Biografanmeldelse
15. okt. 2014
Annabelle
Mia (Annabelle Wallis) kommer til at fortryde, at hun fuldender sin dukkesamling med Annabelle, der er præcis så ond, som hun ser ud. Foto | New Line Cinema

Annabelle

Forudsigelig gyser stjæler med arme og ben fra genrens kanon: en neurotisk mor, en dæmonuddrivende præst og en dukke, der er ond som satan selv.

Af Kasper Sølvsten

Åh, hvis bare husmoren Mia havde set flere gyserfilm.

Så havde hun vidst, at det er rigtigt dumt at tage imod en gammel, virkeligt creepy udseende dukke med kælenavnet Annabelle og stille den op på hylden i børneværelset. Den slags fører kun ulykker med sig.

Mia (Annabelle Wallis) og hendes læge-mand (Ward Horton) er naturligvis lykkeligt uvidende om, hvad det er for en ondskab, de har inviteret indenfor i deres forstadshjem i Californien anno 1969.

Snart efter dukkens indtog i huset begynder det selvfølgelig at gå op for Mia, at noget er rivende galt. Tv’et slukker af sig selv, symaskinen begynder at køre midt om natten, og når hun kigger væk, rører dukken så ikke på sig?

”Det er, som om huset er forbandet,” siger Mia til sin mand. Han arbejder hele tiden og er derfor aldrig hjemme, når gyngestolen gynger af sig selv, eller konen er ved at brænde inde, fordi komfuret selvantænder.

De flytter. Men som vi ved, er det ikke huset, der er forbandet – det er dukken med den hvide kjole og massemorderblikket i øjnene. Ondskaben flytter med, og Mia og hendes nyfødte datter udsættes for mere og mere uforklarlig vold i hjemmet.

Endelig indser Mia, at den er helt gal med et vist stykke legetøj. Byens præst fader Perez og den rare, ældre nabo Evelyn forklarer hende, at dukken er besat af en dæmon. En dæmon, der ikke stopper før, den har fået, hvad den er ude efter – datterens sjæl!

Filmen er en spin-off af sidste års relativt store gyserhit Nattens dæmoner. Fotografen herfra, John R. Leonetti, sidder denne gang i instruktørstolen. Men han står i gæld til flere film end Nattens dæmoner.

Annabelle er som en scrapbog med udklip fra hele gyserfilmens kanon.

Ligesom i Polanskis Rosemarys baby fra 1968 har vi den mere eller mindre neurotiske kvinde, der er overbevist om, at mørke kræfter er ude efter hendes ufødte/nyfødte barn. Ligesom i Eksorcisten har vi præsten, der hidkaldes for at uddrive ondskaben. Ligesom i Barneleg har vi dukken, der er ond som satan selv. Og sådan kunne man blive ved.

Er det uoriginalt at kopiere klassikerne på den måde? Ja, også i den grad!

Men det skal anerkendes, at det er en del af gyserfilmens natur at trække på de samme temaer igen og igen. Netop gentagelserne nedsænker arketyperne som universelle skræmmebilleder i vores kollektivt ubevidste.

Dukker er livløse genstande uden vilje. Men i gyserfilm er de besatte og onde, ved vi instinktivt, for vi har set det igen og igen. Derfor føler vi allerede et mindre udsving på vores gåsehuds-barometer, når Mia pakker sin djævledukke ud af gaveæsken.

Desværre formår Annebelle kun i glimt at forløse denne forventningens frygt. Gysene er få og forholdsvis forudsigelige.

Annabelle Wallis i den altdominerende hovedrolle som Mia gør sådan set, hvad hun kan for at være både sød og sårbar, som det sig hør og bør. Men hun kan ikke ændre ved, at hendes karakter ikke er i nærheden af at have de samme dybder som Mia Farrows vordende mor i Rosemarys baby, filmens mest åbenlyse inspirationskilde.

Mens Rosemary ganske forståeligt krakelerer under påvirkningerne fra de okkulte kræfter, der omgiver hende, er Mia som en korkprop.

Først bliver hun skræmt fra vid og sans, når hun på uforklarlig vis trækkes hen ad gulvet af en eller anden usynlig kraft. Et par scener senere tuller hun ubekymret rundt i lejligheden, som om satan ikke var ude efter hendes datters sjæl!

Mia bliver ikke for alvor skræmt eller bevæget, og det gør vi som publikum heller ikke.

Titel:
Annabelle

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
John R. Leonetti

Manuskript:
Gary Dauberman

Medvirkende:
Annabelle Wallis, Ward Horton, Alfre Woodard, Tony Amendola

Spilletid:
98 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
16. oktober 2014

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. mar. 2015
Big Eyes

Big Eyes

Biografanmeldelse
29. okt. 2014
No Good Deed

No Good Deed

Biografanmeldelse
01. okt. 2014
Let's Be Cops

Let's Be Cops

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten