Biografanmeldelse
26. maj 2016
Alice i Eventyrland: Bag spejlet
Johnny Depp er atter at finde i rollen som Hatter Tarrant Hightopp i James Bobins opfølger til Alice i Eventyrland, hvor titelkarakteren tager tilbage til London efter at have tilbragt tre år på havet som kaptajn. Foto | Peter Mountain

Alice i Eventyrland: Bag spejlet

Fortsættelsen af Alice i Eventyrland lever desværre ikke op til forgængerens gakkeri og nonsenshistorie.

Af Ida Rud

I 2010 stod en af Hollywoods mest krøllede hjerner bag en ny udgave af Lewis Carrolls surrealistiske fortælling Alice i Eventyrland – nemlig instruktøren Tim Burton, der gakkede ud med skrigende pangfarver, sære eksistenser og et ganske absurd eventyr.

Så man filmen med logiske øjne, gav den ikke megen mening. Det handlede om at læne sig tilbage og nyde filmen som et visuelt festfyrværkeri, bristende af sprudlende fantasi. Og det gik godt i tråd med bogforlægget, der med nonsensord og vrøvleri har begejstret børn og voksne siden 1865.

Burtons film var dog til den mørke side med den hjerteløse Røde Dronning Iracebeth (Helena Bonham Carter), som man også kender fra Disneys animerede udgave fra 1951. Hun har magten over Jabberwockyen, er farligt dragevæsen, og Alice, der er blevet voksen, må nedfælde monsteret og vinde på vegne af den gode Hvide Dronning Mirana (Anne Hathaway).

Det var altså aldrig en børnefilm for hele familien, og det er den nye heller ikke – den er tilladt før børn over 11 år.

Filmen begynder tre år efter at den forrige endte. Alice er vendt hjem til London efter sin Kina-ekspedition og er en selvstændig, handlekraftig ung kvinde. Men det er ikke populært i viktoriatidens England.

Alice bliver spist af med en stilling som sekretær ved sin hjemkomst. Hun skal bare være glad for, at hun overhovedet får et arbejde, for det er ikke højvelbårne kvinder forundt.

Det er fint, at filmen påpeger datidens kvindesyn, for det virkede trods alt lidt urealistisk, at Alice i forrige film kunne overtage sin afdøde fars rolle som handelsmand.

Alice bliver tilmed indlagt på et sindssygehospital, fordi hun lider af ”kvindehysteri”. For dengang var kvindfolk sindssyge, hvis de talte frit, afveg fra normen og havde tiltro til egne evner.

Men selv om det prisværdigt at sætte datidens normer op mod det fantastiske Eventyrland, så er det næsten synd. Charmen ved forrige film var, at den var så gøglet og småskør – ligesom bogen.

Denne gang kommer Alice til Eventyrland, da hun kravler gennem et spejl. Men Eventyrland er ikke blevet flottere og historien ikke mere absurd. Instruktøren James Bobin har tidligere lavet The Muppets og Flight of the Concords, men selv om han har et spraglet cv, kan han ikke hamle op med Burtons ikoniske skævhed.

Johnny Depp som den gale Hattemager er i både overført og direkte betydning en bleg udgave af sig selv. Skuespillet virker uoplagt. Alice må hjælpe ham, for han er ved at forsvinde. Han er nemlig deprimeret over sin afdøde familie, som han pludselig tror er i live.

”De er døde. Det er umuligt at finde dem,” siger Alice til ham. Og hans øjne sortner. Det er jo netop det, der er fundamentet i deres venskab – troen på, at det umulige er muligt.

Den hvide Dronning og vennerne fra den forrige film beder Alice hjælpe Hattemageren. Det kan hun kun gøre ved at besøge Tids slot og stjæle kronosfæren, som er en tidsmaskine. Så Alice rejser lettere kaotisk tilbage i tiden, jagtet af Tid, for det er livsfarligt for alle i Eventyrland, at hun piller ved fortiden.

At fortælle dele af historien fra Alice i Eventyrland og fortsættelsen Bag spejlet koblet sammen med tidsrejse-postyr virker som et påskud for at se karaktererne som små.

Måske børn synes, det er sjovt at se Hattemageren som dreng og Filurkatten som killing. Men da det ikke en børnefilm, virker det som en forfejlet satsning. Karaktererne er ikke højt nok elsket til, at man har interesse i at se deres fortid.

Sacha Baron Cohen spiller Tid knirkende veloplagt. Han kan godt gå hen og blive den nye Depp, når det kommer til skæve roller. Mia Wasikowkas Alice er også vokset siden sidst. Fra at være en lettere ensformig, forvirret Alice, er hun nu meget mere udtryksfuld.

Men filmen kan ikke holde sig for god at lave en masse ordspil og vittigheder med Tid. ”Tiden er i mine hænder,” siger Hattemageren til et fortids teselskab, da han holder Tids hænder i sine. Og sådan bliver det desværre ved.

Titel:
Alice i Eventyrland: Bag spejlet

Originaltitel:
Alice in Wonderland: Through the Lookingglass

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
James Bobin

Medvirkende:
Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Mia Wasikowska, Sacha Baron Cohen, Alan Rickman

Spilletid:
113 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
26. maj 2016

Relevante artikler

Interview
20. aug. 2009
Outsideren Depp

Outsideren Depp

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. aug. 2018
Maria by Callas

Maria by Callas

Tv-anmeldelse
05. dec. 2016
Prinsesser fra blokken

Prinsesser fra blokken

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten