Biografanmeldelse
13. sep. 2023
After Everything

Bekendelser fra en bad boy udgør sidste kapitel om Hardin (Hero Fiennes Tiffin) og Tessas (Josephine Langford) unge kærlighed, men det stikker ikke særligt dybt.

Foto | Voltage Pictures

After Everything

Billederne er smukke, skuespillerne er smukke, og det er lige før, man kan se igennem fingre med, hvor røvsygt det hele er.

Af Martin Hemmje Østergaard

Det startede med hede fanfiction-fantasier om Harry Styles på internetforummet Wattpad.

Siden udviklede Anna Todds skriblerier sig til en succesfuldt liderlig bog- og filmserie med en gigantisk fanbase. Nu slutter den filmiske del af rejsen med det evigtgyldige spørgsmål: Er en boy nogensinde så bad, at han ikke kan reddes?

After Everything er den femte film i fortællingen om Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin) og Tessa Young (Josephine Langford). Den starter, hvor sidste film After Ever Happy sluttede, nemlig hvor parret er gået fra hinanden.

Hardin arbejder på den hårde to’er til sin succesfulde debutroman om sit og Tessas parforhold. Han skrev den i al hemmelighed og udgav den uden hendes samtykke.

Nu vil hun ikke vide af ham. Men uden sin muse kan han ikke manifestere et eneste ord på den blanke side, så han drikker foruroligende mængder whisky.

Heldigvis for Hardin er han en yderst velfungerende alkoholiker.

Risikoen for, at han slipper hæmningerne, ligger latent i alkoholmisbruget. Men alligevel bliver det aldrig til mere end et par bekymrede blikke fra folkene omkring ham.

Og da han endelig konfronterer sine dæmoner og bestiger vandvognen, skal han ikke engang døje med abstinenser!

Tessa fungerer i filmen primært som flashback-nymfe i Hardins fordrukne syner. For hvor den første film i høj grad var fra Tessas perspektiv, er After Everything Hardins film.

Hardin rejser til Lissabon for at gå i skriveeksil, men også for at besøge sin ekskæreste Natalie (Mimi Keene). Hun har bosat sig her efter han ødelagde hendes liv med offentliggørelsen af deres hjemmelavede sexvideo.

Nu vil han fortælle hende, hvor ked af det han er.

Man skal virkelig være faldet pladask for Hardin i de foregående film for at have medlidenhed med ham. Filmen kommer aldrig selv med et specielt god grund.

Alligevel har Natalie tilgivet hans destruktive, seriekrænkende adfærd efter en enkelt scenes surmuleri.

Snart inviteres Hardin på strandture af Natalie og hendes veninder, og så vi kan endelig komme i gang med filmseriens egentlige raison d’etre: romantisk drama mellem smukke, unge mennesker.

Hardin er absolut en steg.

Ingen kan tage øjnene fra ham, hverken Natalie eller veninderne. Selv flyveturens smukke stewardesse flirter lystigt med fantasien om at forsømme sit arbejde med Hardin i toiletbåsen.

Der var vist også noget med en stram deadline for færdiggørelsen af bogen og nogle hårde økonomiske konsekvenser, hvis han ikke nåede det, men dem glemmer filmen hurtigt.

De letpåklædte sexobjekter nyder uendelige strandture, bådsejladser og drinks, imens tid og materielle ressourcer opløses i, hvad der ligner en reklamefilm for Portugal som årets feriedestination.

Billederne er smukke, skuespillerne er smukke, og det er lige før, man kan se igennem fingre med, hvor røvsygt det hele er.

Personerne sidder og snakker i en bar. Så snakker de på en restaurant, hvorefter posen rystes, og de snakker på en båd. Totalbillede, kamera på Natalie, kamera på Hardin.

Betydelig karakterudvikling foregår gerne i klichéfyldte montagesekvenser akkompagneret af høje, insisterende pop-hits, der drukner filmen i uinspireret støj.

Intentionen om at vise en synder, der angrer og kryber til korset, er til at få øje på. Men den drukner i smuk støj, og filmen spænder ben for sig selv i manglen på reel modstand.

I virkeligheden er Hardin omringet af mennesker, der vil ham det godt og omfavner ham gang på gang. Kun hans tyngede blik og selvmedlidenhed indikerer, at han har noget at være ked af.

Titel:
After Everything

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Castille Landon

Manuskript:
Castille Landon, Anna Todd

Medvirkende:
Hero Fiennes Tiffin, Josephine Langford, Louise Lombard

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
14. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
02. sep. 2021
After We Fell

After We Fell

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
25. dec. 2023
Anyone But You

Anyone But You

Biografanmeldelse
17. okt. 2023
Nyad

Nyad

Serieanmeldelse
29. sep. 2023
Gen V

Gen V

Biografanmeldelse
10. aug. 2023
Haunted Mansion

Haunted Mansion

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten