Biografanmeldelse
24. dec. 2014
All Inclusive
Komedie-kemien mellem trekløveret Maria Rossing, Bodil Jørgensen og Danica Curcic slår gnister i All Inclusive. Foto | Rolf Konow

All Inclusive

Hella Joof surfer uden om folkekomediens faldgruber i en sommerferie-feelgood-film om to søstre, en mor og deres tissekoner på charterferie.

Af Bo Tao Michaëlis

To døtre har inviteret deres mor på ferie for at fejre hendes 60 års fødselsdag. Men et par uger før har farmand forladt hende for en yngre model. Det ved den ene søster godt, mens den anden får det at vide i lufthavnen: ”Far er død,” erklærer mor – helt specifikt har han en affære med hende nede i bogholderiet.

Sådan kvikt og hurtigt letter Hella Joofs nye film All Inclusive med afgang i charterfly i Kastrup Lufthavn og afhentning i turistbus på Malta.

Åh nej!

Endnu en af disse særegne, halvlumre danske folkekomedier – om en flok nordboere på charterrejse til de varme lande med grisefest, konebytning, solstik, diarré og sprogforbistring for småborgerlige skandinaver, alle med uhæmmet sult efter billig sprut og sydlandsk sex, gerne begge ting på samme tid.

Man forventer sådan en stærkt skænket sjus af falden-på-halen-komedie med kaskader af såre plat og lår-klaskende latter. Der er da også strejf af den slags folkekomedie på de tre kvinders folkeferie med alt inkluderet.

Men takket være et godt skåret manuskript af Mette Heeno, der både originalt og økonomisk forstår at sejle de hårdtpumpede badedyr forbi genrens værste vandede vittigheder og skamredne klichéer, udvikler All Inclusive sig faktisk til en eftertænksom og morsom film om kvinder i almindelighed, men døtre og mødre i særdeleshed.

Det lykkes især på grund de tre fremragende skuespillere i hovedrollerne. Bodil Jørgensen er igen formidabel i glansrollen som enfoldig jyde-mor, men også som bevidst kvinde, der både kender sin krop og seksualitet midt i skilsmissens sorgarbejde.

Danica Curcic er glimrende som familiens sorte får, den små-autistiske sjuske-dorte, seksuelle vandrepokal og solo-gående lillesøster uden den store familiefølelse.

Allerbedst er Maria Rossing som den praktiske gris af en storesøster med hverdagens strækmærker efter tre børn på mave og i sjæl. Snusfornuftig som ind i helvede. Hun er dog også den stille kvinde, som aldrig blev fars kæledægge.

Mellem disse tre udvikler sig en situationskomik om alt mellem kvinder og mænd, mestendels under bæltestedet omkring tissekoner og anden kvindelig intimitet. Men også med almen indsigt og sund pjat om dit og dat.

I centrum er en heftig forvekslingsintrige omkring stedets latin lover, som lillesøster selv prøver, før hun sender videre til moren. Det fører selvfølgelig til problemer og konsekvenser. Men det fører også til erkendelsen af, at det værste i verden er, at miste den, du har kær. Døden findes selv i ferieparadiset, så pluk dagen, mens du kan!

Hella Joof har instrueret med teknik og æstetik a la tv-sitcom. Hun vælger pointerende tableauer med en scene-på-scene-strukturering af handlingens forløb.

Men ret så raffineret og relevant citerer hun Richard Linklaters parforholds-feriefilm Before Midnight i en lang, slentrende kameraføring. Mindre elegant og mere elefant giver hun også et vink til sin egen En kort en lang med et umage, parodisk og aparte bøssepar.

Der er skønhedsfejl midt i solskinnet. Visse gæster på hotellet kommer lige forbi med en vits eller to, men ellers bruges de ikke til noget konstruktivt i fortællingen. I baren står Mia Lyhne som den fulde og barne-hadske bitterfisse, der siden dingler funktionsløs ud af historien. Og sine steder er filmen lige ved at køre i retning af en omgang ”Min søsters børn på badeferie”.

Personernes sociale og psykologiske baggrund tegnes med let hånd som altid hos Joof, hvor det meste kan ordnes med kærlighedens stærke arm eller et bjørnekram mellem venner. Men alt i alter All Inclusive en sød, sjov og små-klog sommerferie-feelgood-film, som nok også skal holde uden for sæsonen.

Titel:
All Inclusive

Land:
Danmark

År:
2014

Instruktør:
Hella Joof

Manuskript:
Mette Heeno

Medvirkende:
Bodil Jørgensen, Danica Curcic, Maria Rossing, Carsten Bjørnlund

Spilletid:
86 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
25. december 2014

Relevante artikler

Biografanmeldelse
21. aug. 2013
Before Midnight

Before Midnight

Biografanmeldelse
03. okt. 2012
Sover Dolly på ryggen

Sover Dolly på ryggen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten