Streaminganmeldelse
06. apr. 2022
All the Old Knives
De forhenværende kærester og agenter Celia (Thandiwe Newton) og Henry (Chris Pine) mødes på en restaurant, hvor de forsøger at afsløre hinanden og fortiden. Foto | Stefania Rosini

All the Old Knives

Janus Metz’ amerikanske agentdrama byder på lækkert fotograferet spænding i en verden med skæg og blå briller, som stadigvæk fascinerer.

Af Bo Tao Michaëlis

Et tyrkisk fly bliver kapret i Wiens lufthavn.

CIA går af flere årsager ind i sagen og samarbejder mere eller mindre med det østrigske politi, men har alligevel sin helt egen og hemmelige dagsorden.

Alt går dog grueligt galt. Alle i flyet – mænd, kvinder og børn – bliver dræbt.

Meget tyder på en lækage fra muldvarpe i CIA. Otte år senere er episoden traumatisk uopklaret. Agenten Henry bliver derfor sendt ud for at undersøge eks-agenten Celia. De mødes på en restaurant i Californien, hvor hun har fået sig et nyt liv med mand og barn.

Men hende og Henry var engang lidenskabelige kærester. Maskerne falder, mens vinglassene fyldes op, og solen går ned.

Den danske instruktør Janus Metz brød igennem med Afghanistan-dokumentaren Armadillo. Han har siden vist sig som en dygtig fiktionsinstruktør med afsnit af internationale serier som HBO-hittet True Detective og tennisfilmen Borg.

Metz kommer rigtigt godt fra start med sin amerikanske spionfilmAll the Old Knives. Flykapringen og dens grumme omstændigheder fotograferes med håndholdt kamera og i hurtige glimt.

Vi er i en verden med skæg og blå briller, som vi kender dem fra John le Carrés nedtonede spionromaner med undercover-agenter, rænker, rævekager og dobbeltspil. Filmens danske fotograf Charlotte Bruus Christensen serverer superlækre, kolde og klare billeder, som oser af indestængt viden og professionelt maskepi.

Skarpheden holdes, når Henry og Celia mødes på en yderst delikat og skandinavisk designet restaurant. Filmen indsnævres til et vinøst kammerspil, hvor parret går tilbage ad mindernes vej til deres affære i verden af i går.

Samtidig flytter de brikker i et skakspil, som handler om, hvad der gik galt dengang.

I flashbacks føres vi nu og da tilbage til Wien og London med smalle stræder, sinistre pladser, imposante bygninger og mystiske mænd og kvinder med gustne hensigter.

Men vi er meget langt fra James Bonds larmende og flamboyante agentverden. Biljagter og drab er blevet til vinsmagning og god mad. Volden er kun antydet.

Til gengæld er den snigende spænding snoet ind i afslørende samtaler, som langsomt trækker skæbnesvangre afsløringer op til intrigens overflade.

Filmen bygger på en roman af den ferme spionforfatter Olen Steinhauer, der også har skrevet den succesfulde tv-serie Berlin Station. Han har selv overført sin bog til en film, der først et godt stykke inde i handlingen introducerer sin eksistentialistiske spionfortælling, hvor den menneskelige faktor konfronteres med efterretningsvæsen og statsraison.

Spændingen er tintet af den realistiske og humane dokumentarisme, som Janus Metz er kendt for.

Men mod slutningen kammer All the Old Knives over og bliver en melodramatisk kærlighedsfilm. Spiongenrens stivmaskede standhaftighed bliver til tunge, salte tårer, suk og støn.

Et genrebrud kan være både befriende og charmerende, men her bliver det for meget. Det dekonstruerer filmens øvrige underdrejede og sobre nøgternhed.

Til gengæld er filmen aldrig uinteressant.

Chris Pine spiller brøsigt og mandhaftigt agenten Henry, der minder lidt rigeligt om den plagede hovedperson i Bourne-filmene. Britiske Thandiwe Newton er overbevisende som den ømtålelige Celia, som har sår i sjælen og dårlig samvittighed.

De bakkes solidt op af altid seværdige Laurence Fishburne og Jonathan Pryce. Sidstnævnte ligner grangiveligt Alec Guinness som Smiley i Smiley’s People.

Den rørstrømske slutning føles søgt tragisk. Men med ømme scener fra et forlist parforhold er der undervejs nok at blive underholdt af: fæl spionage og sex i seng med fjenden mister aldrig fascinationskraften.

Titel:
All the Old Knives

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
Janus Metz

Manuskript:
Olen Steinhauer

Medvirkende:
Chris Pine, Thandiwe Newton, Laurence Fishburne, Jonathan Pryce

Spilletid:
101 minutter

Premiere:
8. april på Prime Video

Ekko #90

Ruben Östlund er på forsiden i det nye nummer af Ekko.

Magasinet byder på et stort interview med Janus Metz.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten