i år. Den er måske også en af de mest forvirrende med et plot, som et vestligt publikum vil have svært ved at begribe, med mindre de har søbet i Tang-dynastiets historie eller dyrket de litterære rødder af wuxia-(kung fu)genren.

Men den taiwanske instruktør er berømt for sine fragmenterede, ikke-lineære fortællinger, selv i film der er forankret i nutidig virkelighed, som Goodbye, South, Goodbye (1996), der handler om simple kriminelle i Taiwans nordlige landområder. Så det er ikke kun tilskuerens distance fra The Assassins kulturelle referenceramme, der gør den til en mærkelig, fascinerende og ”svær” film.

Med imponerende passiv kontrol spiller den taiwanske skuespiller og model Shu Qi lejemorderen Nie Yinniang. En smuk, ung kvinde af ædel byrd, trænet i kampsport af en mystisk nonne, der bruger hende som en hævnende dødsengel til at udslette korrupte provinsielle embedsmænd og krigsherrer. Man begynder dog snart at mistænke, at i en verden, hvor få er gode, har nonnens ofre mere at gøre med dynastisk og kejserlig politik end med moralsk retfærdighed.

Da Yinniang fejler med et drab, fordi hun får sympati med sit offer, sender hendes iskolde mentor hende på en mission, der handler om at teste hendes villighed. Yinniang skal myrde Tian Ji’an, en fætter, som hun engang var forlovet med. Han er nu militærguvernør i Wiebo-provinsen, en af de mest ustabile af en række oprørske forposter, der oprindeligt skulle forsvare kejserens grænser.

Selv denne smule plot kræver meget af tilskueren at opfange ud fra de sparsomme fragmenter af fortællingen. Hou er meget mere interesseret i de enkelte scener end i historie eller karakter. Men hans langsomme, malende tilgang føles ikke som stil for stilens skyld. Det føles som et forsøg på at fange ånden af et sted og en tid, i hvilken tøj, hår og gaver, og det ritualiserede liv ved hoffet, ikke var hule og meningsløse, men fyldt med latente betydninger og undertrykte følelser. Og samtidig en tid, hvor grænsen mellem virkeligheden og åndeverdenen, mellem naturen og det kunstige, er gennemtrængelig.

Med afsæt i arthouse kung-fu-værker som Tiger på spring, drage i skjul bevæger Hou sig betydeligt længere væk med sine destillerede kampscener – de optager næsten ingen tid på lærredet.

I stedet bliver den ellers hektiske wuxia-kampsport forvandlet til stillestående, kinesisk opera. En velkoreograferet dans mellem to meget ritualiserede former for samtykke – den for hoffet og den for de klosteropdragede wushu-krigere. Det underminerer subtilt de sort- hvide moralske visheder, der ellers understøtter de traditionelle filmfortællinger om hævnende helte. Og interessant nok begynder denne film i sort-hvid, før den bliver i farve.

Der er en scene, hvor man ser Tian Ji’an og hans yndlingskonkubine trække sig tilbage til hans private gemakker bag et orlet gardin, der er så tæt på kameralinsen, at man først tror, det er et slags blødt filter. Kun da gardinet blafrer i en brise, kommer de to sagte konverserende hovedpersoner i fokus, før de udviskes af gardinet igen. Og først da går det op for os, at der er en grund til denne effekt – nemlig at der er en anden, der betragter parret.

Det er en mageløs, fængslende sekvens, en der minder os om to gammeldags typer biografteknologi, som Hou og hans fotograf Mark Lee Ping Bing også har brugt til at filme med: 35mm filmkamera og 4:3 billedformat. Vi er vant til at tænke, at widescreen er det eneste, der har format til at være nærmest majestætisk og fuldt af dybde. The Assassin understreger, at Academy-formatet, som det kaldes, kan gøre begge dele, men det kan også antyde de undertrykkende forhold ved et intenst, ritualiseret samfund.

Titel:
The Assassin

Originaltitel:
Nie yin niang

Land:
Taiwan, Kina, Hong Kong, Frankrig

År:
2015

Instruktør:
Hou Hsiao-hsien

Medvirkende:
Shu Qi, Chang Chen, Zhou Yun

Spilletid:
107 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
2. juni 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten