Streaminganmeldelse
27. apr. 2020
Aren’t You Happy
En navnløs kvinde (Marie Rathscheck), kun iført en cremefarvet pels, har aparte møder med en række mænd. Foto | Agnesh Pakozdi

Aren’t You Happy

Tysk film fuld af nøgenhed og nonsens balancerer mellem fri fabuleren og studentikos selvforelskelse, men vinder på charmen.

Af Leslie Felperin

”Du er som en virkelig eksotisk is,” siger en mand til den unavngivne hovedperson i Aren’t You Happy. ”Man vil kun have én skefuld.”

Omtrent det samme kan siges om denne originale, farverige eksperimentalfilm. Det er lykkedes den tyske instruktør og forfatter Susanne Heinrich at debutere med en selvhøjtidelig og legesyg film, der er fuld af nøgenhed og nonsens.

Det er nok ikke en film, man ser to gange. Til gengæld er det en oplevelse, man sent vil glemme.

Das melancholische Mädchen, som filmen hedder på originalsproget, vandrer gennem natten på jagt efter et sted at sove uden at bekymre sig om hvor eller med hvem. Hvert møde er en episode for sig selv, og episoderne udgør tilsammen handlingen i filmen.

Strukturen, hovedpersonens fortællerstemme og Susanne Heinrichs sjofle humor leder tankerne hen på Sex and the City. Der er ikke nogen åbenlys Mr. Big, men paraden af elskere er som taget ud af 90’ernes store hyldest til kvindelig seksualitet: en tømrer, en bordfodboldfan, en køn, ung mand, hvis imponerende penis på et tidspunkt fylder hele billedet, og en trekant med to kvinder og en mand.

Marie Rathscheck gestalter i hovedrollen et alfeagtigt væsen, hvis blanke, guddommeligt udformede ansigtstræk får hende til at ligne Jomfru Maria fra en højmiddelalderlig altertavle. Hendes stemmeføring er altid pudsigt monoton, hvad enten hun fremsiger replikker eller giver sig hen til ekstatisk nydelse i sengen.

Hun besøger også en psykiater og en dragqueen, og hun har lange, intellektuelle samtaler med alle, hun møder. Om kapitalisme, filmkunst og hendes egen manglende evne til at skrive sig videre end til første ord i andet kapitel af sin roman.

Instruktørens hensigt med Aren’t You Happy er at hensætte sit publikum i ”produktiv forvirring”. Set i det lys er den en bragende succes!

Men man kan frygte, at filmen ender som fyldstof på en streamingtjeneste i stedet for som et knopskud for en bølge af depressionskomedier.

Den har ellers potentiale.

Hvor mange debutanter satser sikkert, insisterer Susanne Heinrich på at udforske sin historie i provokerende billeder. Det kan man kun have respekt for. I forvejen er det svært for kvinder at slå igennem i branchen.

Min generation af rødstrømper ville måske sætte spørgsmålstegn ved, hvor radikal og udfordrende filmen egentlig er, når den fokuserer på skønhed og smukkesering. Vi ville måske endda påpege, at filmsproget til tider kommer faretruende tæt på at genskabe den sexisme, der florerer i mainstreamfilm.

Men Aren’t You Happy er bestemt seværdig. Hver episode har sin egen stemning og visuelle tekstur.

Nogle har bordelbelysning og skæve vinkler, andre er pangfarvede og helt i vater. Nogle scener skejer fantasifuldt ud med rotoscope-animation, andre udspiller sig i papkulisser eller på byens svedige natklubber.

Hovedpersonen svæver gennem det hele som en svane – typisk klædt i en cremefarvet, falsk pels. Nogle gange har hun en natkjole og støvler på under pelsen, andre gange ingenting. Det er et look, der siger elevfest på konservatoriet, og det er vist også filmens logiske målgruppe.

Aren’t You Happy er som at tage syre med en flok venlige bz’ere i en baggård i Berlin. Når trippet er godt, er filmen frit fabulerende og bramfrit underholdende. Når det er dårligt, er den krukket og selvforelsket.

Jeg endte med at finde filmens risikovillighed charmerende og længden perfekt. Havde den varet meget længere end 80 minutter, kunne den nemt være blevet utålelig. Og man har kun brug for én skefuld.

Titel:
Aren’t You Happy

Originaltitel:
Das melancholische Mädchen

Land:
Tyskland

År:
2019

Instruktør:
Susanne Heinrich

Manuskript:
Susanne Heinrich

Medvirkende:
Marie Rathscheck, Nicolai Borger, Malte Bündgen

Spilletid:
80 minutter

Premiere:
4. maj på Blockbuster

Relevante artikler

Nyhed
17. apr. 2020
Nyt Ekko med stjerneskud og true crime

Nyt Ekko med stjerneskud og true crime

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten