Biografanmeldelse
05. okt. 2022
Amsterdam
Lægen Burt (Christian Bale), sygeplejersken Valerie (Margot Robbie) og advokaten Harold (John David Washington) tager på en hektisk mission for at bevise mændenes uskyld i et mord, de er anklaget for at have begået. Foto | Merie Weismiller Wallace

Amsterdam

Aldrig har så mange megastjerner flokkedes om så lidt som i David O. Russells intetsigende periodedrama, der vakler mellem alvor og komik.

Af Nicki Bruun

Er Amsterdam den mest stjernespækkede film nogensinde?

De berømte skuespillere falder i hvert fald nærmest over hinanden, mens de forsøger at skille sig ud i David O. Russells periodedrama.

Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Anya Taylor-Joy, Chris Rock, Rami Malek, Robert De Niro og popstjernen Taylor Swift er bare nogle af de medvirkende i filmen om kapitalismens ondskab og fascismens opblomstring i 1930’ernes USA.

I centrum står lægen Burt, advokaten Harold og sygeplejersken Valerie. Titlen henviser til den hollandske hovedstad, hvor de tre hovedpersoner nyder livet efter at have mødt hinanden under Første Verdenskrig.

Amsterdam foregår dog primært i USA anno 1933, hvor Franklin D. Roosevelt netop er blevet valgt som præsident. Her bliver hovedpersonerne mistænkt for et drab, der viser sig at trække tråde helt op i toppen af landets magtelite.

Det mest interessante ved den intetsigende film er, at den faktisk er inspireret af virkelige begivenheder. Magtfulde kræfter konspirerede i det såkaldte Business Plot om at udskifte Roosevelt til fordel for en krigsveteran og dermed gøre USA til et diktatur.

Det er oplagt at læse fortællingen ind i en nutidig optik, hvor multinationale virksomheder mere end nogensinde prøver at påvirke den politiske verden for at stå så stærkt som muligt.

Men der synes ikke at være nogen større pointe end det ret banale udsagn, at forretningslivet er en ondsindet størrelse. Det får Russells storstilede projekt til at klinge hult.

Hvor den ligeledes skuffende og næsten lige så stjernespækkede Don’t Look Up i det mindste gik all in på at servere et politisk budskab om klimakamp i en skrupskør farce, placerer Amsterdam sig et sted mellem alvor og komik.

Det har den uheldige effekt, at filmen hverken er særlig dramatisk eller humoristisk. Det eneste sjove indslag kommer tidligt i filmen, da Burt (Christian Bale) og Harold (John David Washington) møder hinanden.

Halvjødiske Burt fortæller med tørt stenansigt afroamerikanske Harold, at de rige svigerforældre nok har sendt Burt i krig for at slippe af med ham. Et venskab formes hurtigt, og på lazarettet bliver begge deres liv reddet af Valerie (Margot Robbie), så et trekløver er skabt.

De mødes igen i 1933, hvor deres hektiske mission for at bevise Burt og Harolds uskyld byder på lige dele melodrama og slapstick.

David O. Russell er en interessant personlighed i den amerikanske filmbranche.

Han har siden spillefilmdebuten Spanking the Monkey fra 1994 været voldsomt svingende med skiftevis glimrende film som The Fighter og skuffelser som Joy.

Adskillige skuespillere har fortalt, at han er som en besat under optagelserne, og det skorter ikke på historier om instruktørens vilde temperament. George Clooney kom fysisk op at toppes med ham, da de lavede krigsdramaet Three Kings, og i en YouTube-video kan man se instruktøren gå amok på Lily Tomlin under indspilningen af I Heart Huckabees.

I den mere private afdeling anklagede David O. Russells transkønnede og dengang nittenårige niece i 2011 sin onkel for at have taget hende på brysterne.

Instruktøren forsvarede sig med, at niecen havde opført sig udfordrende, og sagen kom aldrig for retten. Der har igen været ytringer om det i pressen efter #MeToo-bølgen, men det er ikke blevet til et reelt opgør.

Stjernerne bliver ved med at arbejde med Russell, der har samlet celebre rollelister med større og mindre held i film som Silver Linings Playbook og American Hustle.

Der må med andre ord være noget tillokkende ved instruktørens metode, men den øjensynlige vildskab kommer ikke til udtryk i Amsterdam.

Skuespillernes præstationer skifter mellem det maniske og det døsige, og man fanger simpelthen ikke, hvad det er for en tone, filmen forsøger at ramme.

Måske skal David O. Russell droppe stjerneglansen og se sig i spejlet. Man kan ikke afvise, at der kan komme en god film ud af selvrefleksionen.

Titel:
Amsterdam

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
David O. Russell

Manuskript:
David O. Russell

Medvirkende:
Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Chris Rock, Rami Malek, Robert De Niro

Spilletid:
134 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
6. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
24. dec. 2015
Joy

Joy

Biografanmeldelse
22. jan. 2014
American Hustle

American Hustle

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten