Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Always

Otteårige Youbins tilværelse som enebarn på landet er et slående billede på barndommens magi, hvor drengen strejfer rundt, leger alene og skriver digte.

Foto | Spring Sunlight Picture

Always

En meditativ skildring af en otteårig poet og hans hårdtarbejdende familie er en bjergtagende oplevelse, man får lyst til at vende tilbage til resten af livet.

Af Frida Marie Damsgaard

Digte kan være svære at holde af eller helt holde ud. Ofte er de intentionelt uforståelige, vel en slags litteraturens art house.

Hovedkonkurrencen på Cph:Dox gemmer imidlertid i år på stor og overraskende uprætentiøs poesi i kinesiske Deming Chens underspillede, men bjergtagende debut Always.

En film, jeg gerne vender tilbage til gennem hele livet – måske en perfekt en af slagsen.

Kameraet observerer nøgternt og usentimentalt en fattig familie på fire. De bor i et billedskønt bjerglandskab i Hunan-provinsen i Kina, men hverdagen er nedslidende og monoton, når man må leve af, hvad man selv kan så og opdrætte.

Faren mistede tilmed sin ene arm, da den nu otteårige Youbin var bare få måneder gammel, hvorefter moren forlod dem begge. Nu lever faren og sønnen sammen med bedsteforældrene.

Drengens tilværelse som enebarn på landet er et slående billede på barndommens magi. Han strejfer rundt i landskabet, leger alene og skriver digte i hjemmet, tilsyneladende helt uforstyrret af familiens voksensnak.

Ordene i drengens digte er få og velvalgte. Og de er ligesom filmen indhyllet i en udsøgt minimalisme.

Ret op ad barnets drømmende verden ligger faren og bedsteforældrenes repetitive og trivielle virkelighed. Her snakkes i ring om penge og mad. Livet synes reduceret til overlevelse for de voksne omkring den fantasifulde og legende Youbin, og væggen mellem de to verdener risikerer at briste sammen med pubertetens indtræden.

Om det er intentionelt eller ej, lykkes Always med noget så sjældent som forfriskende antikapitalisme. De hårdtarbejdende voksne fremstår mekaniske og livløse, mens dyr og børn omkring dem stråler af charme og nærvær. 

Filmens lydside bæres af en stilhed mættet af naturen og lyden af handlinger. Familien pløjer og høster, samler og flytter. Ild knitrer, trækroner bruser.

Det understøttes af en subtil og enkel elektronisk lydside, der måske snarere er toner end egentlig musik. Den er diskret til stede og optræder kun, når den tjener en funktion. Barnets digte forbliver usagte, stående i stilhed på lærredet med landskabet og vinden som baggrund.

”En hemmelighed,” hedder et af digtene, som er simple, men kan fortolkes eksistentielt.

Ingen ved, at græsset var trist.
Dets grønne krop i form af et ar eller en mund,
talende: en dag vil jeg komme til dig.

Der er en renhed i børnedigtet, som forvandler poesiens indimellem frustrerende uforståelighed til noget dybt betagende.

Hos familiemedlemmerne er der ingen forfængelighed eller selviscenesættelse at spore. Kameraets tilstedeværelse er helt umærkelig. Og selv om Deming Chens første film er overraskende stilsikker og formfuldendt, fremstår den ikke selvsmagende – måske i kraft af barndommen og fattigdommens rå ægthed.

Langsommeligheden virker hypnotisk – et minutlangt billede af stjernehimlen, akkompagneret af en enkelt tone, føles som et flygtigt glimt. Man bemærker knap overgangen fra sort-hvide til farvede billeder to tredjedele inde i filmen, før skiftet tilbage tyve minutter senere pludselig træder frem.

Always er en meditativ filmoplevelse, der skærper tilskuerens opmærksomhed og vækker fantasien – præcis som et godt digt.

Titel:
Always

Originaltitel:
Cónglái

Land:
USA, Kina, Frankrig

År:
2025

Instruktør:
Deming Chen

Medvirkende:
Youbin Gong

Spilletid:
88 minutter

Premiere:
24. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Fra samme skribent

Kunstanmeldelse
14. feb. 2025
Breaking Darkness

Breaking Darkness

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten